Tilbage

Tomgang (Motor #4905)

Torben V. Hansen • 2014-05-08 16:17

Hej Volvovenner. Bil: Volvo240, , B230F, årg 1992 Problem: Pludselig begyndte min lambdalampe at lyse under kørslen, og siden hvergang jeg startede op Fejlkoder 1-1-1 og 1-1-1 herefter slukkede lambdalampen.... Den går nu med 1200 omdr i tomgang - før ca 750 omdr hvad er der galt?


#101075 Torben V. Hansen • 2014-05-08 17:27

hov? vil lige tilføje, at den kan være svær at holde i tomgang overhovedet (går ud) når den startes om morgenen - lidt efter, når den er varm, går det.


#101076 Jens Peter Jensen • 2014-05-08 21:25

Måske er der ir på stikket til spjæld kontakten, (signal fra luftspjældet) MVH J.P.


#101077 Torben V. Hansen • 2014-05-09 00:31

har læst mig frem til flere muligheder.... fx... 1. dyserens man sprøjter ind i systemet, og derved renser spjældet.... 2. automatchokerfejl??? 3.. følere??


#101078 Johan Jonker • 2014-05-11 16:50

Hej når den er varm, trækker den som den skal. når du står foran motorrummet og drejer på gaspjældet med slukket motor kan du så høre et "klik". MVH JJ


#101079 Torben V. Hansen • 2014-05-11 22:25

hej Johan den kører som den plejer, både kold og varm - den går bare for højt i tomgang.. kører i den hver dag over 100km uden problemer... men synes motorgangen er lidt underlig, lissom den får for meget choker el lign??? prøver lige at dreje på gasspjældet i morgen - så får du svar


#101080 Torben V. Hansen • 2014-05-14 20:41

hej Johan...intet klikker, udstødningsrøgen stinker af benzin.. kan det være noget med chokeren?


#101081 Jens Peter Jensen • 2014-05-14 22:37

Det er tomgangen der er noget galt med, mons tro det kunne være tomgangs regulatoren??? MVH J.P.


#101082 Torben V. Hansen • 2014-05-18 19:36

syns ikke jeg kan finde reguleringsmuligheder for tomgang


#101084 Torben V. Hansen • 2014-05-18 19:43

fandt denne tråd som jeg afprøver..... : TOmgangsregulatoren sidder på venstre side af motoren under indsugningsmanifolden. Og der sidder 2 gummislanger monteret på den og et el-stik i enden. Den er ganske simpel at afmontere og rense. Af med spændebåndene og elstikket og så trækker du bare tomgangsregulatoren ud af gummiholderen. Og så sprøjter du den bare godt og grundigt indvendigt med WD40 eller lignende, så du kan få skidt og sod ud af den. Giv den et lille pust WD40 inden du monterer den igen.


#101086 Jens Peter Jensen • 2014-05-19 08:06

Er der nu også kommet aut. choker i en motor med elektronisk indsprøjtning og motorstyring, jeg troede chokere var noget der er i karburator motorer? MVH J.P.


#101088 Stig B • 2014-05-19 16:31

Der kan du se JPJ, selv DU kan ikke vide det hele, FNIS.


#101089 Torben V. Hansen • 2014-05-23 19:25

hahahahha Jens Peter,,, troede der var en slags automatchoker i den bil også, de den når den er kold, de første 15sek, kører med lidt højere omdrejninger end varm.. ved ikke meget om motorer, men kan til gengæld bygge et murstenshus i 2 etager til jer, god timepris, helst sort :-D :-D


#101090 Jens Peter Jensen • 2014-05-24 09:36

Hej Torben Sådan er livet, nogen er gode til det ene, og andre er gode til det andet. Du kan ligge din tur forbi mig, så finder og retter jeg fejlen på din F-motor. Ellers god vind med fejlfindingen! MVH J.P.