Tilbage

Motor "Drukner" (Haster) (Motor #468)

Emil Jensen • 2003-05-30 20:32

Hej Jeg har fået et kæmpe problem med min Volvo 240 med B230A motor. Når jeg prøver at starte sprøjter benzinen ud gennem karburatoren. Nogle gange får den lige "humpet" sig igang. Andre gange drukner den bare... Motoren kan så ikke køre i tomgang og har svært ved at tage gassen, plus at der står en røgsky ud gennem udstødnings røret. Det hele startede med at den skulle have nyt luftfilter og Benzin filter.. 2 uskyldige ting. Men måske har jeg vredet i noget så det er blevet utæt. Er der nogle af jer der har en ide? Med venlig hilsen Emil Jensen


#469 Sebastian Neumann • 2003-05-30 20:41

Hej. Hvor sprøjter benzinen ud henne, er det fordi det bare vælter ind i motoren med benzin eller hvad ? Min gamle B23 gjorde også sådan på et tidspunkt. Jeg renoverede karburatoren først, det hjalp lidt, derefter var det sådan at jeg havde fået løsnet nogle spændebånd på tilførselsslangen til karburatoren mellem benzinpumpe - filter og karburator. Efter at have skiftet slangerne ( til ordentlig benzinslange - der kunne tåle blyholdig benzin ), købt nye spændebånd så virkede det igen. mvh. Sebastian Neumann


#470 Emil Jensen • 2003-05-30 20:52

Hej Det vælter faktisk ud af luftfilter kassen...! Og det er også et sted under karburatoren hvor det drypper ud. Det tyder ligsom på at den "flyder" over.. Kan den det? Med venlig hilsen Emil Jensen


#473 Sebastian Neumann • 2003-05-31 14:20

Hej igen. Karburatoren kan sagtens flyde over, hvis nu for eksempel at svømmeren er utæt, så ligger den lavere i svømmerhuset, derved kommer der for meget benzin ind i den og den flyder over. Mit råd til dig er at tage karburatoren af, skille den ad, få den renoveret med nye pakninger osv, eller evt. finde en ny / brugt karburator. Men jeg må da indrømme at jeg synes det lyder mærkeligt eftersom jeg har forstået at du bare har skiftet brændstoffilter. Det at det kommer ud under karburatoren kan være en utæt pakning i svømmerhuset evt. også som før nævnt en utæt benzinslange, men prøv at tage karburatoren af, tag det underste dæksel af og pil svømmeren ud, ryst den - så finder du hurtigt ud af om den er utæt. Er den det tror jeg at det er billigst at købe en "ny" brugt. Mange hilsner Sebastian


#474 Emil Jensen • 2003-05-31 16:28

Okay. Tror jeg får min mekaniker til at hente bilen istedet for. Jeg er ikke så meget for at rode med en Bil Karburator. Han skal alligevel skifte gearkasse på bilen. Så beder jeg ham bare om at rense karburatoren.. Den ser også rimelig beskidt ud. Nærmest sort af koks ved luft indtaget. Men den har også haft start problemer her de sidste par dage.. Især når den var varm i forvejen.. Så skulle motoren lige tørnes noget mer... Men tak for hjælpen... :) Med venlig hilsen Emil Jensen


#475 Jes • 2003-05-31 20:13

Hej Din sidste beskrivelse af problemerne tyder på flere ting. 1. Der er ingen olie på karburatoren. Olien i klokken er primært til dæmpning af stemplets bevægelse, men ingen olie i klokken vil på sigt også medføre at stemplet kan/vil sætte sig fast. 2. Startproblemer ved varmstart tyder på defekt varmstartventil eller defekte slanger mellem karburator og varmstartventil. 3. Generel justering af karburatoren. Den koniske nål bliver løbende slidt tyndere, hvorved blandingen bliver federe og federe. Konklusion: For at holde en Volvo godt kørende kræves der løbende vedligeholdelse. Vedligeholdelse af karburator på A-motorer er med lidt instruktion godt og nemt "gør-det-selv" arbejde, lige undtaget CO-justering, som kræver CO-måler. Jeg vil foreslå Finn Kruse at vi får udarbejdet en lille instruktionsside omkring karburatoren på A-motorer. mvh Jes


#476 Emil Jensen • 2003-05-31 22:55

Jeg kan så lade mig fortælle at der olie på karburatoren. Stemplet kan også "arbejde" Skulle have sagt det da jeg beskrev fejlen. Men.. Jeg har skam lige købt bilen.. Også ville jeg forkæle den med et nyt luftfilter samt nyt Benzin filter.. Og så sker dette her.. Æv.. ! :( En guide til hvordan man laver lidt service på Karburatoren vil være kanon. Men bilen er heller ikke den der blevet vedligeholdt.. Da jeg kender den tidliger ejer. Men det skal der laves om på nu! Med venlig hilsen Emil Jensen


#500 Emil Jensen • 2003-06-06 11:30

Hej allesammen Så er bilen blevet lavet.. Det var nåle ventilen der hang. Men jeg fik også skiftet olie, oliefilter, bremseskiver,bremseklodser,gearkasse & jeg fik justeret håndbremsen. Og nu køre den bare smukt.. Med venlig hilsen Emil J