Tilbage

B230FK i Volvo 240 (Motor #4987)

Mads Filholm • 2015-04-04 21:11

Hej Jeg går og roder lidt med et weekend projekt. Jeg fandt for et halvt år siden en B230FK der var taget ud af en rusten 940 der skulle have kørt 238.000 km, så den købte jeg for 2.500,- kr inkl m46 gearkasse, ledningsnet, starter, generator, intercooler og lidt små ting. Men jeg har nu bygget motor op, nye lejer hele vejen i gennem, samt nye pakdåser og pakninger, slebet ventiler og meget grundig rengøring. Så er den pudset og poleret, malet og står egentligt som en ny motor. For en måned siden fik jeg fingrene i en 240 fra 81' som jeg hentede i Holland. Planen er så at ligge B230FK'eren derover i, istedet for den B23E som der ligger i vognen nu. Ville lige høre om nogle herinde har lavet lignende ombygning, og hvad man skal være opmærksom på og hvilke problemer man løber ind i. Jeg skal derudover også have m46 gearkassen i, istedet for automat gearet. Hvis i vil dele tips og trick, så modtages det med kys-hånd. Mvh. Mads


#100200 Jacob • 2015-04-09 23:44

Det er et spændende projekt. Jeg har selv leget med tanken i lang tid. Jeg har før i tidne brugt meget tid p åat læse alt muligt på turbobricks.com. Derinde kan du helt sikkert få svar. En 240 bliver selfølgelig helt anderledes frisk at køre i, med en FK, men i og med at 135 hk bliver til 165+ hk, bare ved hjælp af en ventil der kan købes for 20$, går jeg ud fra at du ikke har tænkt dig at holde FK'en standard? Den kan godt gøres en del sjovere, inden overgearet i M46 begynder at give op.


#100201 Mads Filholm • 2015-04-10 20:00

Ja. Men også mit første projekt. Så der er naturligvis mange spørgsmål. Jeg har også læst utroligt meget, men det var mest for at høre om erfaringer med især ledningsnettet, og tændingsfordeleren. Jeg regner med at lave FK'eren om til en FT'er, det er helt korrekt. M46 skulle kunne klare op til 300 hk + hvis man kører nogenlunde pænt, så regner ikke med at den kommer til at skabe problemer. Arbejder også på at få godkendelse til 220 hk, det er desværre ikke nemt, hvis overhovedet det kan lade sig gøre. Vil gerne opgradere dyserne og turbo'en, så den ikke er så hårdt presset hvis der skal laves 200 hk +. Men alt dette kommer senere når det andet er overstået med at parre de to sammen. Nogen banker topedopladen så tændingsfordeleren kan være der? Andre flytter den ned på siden af motorblokken. Fordele og ulemper?


#100202 Jacob • 2015-04-11 21:58

Det er rigtig ja... fordeleren kan ikke være der. Så vidt jeg husker, så kan man ret simpelt konvertere til blok-monteret fordeler. EZK-tændingen kan flyttes derned, kan bare ikke helt huske hvordan. Jeg husker bare at jeg fandt ud af at det ikke var et problem. Det er da immervæk nemmere end at skulle til at hamre en stor bule i brandvæggen. Min FT ligger i en 940, men jeg har længe leget med tanken om at flytte motor/gear over i en 240. Jeg har ikke det indtryk at der er nogen ben i at flytte alt over. Hvis du tager hele ledningsnettet fra en 240 med LH 2.4, så er det "bare" at tage alt hvad der har noget med motoren at gøre... Jeg vil råde dig til at opgradere til en bedre knastaksel før du monterer en større turbo og større dyser. standard-turboen kan godt lade 1 bar og standard-dyserne er gode for 230-250 hk, så vidt jeg ved. En bedre knast ( den originale T-knast er jammerlig ), et højere ladetryk og andre chips i tænding og benzin box, så vågner motoren op. Min FT har omtrent 250 hk og har opgraderet ting hen af vejen, men det er længe siden overgearet begyndte at fedte når man fyrede den af i 4. gear.


#100203 Mads Filholm • 2015-04-11 22:48

Okay. Så må jeg se at få den blok monteret, og finde ledningsnettet fra en 240 med LH 2.4 Jeg har af en eller anden grund en VX knastaksel i motoren, hvilken skulle være glimrende. Ja, skal også have fundet to passende chips dertil. Det må have været en frisk bil med 250 hk :-) ! Og tak for hjælpen.


#100204 Jacob • 2015-04-12 00:23

VX er sgu ikke det værste man kan have i en "mild" turbomotor :-) Jeg har lidt forskelligt sortiment af chips både til EZK og LH boks. Obs, du skal have den rette EZK boks, hvis tændingen skal chippes. De fleste sorte bokse kan ikke chippes. hvis du har mod på at lodde selv, kan man købe et daughterboard til at lodde i, så hvilken som helst EZK boks bliver chip-bar. De fleste originale bokse der kan chippes er guldfarvede. de er ofte til salg på blocket.se, men kan også findes i 940 fra midten af 90'erne og frem, der står rundt omkring hos ophuggere. Den er aldrig blevet målt, men kloge hoveder i USA siger at den nok har deromkring. Den er ihvertfald kvik :-) http://vid1108.photobucket.com/albums/h408/151182/Mobile%20Uploads/01D3CF1F-4903-46A1-AE87-258D8F8E4352_zpspit5hrsw.mp4 105 på nålen er lig med 100 på gps. og det i en 1400 kg tung std 940.


#100205 Jacob • 2015-04-12 00:29

i øvrigt: er der en særligt grund til at du vil lægge turbomotoren i en bil uden afgift? Nemmeste løsning er at finde en 240 fra 91-92 med sprøjt som i forvejen kører med lh 2.4 og bare lægge turbomotoren i, klik-klik på med alle stik, skifte benzin og EZK bokse med nogle som egner sig bedre til turbomotoren og smide chips i og så køre 0-100 på 7-8 sekunder.


#100206 Mads Filholm • 2015-04-12 10:59

Den boks jeg har, den skulle være til at chippe, har haft den åbnet og kan se at chippen sidder i en sokkel som man kan tage den ud af. Ja, jeg vil selvfølgeligt betale afgift af den. Og den er veteran om ét år, og jeg når alligevel ikke blive færdig med bilen inden et år, og derfor er den billig at eje. Det er udelukkende til sommerkørsel. Og der er nul rust i bilen, fordi den har levet i Holland (Ingen vej salt, og bedre bil klima) - Desuden til den pris jeg har givet for bilen, får man slet ikke en der er så fin her i DK :) Fuld læder stue Alle originale måleintrumenter (Volt, ur, olie tryk, olie temp, omdr tæller osv) Kun kørt 194.000 og er bare i rigtig fin stand hele vejen rundt :) Jeg skal til huggeren og have fat i en masse ting, thats for sure. Jeg har en guldboks på hånden, men ved bare ikke om det er nogen fordel at have en guldbox?


#100207 Jacob • 2015-04-12 12:32

Det lyder som en perle! Den boks du har, som er til at chippe, er det tændingsboksen eller ECU'en? hvad er de 3 sidste cifre i bosch nummeret på den og på den andne boks du har? MIg bekendt er det uden betydning hvilken tændingsboks man bruger, så længe den kan chippes, selfølgelig, men der er forskel på kvaliteten af ECU-boksene. Nogle bosch-numre er bedre end andre.


#100208 Mads Filholm • 2015-04-12 17:25

Ja, det er i hvertfalde ikke helt ude i hampen. Og det der nu er i vejen bliver udbedret i takt med finanserne tillader det. Det er ECU'en, har ikke en tændingsboks i øjeblikket. Men de sidste tre cifre er 976. Ja, det er også sådan jeg har forstået det. Kender et par stykker som har en goldbox liggende, men gider ikke give penge for det hvis det ikke kan betale sig, og det ved ikke om det kan på nuværende tidspunkt :)


#100209 Jacob • 2015-04-12 18:14

976 er vist en ganske hæderlig ECU. den er fra 96, jo nyer, jo kvikkere er ECU'en så vidt jeg ved. Well, uden EZK box komemr du da ingen vegne :-) Hvis du har tænkt dig at pille bare det mindste ved effekten, så vil jeg sige at du har stor fordel af en box der kan chippes. Jeg oplevede en helt anden motorgang. Det originale tændings-map er ikke synderligt effektivt. Jeg har selv monteret et daughterboard i en 148 EZK box, mangel på loddefedt og andet grej gjorde at det aldrig lykkedes. Du må købe min 148 box inkl daugtherboard for 200 kr, hvis du har mod på selv at loddde :-) Jeg var også selv fortvivlet da jeg skulle have fat i een. Dengang ville svenskerne have 1000 kr eller mere, for een. Det lykkedes mig at finde ikke mindre end 2 guld bokse i 940 ved huggere rundt om i østjylland. Huggeren havde intet at bruge dem til, så fik dem biligt. Huggerne aner nok ikke hvad det drejer sig om, så det er nok bedst at skrue boksen ud selv og så gå ind og spørge hva den koster :-)


#100210 Kenneth Isen Poulsen • 2015-04-12 21:34


#100211 Kenneth Isen Poulsen • 2015-04-12 21:35

Hvis du er interesseret i at sælge 230E,eren, må du da godt tænke på mig. :-)


#100212 Mads Filholm • 2015-04-13 10:23

Nej da! - Men finanserne sætter jo en stopper for alting, og på SU så kommer jeg ikke videre lige i denne omgang, desværre :) Lyder spændende, hvad vil man få ud af at køre med den box og board du har? Rent motor mæssigt? Hvad har du givet for dine Gold box' ? Kenneth Isen - Det vil jeg skrive mig bag øret, den ligger stadig i bilen, så laver lige en film med hvordan den starter og går, inden jeg piller den ud, så ved folk hvad de køber. Men mener dog det er en B23E og ikke B230E - Hvis ellers der er en forskel på de to.


#100214 Jacob • 2015-04-13 12:02

Ohh, den søde SU-tid :-) Min anden volvo ( en 242 fra ´79 ) blev finansieret af SU-lån :-) Det tændingsmap der er i boksene fra fabrikken er designet til at tage højde for alverdens misbrug og misvedligehold sådan at motoren kan køre under de jammerligste forhold og stadig være driftsikker. Dvs tændingen er konservativ. Det klarer chippen, og for at chippe skal du have en boks med daughterboard. Jeg mener jeg gav 500 pr stk eller sådan noget. Ved to forskellige huggere. Ingen af huggerne vidste hvad det var for en boks. 400 plus moms var vist bare sådan et standard beløb for en elektrisk genstand.


#100216 Mads Filholm • 2015-04-13 18:55

Ja, nyder hvert øjeblik ... Eller ... ;) 242 <3 Det ser ud til at du har læst lidt på lektien. Kan godt tænkes jeg skal have snakket med dig når jeg skal have mig en chip. Har rimelig erfaring med lodning.... Hvordan er det gold box skal se ud? Og hvilke numre skal den have? Ville være ærgeligt at betale for meget for en standard box.


#100217 Jacob • 2015-04-14 10:52

Jeg har kørt 240 i flere år og totalskadede den sidste jeg havde. Min volvo-hugger havde en 940 turbo til salg, og det var startskuddet til rigtig meget nørderi og forskning for gradvist at gøre turbomotoren stærkere og stærkere. 1 skridt af gangen. Ikke noget med st fyre flere tusind kroner af på en større turbo. Når man tager 1 skridt af gangen, så gælder om at regne ud hva der er det smarteste skridt:-) EZK boksene starter på 0 227 400 xxx De 3 sidste cifre er 207,208, 209, 219 eller 147. EZK boksen er en plastik boks på størrelse med ECU'en og de fleste er sorte. En boks der er guld/bronze eller sølv-farvet er altid chipbar. 147 er sort, så vidt jeg husker. 148 er en hekt normal sort boks og kan ikke chippes.


#100218 Jacob • 2015-04-14 10:56

Guldboks http://m.ebay.com/itm/360830747206?nav=SEARCH Almindelig ubrugelig boks ;-) http://m.ebay.com/itm/361245002692?nav=SEARCH


#100219 Mads Filholm • 2015-04-14 13:22

Det er jo mere eller mindre også sådan jeg gør det. Tak for det. Må lige se hvad det er de vil have for de guld boxe.


#100220 Jacob • 2015-04-15 23:38

Det syntes jeg også det lyder til. Det er et spændende projekt! Lad endelig høre mere om det som det skrider frem. evt på privat mail.


#100221 Mads Filholm • 2015-04-16 10:55

Tak, jamen selvfølgeligt, du kan da skrive e-mail adresse. Så skal jeg holde dig opdateret :)


#100222 Jonas • 2015-04-16 18:36

Der er sikkert flere der er med på en kigger, så fortsæt endelig en offentligt debat. Det kan andre måske drage nytte af senere. Mvh, Jonas