Tilbage

b230FD varmstartsproblemer. (Motor #4932)

Jonas • 2014-07-29 18:28

Hej alle, Volvo 240, b230fd, 1992. Jeg er rendt ind i et problem som virkelig tester mit forhold til min Volvo. Helt simpelt, så vil bilen ikke starte når den er kørt gennemvarm og så standset. i starten af ferien oplevede jeg dette fra Vanløse til Sjællands Odde, hvor vi skulle med Mols linjen. Ingen problemer på vejen, men da færgen kom og jeg skulle køre om bord ville bilen ikke starte. Masser af strøm, men motoren tørner ikke. Færgen sejlede væk, spædbarnet bagi begyndte at skrige og jeg købte en ny billet i håbet om at bilen ville arte sig. Det gjorde den så også da næste færge kom. Nå, ned til Kurt Mejer der skiftede impulsgiveren. Han testede benzinpumperne og de var O.K. Så troede jeg mig sikker. Men nej - igen med Mols linjen - denne gang fra Århus. Da vi skal køre fra borde er der ingen tænding. Masser af strøm, men intet andet. Efter færgen er tømt får jeg skubbet bilen ned af en rampe og starter den så i 2. gear. Bilen sætter ingen fejlkoder. Men jeg har ejet bilen er en del skiftet: tændrør (bosch) rotor fordeler tændrørskabler tændingsmodul benzinpumperelæ benzinfilter knastaksel kat udstødning motorophæng temperatursensor i motorblokken sikringerne tjekkes løbende viscosekobling I Gadbjerg mente Kristian at det kunne være en defekt ECU, så jeg låner en og prøver med den, men synes ikke det er en fejltype der optræder ofte. Jeg er virkeligt på bar bund, så hvis nogen har nogle bud, så er jeg meget taknemmelig. Jeg betaler mig fra tingene på værksted, men vil gerne kunne bidrage til at opklare mysteriet. Den hugger lidt når den er kold - ved ikke om det betyder noget for omtalte problem. God sommer. Mvh, Jonas


#100765 Steen Damsgaard • 2014-07-29 22:26

Goddag Jonas Du skriver at motoren ikke drejer rundt, da du vil starte oppe på odden. Når den ikke vil starte, så tag et multimeter og mål om der kommer spænding på start relæet nede på starteren og se om der er spænding frem til starteren i det hele taget. Kontroller ligeledes stelledningen mellem motoren og batteriet. Jeg kan slet ikke forstå alle de ting "professionelle" mekanikere vil udskifte. Pulsgivere, ecu og jeg ved ikke hvad. Det er i min optik komplet idiot hvis motoren ikke drejer rundt. Det er vel en forudsætning for at den kan starte, ikke. Mvh Steen Frederikssund


#100766 Antonio Geyer • 2014-07-30 09:19

Hej Jonas, har for tiden samme problem, hvis du kan se at lysene i instrumentbord bliver mørker når du prøver at starte motor tyder det på at din spole oven på starter "hænger"! Du kan prøve at give den et slag med en lang lommelygte eller ligende-går den i gang så skift starter lige som jeg skal gøre. Gik også i stå på færgen...:( Håber det løser problemet!? Antonio


#100767 Bjørn Kooper • 2014-07-30 10:13

Hej, Jeg vil give Steen ret, når motoren ikke vil dreje rundt, er det hvistnok starterrelæet, der er galt. Når man står i situationen, kan man kortslutte relæet med en stor skruetrækker, mens men har kontakten slået til, og bilen i frigear, selvfølgelig.(eller skift startrelæet eller starteren). MVH Bjørn


#100768 Jonas • 2014-07-30 11:05

Hej, @Steen. Jeg må i Silvan og købe mig et multimeter. Det er ingen tvivl om at det er dumt at få skiftet ting ud, som ikke løser problemet, men retfærdigvist skal det siges, at fejlen ikke har kunnet genskabes når mekanikerne har haft bilen. Det er det der er så forbandet, for det er kun når kæreste og barn er med på langtur at det sker. @Antonio - surt for dig! Det er ret ydmygende at stoppe en hel kø på færgen. Jeg har ikke noteret mig at lyset skulle fade ud i instrumentbordet. Er det også kun når din er helt varm at det sker? Og springer den igang når den er kold igen? @Bjørn. Hvis det nu er startrelæet (er der et reservedelsnummer?) eller starteren der er synderen, ville problemet så ikke være konstant? Det er det som er så underligt at det kun er ved meget varm motor det sker. Må en tur på værksted i dag, for jeg stoler ikke rigtigt på bilen mere. Mvh, Jonas


#100769 Antonio Geyer • 2014-07-30 12:10

Hej Jonas, min driller kun når motor er varmt. Men lyset i instrumenter forsvinder ikke, det dykker bare en smule.Kender flere med samme problemet og alle gør det samme intil de skifter starter og problemet forsvinder. Du kunne også nøjes med bare skifte magnetspole (syndebukken)men anbefaler at du/vi skifter hele starter. Mvh Antonio


#100770 Bjørn Kooper • 2014-07-30 13:30

Når det er startrelæet, sker det bare lige når det er værst, ikke noget mønster----lige når men er kørt fast i løst sand, når politiet kommer i USA, og man er i diskussion med konen og det hele går op i en spids....:-;-)


#100771 Jonas • 2014-07-30 13:48

Bjørn. Kombinationen af en færge der sejler væk, et skrigende spædbarn og en kæreste der synes bilen allerede fylder for meget, er i hvert fald en spændende cocktail! :) Hvor er det lige startrelæet sidder? Mvh¨, Jonas


#100772 Bjørn Kooper • 2014-07-30 14:06

Den sidder oven på starteren,en rund fætter med nogle ledningerskruet på, med en stor ledning fra batteriet til den ene pol, som men kan kortslutte med den anden pol/møtrik. det giver nogle gnister, men det får starteren til at dreje rundt!


#100773 Steen Damsgaard • 2014-07-30 22:17

Goddag igen Jonas med flere. Jonas, du skrev: men retfærdigvist skal det siges, at fejlen ikke har kunnet genskabes når mekanikerne har haft bilen. Det er da rigtigt, men at udskifte de ting du skriver + ECU, vi tager dem igen: tændrør (bosch) rotor fordeler tændrørskabler tændingsmodul benzinpumperelæ benzinfilter knastaksel kat udstødning motorophæng temperatursensor i motorblokken sikringerne tjekkes løbende viscosekobling Er totalt idiot, hvis man har fortalt mekanikeren at motoren ikke vil dreje rundt når man forsøger at starte. Kold eller varm det er ligegyldigt. Det er simpelthen plat og humbug. Jeg er sandt for dyden glad for at jeg selv servicerer og vedligeholder mine Volvo´er. Med venlig hilsen Steen Frederikssund


#100774 Peter Rasmussen • 2014-07-31 13:09

som jeg læser det er det ting der er skiftet mens han har haft bilen. Mekanikeren skiftede impulsgiveren pga. en starter der ikke køre? Mon ikke det skulle ha været mekanikeren der skulle ha været skiftet? MVH Peter


#100775 Jonas • 2014-07-31 13:23

@Peter. Du læser det helt korrekt. Jeg har hverken skiftet knastaksel eller katalysator (eller de andre oplistede ting) for at komme nævnte problem til livs:) Det var udelukkende for at afhjælpe fejlsøgningen for de mere erfarne. Nu har jeg købt en "remanufactured" bosch starter - så ser vi hvad der sker. Mvh, Jonas


#100776 Søren Frydendahl Krab • 2014-08-15 09:50

Og så tænker man en halv måned senere Kan den nu starte med den BOSCH starter, eller har han solgt eller skrottet bilen eller noget tredje. ;) mvh Søren


#100777 Jonas • 2014-08-15 12:14

@Søren. Intet nyt er godt nyt! Den kører som den skal. Skal på en længere tur i næste måned, hvor jeg virkelig får prøvet det igennem. I mellemtiden har jeg skiftet et ophæng til udstødningen også, så nu er det faktisk en fornøjelse at køre i den igen:) Mvh, Jonas


#100778 tom drewes • 2014-12-31 11:40

hej jonas har du tjekket sikring til benzin pumpe skift evt sikring selvom den er hel og klem holder lidt så den strammer lidt