Tilbage

B230AT mister pusten plus andet (Motor #4945)

Tue • 2014-09-02 07:34

Hejsa folkens Ja nu giver jeg altså op. Min gamle 240 fra 89 med en B230AT i har jeg endelig næsten fået op og køre ordentlig. Jeg har før lavet et spg da den kørte virkelig dårligt og fand der en del vacuum læager. Den kørte så find men jeg kunne ikke styre wastegaten, og efter at have købt en ny og skulle montere den fandt jeg en brækket slange....ja det burde jeg jo have tjekket, men den sad lige op af et spændebånd, så det var umuligt at se før jeg faktisk flåede i den for at tage den af. Nå men nu køre bæstet så nogenlunde. Problemeter i to dele: Del 1: Den mister ligesom pusten efter 4000 omdr. Jeg har tjekket ALLE vacuum slanger og skiftet diafragmet. Nogen ide? Del 2: Når den er kold, så er det ligesom den ikke vil trække fra tomgang.....som om den ikke reagere først og så kommer der gang i den. Dette forsvinder lige så stille når den er varm. Plus når man slipper gassen fra høje omdr falder den helt under tomgang og så hopper den op til tomgang igen (Kan det have noget at gøre med jeg hældte lidt for meget karb olie på) Alt ideer tager jeg imod med kyshånd. Mvh Tue


#100828 Mads Hansen • 2014-09-02 12:02

at den mister pusten efter 4000 omdr. kan være to ting. tænding eller brændstof 1: tænding. tjek din rotor og tændkabler samt tændrør. 2 brændstof. tjek filter og hvilken pumpe køre du med ??? er det en elektrisk eller en rigtig “AT” pumpe med 3 studser ? hvis det bare er en standard pumpe så har du højst sandsynligt problemet der. Din del 2 lyder umiddelbart som et tændings problem, som jo nok godt kan være relateret til dit første problem.


#100829 Christian Fisker • 2014-09-02 20:26

Hej Tue Hvilken type olie har du hældt på dæmper-klokken på karburatoren? Mvh Christian


#100830 Tue • 2014-09-03 11:02

Hejsa Christian 1: Hvordan tjekker jeg rotor og tændkabler, skal det være en spec impedans i kablerne? Altså måle det med et multimeter. 2: Pumpen er en elektrisk for et give nok. Til addon på del 2, så er det blevet meget værre efter jeg hældte olie (den alm jeg bruger til motoren også for at svare på Mads spg) og skiftet diafragme. Jeg har dobbelt og trippel tjekket at det nye diafragme er intakt. Så burde det vil ikke være et tændings issue, når det skete efter olie og diafragme opdatering. Det hjælper ikke når jeg skifter tilbage til det gamle. Dog virker det til den bedre kan tage omdrejninger med det gamle diafragme? Skal det være et spec tiafragme til trykkarb, eller er det ok med et alm fra B230A karben? Mvh Tue


#100831 Christian Fisker • 2014-09-03 21:42

Hvilken karburator kører du med? Pierburg eller den "rigtige" Stromberg trykkarburator? Mvh Christian


#100832 Tue • 2014-09-05 14:08

Jeg kan ikke lige se et solex på den. Ordret står der "175 CD" øverst, og nederst "Solex" (UK) LTD. Men den har det blå låg som jeg mener tryk karben skal have? Er det et svar der kan bruges? Mvh Tue


#100833 Tue • 2014-09-07 18:44

Jeg har dummet mig. Jeg har ikke fået sat fjederen i , så nu køre den igen fint mht tomgang. Dog er problemet stadig med fuld gas. Jeg har prøvet at skrue op for benzin trykket, da det stod på ca 0,5. Er der nogen der ved hvad det rigtigt burde være. Regner med at jeg vil have et boost på ca 1bar. Er det normalt et bilen drukner når benzintrykket er for højt? Den døde da jeg skruede op for trykket. Det burde den vel egentlig ikke? Mvh Tue


#100834 Kent Skovsen • 2014-09-08 10:47

Det bedste ville være hvis du fik den justeret ind på et rullefelt.


#100835 Emil Jensen • 2014-09-08 16:06

Hejsa Nu har jeg aldrig haft en Karburator turbo bil, men hvis den drukner når benzintrykket bliver for højt ville jeg kigge om nåleventilen er slidt eller fyldt med lort. De bliver slidt med tiden. MVH Emil


#100837 Tue • 2014-09-09 07:02

Lige min tanke, dog vidste jeg ikke det hed en nåleventil, men det er den ventil der lukker benz ind i svømmehuset korrekt? Det største problem er at jeg nu har kigget efter et renoverings kit til min karb, uden held. Er der nogen der ved hvor man kan skaffe sådan et? Har tjekket ved KG trim, og de få danske volvo klassik parts steder. Mvh Tue


#100839 Emil Jensen • 2014-09-09 12:52

Hej Tue Det er korrekt. Har du prøvet hos Søren i Stenløse? MVH Emil


#100840 Tue • 2014-09-10 07:03

Hej Emil Jeg har lige skrevet til ham. Så må vi se. Sidst jeg snakkede med ham, anbefalede han karb rens. Men det har ikke afhjulpet problemet......desv ærre. Nu må vi se om de har et kit. Tak for support. Mvh Tue


#100841 Kent Skovsen • 2014-09-10 10:13

Prøv evt at brug google til din søgning og i søgefeltet skriver du hvad karburatoren hedder og tilføjer......(repair kit) så er jeg ret sikker på at du får mange muligheder hvis ikke Søren kan hjælpe dig.


#100842 Tue • 2014-09-16 09:41

Nu giver jeg snart op igen igen......Er der nogen der ved hvad B230AT karben egentlig hedder. Jeg får stort set ikke nogle hits på Solex 175cd, men en masse på Stromberg, og Zenith. Jeg kan læse mig til et fabrikken engang hed Zenith, men efter krigen, gik de sammen med Solex og hed derfor Solex. Men er B230AT karben der hedder Solex 175CD den helt samme som Zenith 175CD? Og et plus spg, er Stromberg bare en betegnelse for den type karburator? Derudover så findes der ikke et kit til en turbo karbrator. Efter at have snust rundt kan jeg se nåleventilen skal være 2,5mm og ikke 2,0 som de er på alm B230. Derudover så skal nålen vel også være en anden størrelse? Plus indgangen er 8mm og ikke 6mm som standard. Det ender med jeg ikke kan finde et kit til den. Så er spg om jeg kan nøjes med et alm kit, og så opgradere nåleventilen, og genbruge resten. Mvh Tue


#100843 Kent Skovsen • 2014-09-17 23:17

Prøv at se det katalog som man kan downloade fra spareparts. Der kan du finde pakninger og nål og nåleventil til det du søger.


#100844 Mads Hansen • 2014-09-18 11:34

Sådan en tryk karburator hedder vist 175 CD2 det står der ihvertfald på de tre styk jeg har liggende. jeg fik paknings-sæt og membraner til renovering ved kg trim, da jeg besluttede mig at renovere den ene. den virker fortræffeligt. Jeg skiftede dog ikke nål, da den ikke er sådan at skifte. Den er trykket i (det var den ihvertfald på den jeg renoverede, og ikke lige sådan at pille ud med alm værktøj) den kørte af H til, men en ordentligt rengøring udskiftning af pakninger og membran, og den spillede som ny igen.


#100845 Tue • 2014-09-19 07:18

Jeg har tjekket spare parts kataloget igennem, og der er nål og nåleventil, men pakninger kan jeg ikke lokalisere. Men til gængæld har jeg fundet er site zenithcarb i england, hvor de har alt (plus meget billigere end spare-parts). Jeg kan igen bare ikke finde ud af hvilken karburator model en B230AT går ind under. Mads, jeg kan ikke umiddelbart se min er en cd2. Der burde vel være er serienr på sådan en bandit? Har i en ide om hvor man finder det?