Tilbage
Volvo 240 motor...??? (Motor #5815)
Tim • 2006-04-05 11:53Hej alle sammen..!:) er den lykkelige ejer af en volvo 240 gle injection fra 89... Har gået meget og tænkt over noget motor skift, noget med noget mere ryk i... hva kan man egentlig smide i af motor som passer over i..???? med noget mere ryk i... på forhånd tak..M.V.H TIm
#5817 Ruben • 2006-04-05 16:51
Hej. Du behøver faktisk ikke skifte motor. Monter et turbosæt som jeg har gjort på min det virker fint så længe du ikke justerer den alt for højt op i tryk. Men en 30 hk eller sådan er helt sikkert inden for rækkevidde. Alternativt kan du montere en komplet turbomotor.
#5818 Tim • 2006-04-05 17:24
hej rubin... har jeg tænkt en del på, men ved sgu ikke rigtig om jeg tør, da motoren har rundet 327 tusind, kører stadig godt, men er bange for om den kan holde..!;) Passer en 2,3 liters turbo fra en 740 i min..????
#5819 • 2006-04-05 17:32
ja den passer fra en 740... du skal flytte dine motorophæng fra din 240 motor over på den 740 turbomotor så passer den lige i.... men husk (det er ikke lovligt) det er kun lovligt hvis du som ruben skriver at montere turbokit fra volvo R sport..... jeg har min volvo til salg den kan du se på galleriet i diverse... en rød 245 turbo
#5828 Tim • 2006-04-06 09:04
Okay.. så kun motor ophæng... men nu skriver du at jeg bare kan smide et volvo r sportskit på med turbo og det er lovligt... hvordan kan det være lovligt når min bil er født uden turbo.....??? M.V.h Tim
#5831 • 2006-04-06 17:50
fordi volvo R sport turbokittet er typegodkendt af volvo danmark... og derfor skal synshallerne godkende det....
#5833 Ruben • 2006-04-07 11:58
JA det skal de men det er stadig afgiftberettiget da alt trykladning konsekvent gælder som en overskridelse af tuningsreglen omkring de 20% forøgelse. Der er kommet nye regler. Check www.f-styr.dk ud der står det desværre sort på hvidt. Dog skal det siges at det ikke er sikkert at de siger noget til det til syn.. Men det gør det ikke lovligt ....
#5834 Jes • 2006-04-07 12:21
Hej I debatten om tuning af motor er det vigtigt at skelne imellem synsregler og afgiftsregler. Synsregler om tuning kan findes, som det også er nævnt, på fstyr.dk. reglerne om evt. fornyet afgiftsbetaling har jeg tidligere lavet et længere indlæg her på siden. Hovedreglen er at der kun skal betales ny afgift hvis bilen har mistet/ændret identitet. I forhold til tuning er dette tilfældet såfremt den oprindelige motor er udskiftet med en anden OG den nye motor yder mere end 20 % mere effekt end den oprindelige. Den oprindelige motor må med hensyn til afgiftspørgsmålet tunes mere end 20 % uden det udløser fornyet afgift. Med den oprindelige menes i dette tilfælde den motorstørrelse, type og udførelse bilen oprindeligt er født med, eks. en B23A. D.v.s. skift fra en B23A til en anden B23A er at betragte som den oprindelige motor. Hvis man tuner mere end 20 % må man ikke gå fra karburator til indsprøjtning uden at betale afgift. det er bl.a. derfor Volvo´s eget turbokit til B 23A ikke udløser fornyet afgift. Effekten siger fra ca. 110 hk. til 143 hk (og 160 med intercooler). dette er mere end 20 %, men da det fortsat er med karburator, så udløser det ikke fornyet afgift. Derudover har praksis ved told også ændret sig. Jeg kender et konkret eksempel hvor en person afgiftsfrit har udskiftet sin B 21A motor med en B 21ET i en 240 årgang 1984. Toldvæsenet har i den sag ikke krævet fornyet afgift. Jeg har selv ombygget et par 240 fra B 21A til B 28A (V6 motor fra 264) uden det har givet anledning til problemer. Effekten steg fra 107 hk til 129 hk ´hvilket er 20 % + 0,6 hk gratis. mvh Jes
#5835 • 2006-04-07 16:03
det er totalt afgiftfrit at montere turbokittet fra volvo R sport... diverse dokumenter kan du få volvo danmark til at sende til dig.. (du skal snakke med tommy hos volvo danmark tlf 70112700 ) han sender dig typegodkendelse på turbokittet + imitetstest + det afgiftfrie dokument fra told/skat... jeg har været til syn med min og da jeg kom til synshallen ville de ikke syne den, men da de så diverse papirer fra volvo danmark fik jeg den synet.. hilsen thomas
#5842 Tim • 2006-04-08 16:01
Hej... mange tak for besvarelserne...!:) Tror jeg vil give volvo danmark et kald, og vis de også siger ok, ja så ryger volvo r kitte på i stedet for...!:) Men det er da ikke noget problem når min er med indsprøjtning vel..??? M .V .H Tim
#5844 Ruben • 2006-04-08 20:01
Hej igen. Jeg vil meget gerne foreslå dig at ringe til færdselsstyrelsen. De er meget hjælpsomme med den slags. Grunden til at du skal gøre det er at ihht de nye regler der kom for et par år siden til trods for hvad andre herinde siger går en hel del ud over turbotuning. Nu gælder ALT turboladning først og fremmest som en konstruktiv ændring dvs det skal kunne godkendes. Det er nemt nok med Volvo R sport kittet og med turbo på volvo generelt da flere er født med det. Men det gælder også automatisk som en forøgelse på over 20% uanset om du får 20% ekstra eller ej.. Jeg siger det kun for at hjælpe så gør dig selv en rigtig stor tjeneste og snak med dem derinde. Til jer andre der mener det godt kan lade sig gøre så er dette et punkt vi kan diskutere rigtig længe. Men grundreglen omkring 20% tun er at enten må du udskifte din motor med en større sålænge den nye motor holder sig indenfor de originale hk + 20%. Eks må du skifte din originale 100hk motor ud med en anden og større der max har 120hk. Du må også tune på den originale motor ud over 20% hvis bilen er fra før 1984 MEN der må ikke foretages konstruktive ændringer f.eks udskiftning af topstykke fra 8V til 16V, turbomontering, ændring af boring og slaglængde osv. Du må til gengæld gerne monter dobbelte karburatorer, knastaksel få bearbejdet topstykke osv .. Men igen. Forhold jer til færdselsstyrelsen det er nu engang dem der laver reglerne....
#5854 kent • 2006-04-09 16:17
Der er en ting vi kan slå helt fast.Så længe volvo står bag kan man få det synet.Den motor du kører med ska sænkes i komp...ellers risikerere du motorhavari.Den gang volvo lavede de turbosæt Lavede de også en motor man ku købe lige til at lægge i,med turbosættet monteret Den hed en FLEN motor Men hvis du er meget i tvivl Spørg da hos volvo,og det er jo ikke kun 200 serien at man monterede det kit.300,700 serien blev de jo også brugt til mvh Kent
#5858 Tim • 2006-04-09 18:54
Okay..tak for hjælpen.. giver lige dem og volvo danmark et kald... hva ligger sådan en volvo r sportskit i...???
#5859 Ruben • 2006-04-09 19:09
Hej Kent. Nixenbixen ALLE regler blev lavet om for et par år siden så hvad Volvo har solgt dengang disse biler var nye osv er fuldstændig ligegyldigt. Du slipper IKKE for at betale afgift af en turboombygning på en bil der ikke er født med turbo UANSET hvilket mærke bil det er.. Tro mig sådan er det. Jeg vil sgu stille en kasse bajere på højkant :o)
#5864 kent • 2006-04-09 22:03
Det Lyder da spændende.Min er monteret med r.sport kit.Men har ikke været på plader i ca 6 år,så det bliver da spændende at køre til syn med den når jeg kommer så langt.men jeg har nu ikke de store bekymringer om det.
#5868 Ruben • 2006-04-10 10:07
Kent :o) Hvad der kan lade sig gøre og hvad der er lovligt er to helt forskellige ting. < > Dette er taget direkte fra færdselsstyrelsens hjemmeside og dermed skal der betales afgift af en turboombygning. Det kan ses ca midt på denne side http://www.fstyr.dk/sw23095.asp Men går den så går den. Man skal bare huske på at bare fordi bilen er synet ved en synshal er den ikke nødvendigvis lovlig og hvis du eks bliver indblandet i et uheld kan du risikere at de opdager det og så er dit forsikringsselskab ikke forpligtet til at hjælpe dig! Så man kan i værste fald skulle stå for gildet selv.. :o(
#5870 kent • 2006-04-11 00:05
Dengang jeg købte bilen i sin tid,var sættet monteret. Da havde den været til syn et halvt år forinden,med sættet på.Så lad os nu se.
#5871 Michael • 2006-04-11 07:59
Hej Tim.. Denne debat omkring dit ønske om trimning af en GLE, injection årgang 89, peger i retning af nogle "slørede" forhold vedrørende lovlighed, forsikring m.m.. Som jeg forstår dig, så har der været "hestetyve" på spil efter 327.000 på klokken eftersom du ikke er tilfreds med bilens præstationer. Jeg har selv en bil fuldstændig magen til din, og den går utrolig godt selvom, at den er på vej mod de 500'. Og det kan da godt være, at ikke alle hestene er i stalden, og at nogen er kommet på gras - men den følger stadig med de fleste biler, og kan også godt gå speedometeret i bund,,,tja, max. hast. i Dk er 110, så den klarer vel forholdene. Derfor har jeg to forslag til dig, som vil lette din beslutning en hel del. 1. Du køber en ny GLE motor hos Volvo (pris: 25-30.000 kr.), og lægger i. 2. Du sælger din nuværende 240, og køber en brugt 240 turbo med rigtig meget riv i, og tager den derfra. Det gør det nemmere med syn, forsikring m.m. Mvh. Michael
#5872 • 2006-04-11 19:14
hej tim vil lige høre om du har snakket med volvo danmark endnu.. hilsen thomas
#5895 Tim • 2006-04-15 17:38
Hej alle sammen..!:) var lige på påsketur med en amsse kammerater, så kunne ikke lige komme på nettet..!:) mange tak for besvarelserne, kan godt se der er delte meninger om det...!:) Jeg giver lige færdselsstyrelsen og volvo danmark et opkald her tirsdag eller onsdag, og så skal jeg nok lige skrive hva de fortæller mig..!;) Men ja kører stadig kanon selvom den har kørt 327 tusind...!:) Kan i alle sammen have en ´fortsat god påske... M.v.h Tim
#6385 Allan J. Kokspang • 2006-06-11 19:35
Vil det sige, at man skal betale afgift, hvis man skifter en B230A, ud med en B23E.
#6393 steen damsgaard • 2006-06-13 22:19
Goddag alle sammen En 240 med 740 turbo intercooler motor. Den blev nægtet synet med denne motor, ejeren blev forvirret og jeg købte bilen og forsøgte mig lidt frem. Det medførte at jeg nu har to vigtige dokumenter: Et brev fra told og skat, hvor det fremgår at jeg aldeles ikke skal betale fornyet afgift, og at bilen kan synes hvis Volvo kan godkende ændringen. Et brev fra Volvo Gøteborg, via Volvo Danmark, der godkender en hvilken somhelst motor også ikke-Volvo motor, når blot efekter ikke overstiger 200 HK. Sender gerne kopi af dokumenterne. Mvh Steen Frederikssund Tlf 41406892