Tilbage

Forskel på topstykker b230 motore (Motor #4909)

jalle • 2014-05-12 02:10

har sat og søgt på liv og løs men uden særlig meget held. er igang med at bygge en b230FT+ op fra bunden Mit spørgsmål er så hvordan ser jeg forskel på de forskellige topstykker. Motoren blev kørt ind til 531HK sidste sommer men da turboen røg kunne jeg lige så godt hive motoren ud og renovere den helt og har 2 ekstra ft blokke stående men alle 3 toppe ser forskellige ud kan det passe?


#100658 Jacob • 2014-05-12 13:27

Der sidder et støbenummer mellem cylinder 2 og 3 på udstødningssiden. på nyere motorer står der 530 eller 531. Langt de fleste er 530. Der er mig bekendt absolut ingen forskel på portene og kammeret på 530-toppe mellem F og FT motorer. Eneste forskel er at udstødningsventilerne er sodium-fyldte. Til moderat tryk og varme kan der sagtens køres med almindelige ventiler.


#100660 jalle • 2014-05-13 11:06

Tak for svaret Jacob :) på min gamle top er nummeret slebet væk men på de to andre står der 530 og 531. Den gamle top klarede 1.4 bar.. vi regner med at den renoverede motor gerne skulle yde mere end den gjorde før men regner ikke med højere tryk. Største udfordring bliver nok om knasterne holder. ;)


#100662 Christian Fisker • 2014-05-13 21:34

Hej Jalle Det kan godt ske, at det er bare er mig, som er dum. Men hvad mener du egentlig med det du skriver? "Den gamle top klarede 1.4 bar". Hvad skulle det sked med topstykket, hvis trykket var højere? Tror du det sprænger i luften pga. trykket? "Største udfordring bliver nok om knasterne holder". Tror du knasterne på knastakslen hopper af, hvis trykket var højere? Jeg er tror, at den største bekymring burde være, om stempler, plejlstængerne og toppakning kan holde. For jeg har endnu aldrig hørt om, at knasterne på knastakslen pludselig skulle forsvinde eller topstykket eksplodere grundet højt ladetryk. Men som sagt. Jeg kan ske at være dum. Mvh Christian


#100664 Jacob • 2014-05-15 06:32

Jeg går ud fra at du ikke selv har stået bag at bygge motoren... :-) 531 heste fra en 2.3 liters 4-benet er ekstremt meget. Enhver top kan klare 2 bar hvis man har lyst. Tryk er i sidste ende bare et spørgsmål om modstand:-) Den top der sidder på nu må være portet helt op til sølvpapirs-tynde vægge. Jeg ville nok også bekymre mig mere for om toppakningen holder eller om motoren stikker et ben ud. :-)


#100665 Peter Rasmussen • 2014-05-21 09:45

Mon ikke han bare har skrevet forkert 531hk og et topstykke der har nummer 531, så mon ikke det er en tanketorsk? mvh Pede


#100666 Christian Fisker • 2014-05-21 10:47

Hej Ja det er også en mulighed. Så vil jeg da undskylde mig lidt barske udmelding i forrige indlæg. Jeg har så lært noget nyt i dag. Man kan simpelthen aflæse motorens effekt på topstykket lige over nr. 2 tændrør. 1000531 må så være 531 hk og 1000 Nm i drejningsmoment eller er jeg helt galt på den? Mvh Christian


#100667 Torben V. Hansen • 2014-05-23 19:18

nå for dælen da.... anede ikke at det er ilde set at stille dumme spørgsmål herinde hehehe selv ved jeg ikke meget om motorer, og stiller mange damme og naive spørgsmål... For regner med at dem der er dygtige på det felt svarer :-) Men underholdende læsning :-D