Tilbage

B23AT ny turbo (Motor #4959)

jesper budde • 2014-11-05 20:51

Ohøj derude.. Jeg har anskaffet mig en b23at, hvor jeg har slebet ind og udstødningskanalerne, A-knast, og intercooler ellers std B23 med eftermonteret AT-kit. Skal monteres i en Volvo 360 fra 1986, hvis det har noget at sige :) Nu kommer problemerne. 1: den originale turbo er stået af, var en der kunne rådgive hvilken ny turbo, jeg skal investere i? eller jeg skal få renoveret den gamle? 2: jeg regner med at køre med 0,8 i ladetryk, er det tilrådelig? PÅ FORHÅND TAK....


#100817 Mads Hansen • 2014-11-06 13:44

0,8 bar er intet problem. hvis du finde en ny turbo istedet for den gamle Garret T3 skal dit manifold modificeres lidt. Det gamle system har ingen alm pakning imellem manifold og turbo. Det er en rund forhøjning der passer op i turboen og derved lukker tæt. Denne forhøjning skal bearbejdes væk. Derefter er det bar en alm 4 huls T3 flange hvor der selvfølig skal en pakning imellem, så er det bare at finde en turbo med extern wastegate så du kan styre trykket selv.


#100818 jesper budde • 2014-11-06 17:16

Tak mads, så må manifolden en tur i fræseren :) NU var der ikke lige en venlig sjæl, der kunne linke til en egnet turbo, da jeg synes det er noget af en jungle at begive sig ud i. skal jeg kigge efter Holset, Garret eller kina, er det en tros-sag? Af ren nysgerrighed, hva er folks erfaringer hvad b23at kan holde til af ladetryk? MVH Jesper


#100819 Jacob • 2014-11-06 18:50

Hvis motoren får benzin tilsvarende, så er jeg ret sikker på at du uden videre kan give den 1 bar, sikkert også lidt mere, og køre med det i årevis. Kender du turbobricks.com ? Side ligesom denne, bare med MANGE flere brugere.


#100820 Mads Hansen • 2014-11-07 10:44

1,1 /1,2 bar max alt efter stand på motor. over det kan karburator ikke følge med. Skal du op på omkring 1 bar eller over skal du have en anden benzin pumpe på (el pumpe ) den originale pumpe begynder at halte omkring 0,9 bar. Det er især turboer der brænder af ved højt lade tryk på en AT maskine. nok fordi den kun er olie kølet. Har ihvertfald brændt 2 stk af, men de var ikke nye da de kom i. begge to gået i pakninger ud til turbine huset og brænder derfor olie. men laver stadigvæk tryk. har dem liggende de skal i princippet bare pakkes om. men mon ikke de blive renoveret helt hvis jeg for brug for dem. Den jeg har i nu var stort set som ny da den kom i, den spiller bare. De er alle sammen originale Garret T3 møller. og ikke til salg ;-)


#100821 jesper budde • 2014-11-07 18:58

El pumpe er der invisteret i :) Lige pt har jeg fået en Garret turbo fra en 6,5 liters traktor, den har godt nok noget større udstødningshus i forhold til indsugning. end hvis man tager forholdet på den orginale turbo, men den skal have et forsøg :D Skal til at putte motoren i bilen her til aften. så jeg regner da lige med at give en opdatering, når jeg er nået længere med projektet. Men foreløbigt tak for feed back. MVH Jesper


#100822 Jacob • 2014-11-08 08:09

Den turbo er formentlig meget større end hva du har brug for. Det vil i værste fald give dig en motor som virkelig lider af turbotøven. En kæmpe turbo kan måske problemfrit lade 2-3 bar, men det kræver at motoren flytter noget luft, og en 2.3 liters flytter unægteligt meget mindre luft end en 6.5 liters, også selvom det er en diesel:-) Jeg kender en fyr som insisterer på at bygge en turbo fra en 6.5 liters diesel V8 på en Mazda 1.8 motor. Det strider mod fornuft OG fysik :-) men hatten af for indstillingen "de siger det kan lade sig gøre, det vil jeg modbevise"


#100823 Jacob • 2014-11-08 08:11

Hov der skulle stå: de siger det IKKE kan lade sig gøre


#100824 Mads Hansen • 2014-11-11 10:06

Til en AT maskine er den turbo for stor, du kunne nok godt få det til at virke på en med sprøjt på. jeg ville ikke gå meget større en den originale T3 garret. Du kommer til at have sindsyg meget turbo tøven. og indstilling af tænding med sådan en stor turbo bliver meget sent. dvs. ingen træk over-hovdet før trykket kommer. Den bliver ikke sjov at køre rundt i og ikke nødvendigvis særlig hurtig ;-) Evt find en lille turbo fra en FT maskinerne ( mindre turbine hus end den originale) de kan stadigvæk godt lave omkring 1 bars tryk, det er rigeligt til en At maskine og den spoler også hurtiger op.


#100825 Jacob • 2014-11-11 20:41

FK/FT maskinerne har T25 udstødningsflange, så vidt jeg husker. En Garrett T25 eller en Mitsubishi TD04 kan, som Mads nævner, effektivt lade ca 1 bar. ebay.de, ebay.co.uk og blocket.se har alt muligt. Du skal lede efter Mitsubishi td04-13c, td04-15g eller td04-16t. Eller Garrett T25. Disse er de turboer der uden videre kan skrues på en FK/FT udstødningsmanifold. Alle mitsubishierne har, mig bekendt, samme hotside, forskellen er størrelsen på tryksiden.