Tilbage

motor: Søger Sebastian Neumann (Motor #463)

michael nordahn • 2003-05-27 00:31

Kan Du ikke rette kontakt til mig på 28727747. Jeg er røget tæmlig på s....... B-230ET motoren er på plads i 240.eren, men jeg kan ikke få tænding på l..... Jeg har nu holdt på i 10 dage med elarbejde, men lige det der med at få gnist på tændrøret, vil altså ikke. Det lyder som om det lige er noget du har styr på, og motoren er altså en B-230ET fra 740 turbo årg 1986, med 2 følere på svinghjulet. Det med de 15 grader syd for vandret linie er mig bekændt helt korrekt, men selv Volvo var i tvivl, og selvfølgelig mærker man da ikke noget op først. "så ryget alt det sjove da først" Er du ikke i stan til at hjælpe, har du måske en kontakt man kan benytte. På forhånd tak. Michael Nordahn. migi@post.tele.dk


#465 Sebastian Neumann • 2003-05-28 17:29

Hej igen. Nu skal du bare høre. Den ene af de to givere er til tænding, den anden har en eller anden funktion jeg ikke umiddelbart kan huske, men... Jo, jeg kan muligvis hjælpe dig ud af kniben. Jeg har et par bøger derhjemme jeg lige skal kigge på. Derefter skal jeg se om jeg ikke kan scanne billedet af hvordan svinghjulet skal stå og sende til dig. Umiddelbart kan du gøre følgende. Kig på svinghjulet. der er de to stifter. Prøv at sætte motoren i ød, sæt den ene stift så den peger ca. 15 grader under kl. 3. Afbryd dyserne, tag tændrørene ud, peg et af dem ned mod stel ( med en hjælper og med en isoleret tang ) og drej på nøglen. Motoren er pisse ligeglad med om gearkassen sidder på eller ej. Er der gnist har du ramt nogenlunde rigtigt. Det kan være at det står forkert, men så kan du vha en tændingspistol se om den tænder før eller efter ød, og så dreje svinghjulet et hul frem eller tilbage. Ellers... her er et link der kan hjælpe dig ( har selv gode erfaringer derfra med hjælp ) http://www.turboperformanceclub.com Gå ind i forum, under avanceret og stil det selvsamme spørgsmål evt. prøv det engelske forum ( de er trods alt svenskere derinde. Hjælper ingenting, så skriv igen, så kan jeg se om vi kan finde ud af noget. Mange hilsner. Sebastian neumann. Ps : en lille tegning : . . . . . . . . A stift . . . . . . . . B stift . . . . . . . . Som det ses af min noget ubehjælpelige tegning, er b stiften under A. Det du gør er at tage B stiften, sætte den i kl. 3 position, dreje svinghjulet et hul i urets retning og så prøve at starte.


#467 Sebastian Neumann • 2003-05-28 17:48

Hej igen. Nu har jeg lige kigget på bøgerne en gang for at være sikker i min sag. Pkt. 1 : Stiften SKAL sidde 15 grader under kl. 3 Pkt. 2 : Stift A, altså den der sidder "over" kl. 3 er den hvor der liiiige oppe over er en stift mere / et hul ( kan ikke lige se det - fotokopi ) Men der er et eller andet lige oppe over. pkt. 3 : Boltcentrum på den bolt der er umiddelbart " over " stift B, skal være præcis i kl. 3 position, sætter du så svinghjulet på, vil det automatisk sidde rigtigt. pkt 4 : Den ene af de to givere kan være til omdrejningstæller, vil motoren ikke starte når du har sat svinghjulet rigtigt så tjek om omdrejningstælleren "vipper" når du kører med starteren. Gør den det er det 50 procent sikkert at det er tændingsgiveren der er defekt - ellers er der brud på kabelføringen eller et forkert kabel er trukket ( der er jo en del ). Nå, virker det stadig ikke så skriv, så må vi lige finde ud af noget Mange hilsner Sebastian


#471 michael nordahn • 2003-05-31 00:38

Tak for din hjelp, jeg havde fået angivet positionen fra en B-280, er det ikke en V6!!! Den skulle sidde klokken 14position. Det endte med at jeg måtte søge prof. hjelp, og der manglede simpelthen en forbindelse i Motronic computeren. Nu mangler jeg bare at finde ud af hvorfor h...... den lige pludselig har kastet en halv liter olie af sig. Det skal nok lykkes at få den på gaden engang. Hav en framragende sommer, det kan være vi ses i Kolding til Sept, ORANGE 244 tic, forhåbentlig med B-230ET. Hygge.


#472 Sebastian Neumann • 2003-05-31 14:17

Hej. Herligt at det kom til at virke med tændingen - så var det ikke så galt alligevel... Tja, det kan være vi ses jo, hvis jeg kommer, bliver det i en mørkeblå ( meget mat ) grim 240 karburator turbo - da min anden er under gennemgribende renovering og tuning - he he satser på mellem 300 og 400 motor heste om alt går godt.... plus at jeg er igang med at slibe og spartle og lave rust så den kan få en rigtig flot farve og blive pæn igen... Nå hygge og god sommer. Sebastian