Tilbage
B21A (Motor #610)
Philip • 2003-07-11 19:27Hejsa ... Jeg ville lige hører jer ad .... ved en af jer om der blev lavet B21A motorer med "flow system"? eller kom flow systemet kun på B230 fra '86 or frem? MVH Philip
#613 Jes • 2003-07-12 09:20
Hej Nu har jeg lavet Volvo 240 i 20 år og har aldrig hørt om "flow Systemet". Mon ikke det er "Puls-air" eller evt. "EGR" du mener. De sidste to findes på B23A og B21A fra årgang `81 og frem og som er fremstillet til det nordiske marked. På modeller fremstillet til det øvrige Europa er der ikke "Puls-air" og "EGR". mvh Jes
#614 Philip • 2003-07-12 09:44
Hej, Det er nok mig der tager meget fejl mht. navnet - men det er det eneste navn jeg har hørt for det system .... Grunden til at jeg spørg er at jeg vil ligge en B21A i min 242 - der er født med en B19A - og jeg var i tvivl om der var lavet dette EGR/Puls-Air system på B21A'er fra '83 .... men jeg tror at bilen er importeret til DK på et senere tidspunkt for der er uorginale sideblink på - og bilen er produceret i Gent... Jeg var lidt bange for at det kunne være en B23A /B230A der ligger i den bil jeg er ved at "skrælle" - for så vil jeg ikke ligge den i min bil.... MVH Philip
#615 Jes • 2003-07-12 11:14
Hej igen Hvis bilen er produceret i Gent, så er den produceret til det en importbil og dermed uden EGR/Puls-Air. Stelnr. fortæller om det er 21 eller 23 motor, se under "Volvo 240 Info". Ellers se på farven af oliedækslet til karburatoren. Sort = B21A, Gul = B23A. Derudover kan du roligt ligge en B23A i en 240 der har været en B19A, det udløser afgift, hvis du skulle være nervøs for det. Jeg har eks. udskiftet en B21A fra ´80 til en B28A (2,8 l V6 med karburator fra 264) uden der skulle betales ny afgift. Effekten steg fra 107 til 129 hk. mvh Jes
#616 Jes • 2003-07-12 11:17
Hej igen Sorry, der manglede et "ikke" i det sidste indlæg. Det udløser IKKE afgift at udskifte en b21A med en B23A. mvh Jes
#618 Philip • 2003-07-12 11:39
Hej, Den sidste gik vist også lidt galt ;-) - mener du at det ikke udløser afgift at ligge en B23A i en 240 der er født med en B19A ? MVH Philip
#619 Jes • 2003-07-12 13:18
Hej igen igen Jeg prøver igen: Det udløser IKKE afgift at udskifte en B19A med en B23A. Effekt B19A: 97 hk. Effekt B23A: 112 hk/116 hk. 97 hk + 20% = 116, derfor ingen afgift. Derudover er administration af reglerne blevet meget lempelig de seneste år. Så derfor ingen problemer i forhold til afgift. mvh Jes
#631 Philip • 2003-07-14 12:01
Hej Jes, Skal man ikke oplyse til Told & Skat hvormange hk den gamle motor har? for min er den gamle type B19A med 90hk.... Desuden - ved du om man så bagefter på montere en dobblt weber karburator på B23A'en MVH Philip PS. Hvad gjorde du da du ombyggede den bil m. B19'eren - forspurte du både T&S og synshallen? - og skiftede du også bremser foran på bilen til ventilerede?
#634 Jes • 2003-07-15 10:11
Hej Hvis du vil være sikker så skal du rette henvendelse skriftlig til Told og skat og beskrive nøje hvad du vil. Jeg har, de gange jeg har gjort det, blot kørt bilen til syn ved Statens Bilinspektion. Dette også fordi jeg ikke var i tvivl, da jeg havde sat mig ind i reglerne. Praksis hos Statens Bilinspektion er, at såfremt de er i tvivl om en evt. ombygning/ændring vil udløse fornyet afgiftbetaling, så henvises bilen og dens ejer til Told og Skat. Bilen kan så ikke godkendes før der foreligger en afgørelse fra Told og Skat. Personligt så mener jeg du gør dig alt for mange unødige bekymringer. Og jeg har altid haft ventilerede skiver monteret på de biler jeg har lavet. Det sikrer en bedre køling af bremserne ved højfartsnedbremsninger samt bedre sikkerhed for at skiverne ikke bliver for varme og fader, bliver skæve o.s.v. mvh Jes