Tilbage
motor går ud (Motor #67)
søren jepsen • 2002-11-13 17:35Min 245 -91 B230F går ofte ud i tomgang (+ nogle gange ved kørsel med lave omdr.) Den går idet hele taget ujævnt ved tomgang, (går bedst i tomgang når motoren er kold) Når den går ud lyser lampen til lambdasonde (o.a) og kan starte igen efter et minuts tid. Fejlmeder-dioden viser i hul nr 6 fejlkode 144. Ved nogen hvad der er galt og hvad jeg gør? Temperaturmåleren viser lav temperatur også selvom bilen har kørt længe + den går kortere på literen end den plejer. Jeg har skiftet insprøjtningsmodulet (dyrt) hvilket ikke har hjulpet. Køler og vandpumpe er nyt.
#70 Sebastian Neumann • 2002-11-15 14:31
Hej. Nu går jeg ud fra at du haret LH-Jetronic 2.4 indsprøjtnings system. I følge min bog, skal du sætte testdimsen i socket 2, for at aflæse fejl, de fejlkoder jeg har er følgende : 1-1-1 : Ingen fejl 1-1-2 : Styreboks defekt 1-1-3 : Indsprøjtningskabel defekt eller blokeret indsprøjter 1-2-1 : ( Jetronic : Intet signal fra luftmængdemåleren 1-3-1 : Tændingssignal om motorhastighed mangler 1-3-2 : Batterispænding for høj eller for lav 1-3-3 : Gasspjældskontaktens tomgangsstilling fejljusteret eller kortslutning til jord 2-1-2 : Intet signal fra Lambdasonden 2-2-1 Adaptiv lambdakontrol mager blanding v. delbelastning 2-2-3 : Intet signal til eller fra tomgangskontrol ventil 2-3-1 : Adaptiv lambdakontrol mager eller fed blanding, delbelastning 2-3-2 : Adaptiv lambdakontrol : Mager eller fed blanding, tomgang 2-3-3 : Tomgangskontrolventil, lukket eller lækker 3-1-1 : Intet signal fra omdrejningstæller 3-1-2 : Intet signal fra bankesensor 3-2-2 Luftmængdemålerens platintrådafbrænding defekt Dette er hvad jeg har, umiddelbart kunne jeg forestille mig at du har en defekt på lambdasonden eller at ( ret mig hvis jeg tager fejl af hvad der sidder på en B230F motor ) Luftmængdemålerens stik er løst / korroderet, år du aflæser fejl, skal du trykke kontakten ned i mere end 1 sek, men mindre end 3. Nu begynder dioden at blinke, f. eks 1-1-1 altså et blink, 3 gange med en pause mellem hvert blink på 3 sekunder. Håber disse fejlkoder kan hjælpe, du må ikke hænge mig op på dem, da jeg har dem fra en bog om 740 seriens indsprøjtningssystem, men den jeg har om 240 serien, har ikke en fejlkodeoversigt, men umiddelbart kunne jeg altså ikke forestille mig at der var de store spring mellem en B230F motor i en 240 og en i en 740. Mange hilsner Sebastian Neumann
#71 Jes • 2002-11-15 18:21
Hej Når du sætter stikbenet i hul 6 får du fejlkoder fra tændingssystemet (EZ116K). Kode 1-4-4: Manglende belstningssignal fra styreenhed. Computeren forudsætter at motoren har fuld belastning. Jeg tror ikke helt det er dit problem. Prøv at læse fejlkoder ud fra hul nr. 2. Evt. afmonter stelkabel fra akkumulator i min. 10 minutter. Derved nulstilles computer. Mens stelkablet er afmonteret så gå alle forbindelser igennem til de elektroniske komponenter. Særligt skal du være opmærksom på alle stelforbindelser. Husk også styreenhedens forbindelser indvendig i højre forreste fodpanel. Det "normale" der bliver defekt på en B 230F motor er luftmassemåleren. "Normalt" holder den ca. 250.000 km. mvh Jes