Tilbage

turbo projekt (Motor #5003)

kristoffer • 2015-09-05 22:23

Hej alle Jeg stå og vil sætte en turbo motor i min 740, så jeg vil lige høre jer om jeres mening/råd om projektet! Projektet er med meget lille buget men skulle ha de fleste dele der til! Bilen er en 745 gl fra 89 med en b230f motor og en aw70 autogearkasse. På hylden er: -En 765 gle fra 87/88 fra usa med en b230ft og en aw71 gearkasse motor kan køre men turboen er brændt totalt af! -en b230 fk fra en 940 årgang 97 lidt slidt men go -en 531 top -en vx3 knast en v knast og en a knast og nogle andre kan bare ikke huske hvilken! -indstillet knasthjul -Alle pakninger til motor top og bund Min tanke er at bruge fk motoren pak den om, med 531 toppen måske vx3 knast og indstillet knasthjul, ledningsnet , gearkasse, kat og div dele fra 765ern. Det skulle være det men er ikke sikker på knasten og hvor meget jeg skal gøre ved motoren. vil prøve at lave en compremmations test på den Håber i kan komme med nogle ideer og gode råd!! Mvh Kristoffer 740 gl 1989


#100534 Jacob • 2015-09-08 10:41

Spændende projekt. mht gearkasse: tag AW71, hvis du er lidt heldig er det endda en AW71L, altså med lockup converter. mht knast: jeg ville tage V knasten eller A knasten. VX3 er en mellemting mellem V og VX, og Amerikanerne er vilde med den. Den har nærmest gudestatus derovre. Hvorfor ved jeg ikke :-) Jeg kører semi-tunet 940 turbo med IPD knast, men kørte med V knast før. Fungerede super. både med manuel og med automat. Min kammerat har en 940 turbo som er lidt mildere. Den kører også super med A knast. mht motor: da din bil er fra 89 er det uvist om den kører med Bosch LH2.2 eller LH2.4... det skiller lige deromkring, og de to systemer er ikke specielt komaptible, dvs du nok bliver nødt til at holde dig til at bruge det ledningsnet der sidder i bilen. Byg din motor op omkring ledningsnettet... Du kan aflæse bosch nummeret på din ECU ( inde bag højre fodpanel ) for at finde ud af om det er 2.2 eller 2.4. Jeg ville uden tvivl se om jeg kunne bruge FK motoren fra sidst i 90'erne, da den har tykkere plejlstænger og undersmøring af stemplerne. 531, tjae, hvis du alligevel pakker motoren om, så kan du jo ligeså godt monteret det. hvis du ender med en FK med A, V, eller VX3 knast, så mangler du en manuel boost controller ( 25$ ) til at hæve ladetrykket til 0.8 bar, og så evt en udstødning der er større end den originale du har nu. SÅ er bilen 100 % hurtigere og sjovere end den er nu. Derfra kan næste skridt være at chippe dine bokse og på et tidspunkt større dyser og lidt større turbo. Har været i gennem det hele, bare spørg :-)


#100535 kristoffer • 2015-09-09 11:30

Hej Jacob Tak for svaret! Det med gearkassen skulle jeg mene at det er en aw71L, det er hvad jeg her fået ud af stelnummeret! Det ville være lækkert med lockup da min nuværende har det! Hvis ikke kan jeg så bruge converteren fra min aw70L på den anden gearkasse? Det med ECU så køre jeg med 2,4 og turboen er 2,2 så jeg tag ledninger og ecu o.s.v. fra doner bilen, og så kan jeg forstå at der ikke er det store at komme efter med en 531 top så det ville nok være til støre gavn til et b230fx projekt som lige ligger til højre benet da jeg jo kommer til at ligge inde med en god f motor og måske kunne den komme i min 142 som også skal laves på et tidspunkt!😊; Udstødningen er en 2,5" turbo udstødning fra kat af da jeg har haft det som plan at få en fx eller en ft i bilen og den er ikke så meget dyre end den der ellers passer på! Så en A eller V knast og så hæve trykket så skulle den være der! Nu ved jeg ikke helt hvilken stand den motor jeg vil bruge er i 100% men er der noget jeg bør skifte nu når den er ude og i stativ? Mvh kristoffer


#100536 Jacob • 2015-09-10 09:26

mht gearkassen: der sidder en lille plade på siden af kassen, mene det er førersiden. Der står præcist hvad det er for en gearkasse. Hvis kassen har lockup SKLAL du bruge en lock up converter for at have lock up. Jeg tror godt du kan bruge en almindelig converter på en lockup kasse. Der vil lock up jo så bare ikke virke :-) mht styrestystem. Jeg ville helt klart bevare 2.4 hvis jeg var dig. Forskellen på motorsiden er et par sensorer der skal skiftes, så vidt jeg husker. 531 er en lille smule bedre på udstødningssiden og kammerat er en anelse større, så vidt jeg husker. I min verden er der ikke nogen særlig "fidus" i at bruge en 531 top. Andre vil formentlig have en anden mening. Super med udstødning. Så mangler du bare at lave en down pipe i 2.5" eller 3". Da det er lige efter turboen, at gasserne er varmest og fylder mest, er det en god ide at have plads til dem hér :-) Jeg kører sel med 3". 16T turbo med 3.5" udgang, 3" katalysator ( fra Skruvat.dk, 800 kr tilsendt ) 3" rør hele vejen bagud som ender i en std udseende 2.25" potte. Bilen lyder nærmest standard og ser sådan ud. Jeg tror ikke at den lille potte er nogen særlig begrænsning. Jeg var glad for at køre med V knast. Det var en kolosal opgradering fra std M knast. ( den er til at lukke op og ***** i ) Det første jeg gjorde ved min FT bil, var at montere en boost controler så jeg kunne hæve trykket. Det er 0.65 bar std, og jeg hævede det bare lige en anelsea til 0.8 bar. SIKKE EN FORSKEL. bilen føltes fra det ene øjeblik til det andet, som en Ferrari :-) Det var den selfølgelig ikke på nogen måde ( endnu ), men det gjorde virkelig at bilen føltes kvikkere. Obs, et formanende, men velmenende råd: lad vær med at overgøre det her... ikkee montere en kæmpe turbo alene , eller kæmpe dyser alene eller en kæmpe knast alene... tag små skridt og opgrader det hele lidt af gangen. Min er en fuldstændig standard 940 med FT. I kronologisk rækkefælge har jeg skiftet/monteret: boost controler, IPD knast, EZK guldbox, chips til både EZK og ECU, 3" udstødning, til sidst lidt større dyser og en 16T turbo / 1 bar tryk. Opsætning trækker gennem en M90L gearkasse som skaber en god samlet udveksling med 3.31 bagtøjsgearing ( med spær, selfølgelig ). bortset fra dise ting er alt totalt standard på den gamle volvo. Her et lille amatørklip ( telefonen sidder på rattet, for størst sikkerhed ). kig på speedometer nålen og du kan se hvornår jeg slipper koblingen :-) Speedometeret skal op på 105 før at køre 100 i virkeligheden. Det går ok tjept for en gammel volvo på 15" stålfælge og vinterdæk. Den er måske aldrig blevet til nogen Ferrari, men den er vildt skæg at køre i. Det er ikke nødvendigt at gå ned i 4. for at overhale ;-) http://vid1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/01D3CF1F-4903-46A1-AE87-258D8F8E4352_zpspit5hrsw.mp4


#100537 Jacob • 2015-09-10 09:29

[URL=http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/01D3CF1F-4903-46A1-AE87-258D8F8E4352_zpspit5hrsw.mp4][IMG]http://i1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/th_01D3CF1F-4903-46A1-AE87-258D8F8E4352_zpspit5hrsw.mp4[/IMG][/URL ]


#100538 Jacob • 2015-09-10 09:30

æv, jeg kan ikek få mit photobucket link til at virke. Nå, skidt med det. Stik mig en email adresse, hvis du har lyst. ( 0-100 på omtrent 6 sekunder )


#100539 kristoffer • 2015-09-13 21:20

Hej igen Helt klart noget jeg kan bruge! Bliver bare ikke nu og her da jeg lige er blevet far igen!😃; så tid er der ikke meget af men kan jo godt gå i gang så småt! Kan godt se dit film klip og det ser sku godt ud! Det med udstødningen da bruger jeg bare forrøret og kat fra doner bilen skulle være 2,5" og jeg bruger nok ECU'en fra den samme bil da ledningsnettet ikke er det samme og jeg har kun de to styre bokse der passer til en turbo. Men jeg bliver nok ikke klar her og nu så det kan jo være der kommer et ledningsnet forbi der passer til og som er et 2,4! Jeg vender nok tilbage når jeg er kommet lidt vider men du må godt maile til mig hvis du har noget jeg måske kan bruge Mvh Kristoffer Kristoffer@halck.dk