Tilbage

Tre fejlkoder på 230F (Motor #4802)

Henrik S • 2013-08-05 21:05

Hej, jeg har en 740 GL/230F/1989 med 220.000 på tælleren. Den anden dag tændte advarselslampen for lambdasonden. Jeg har aflæst (foreløbigt) tre fejlkoder: 1 - 1 - 2: "Styrenhet defekt. Montera ny enhet" Er det ECU'en under instrumentbrættet i passagersiden der menes? Det er den eneste "styrenhet" jeg kan finde frem til i min Haynes. 2 - 1 - 2: "Ingen signal fra Lambdasond" Jeg har ikke haft plads til at komme under bilen og se, men er det enten et løstsiddende stik eller på med en ny Lambdasonde? 1 - 1 - 3: "Insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare" Hvilke kabler menes der helt præcist? Den ene dyse (nr. tre set fra kabinen) har et stykke tid haft en tikkende lyd. Kan det evt. være den dyse der er itu og skal skiftes? Det skal siges at bilen kører udemærket, dog med lidt kængurubenzin i tanken. Den går en kende kortere på literen, men hverken lyder, lugter eller går anderledes end normalt. Håber på god respons, mvh Henrik


#100614 Kristian Grønbech • 2013-08-06 17:59

Vedr. 2-1-2 prøv at læse denne tråd: www.volvo240.dk/mains.asp?f=4&id=4669&ForumID=9


#100615 Peter Rasmussen • 2013-08-06 18:54

1-1-3 Short term fuel trim (Lambda control) too lean/rich. På LH 2.4


#100616 Peter Rasmussen • 2013-08-06 18:55

Prøv at slette alle koder og så se hvilke der kommer igen?


#100617 Henrik S • 2013-08-07 10:49

Jeg har kørt et testprogram der testede indsprøjtningen. Alt virkede fint. Så slettede jeg fejlmeldingerne og kørte 30 km. på motorvej. Ingen fejlmeddelelser (endnu). Bilen trækker fint, hvis ikke jeg havde fået advarselslampen i hovedet den anden dag, ville jeg ikke tro bilen fejlede noget. Jeg har prøvet at udlæse fejlkoder igen, det er ikke altid at lambdalampen lyser når der er fejl. Den sagde 1 1 1 altså 'ingen fejl'. Ift. jeres gode råd, så vil jeg se om tændrørene soder og så prøve at teste lambdasonden - skal bare lige ud og købe lidt propan. Vacuumslangerne får også et tjek. Tak.


#100619 Henrik S • 2013-08-09 10:06

Tændrørene var fine (brune) så der har hverken været for mager eller fed blanding.


#100621 Søren Frydendahl Krab • 2013-08-09 14:38

Hej Henrik Jeg tro du gør følgende Køb du 2 flasker dyserens. 1 Flaske fylder du på, når tanken er under halv og kører så benzintanken næsten tom. Flaske nr. 2 fylder du så på ved næste tankning. Derefter fylder du dyserens på for hver 5-7000 km. Og så kør altid på 95 Benzin er ikke hvad det har været. mvh Søren


#100623 Henrik S • 2013-08-09 22:50

Jeg kører konsekvent på 98 oktan fra Statoil, kører kun på 95 oktan når der ikke er andet. Dyserens, tjek. Tror at benzinpumpen i tanken er gået. Pumpen under bilen larmer når jeg kommer under halv tank. Har det noget at sige? vh Henrik


#100625 Jacob • 2013-08-10 15:59

Hvide du kan høre en pumpe knurre når tankbeholdningen er lav tyder det på at pumpen i tanken er defekt. En ny koster ikke alverden.