Tilbage

Fejlkode 1-1-3 (Motor #4517)

Bjørn Kooper • 2012-01-16 14:32

Hej, min 230FD fra 1993 har periodisk fejl, idet den ikke har trækkraft nok, og hakker i det, kører stødende. Andre gange vil den gerne strække benene og kører med normal ydelse, uden problemer. Det er oftest lige, efter jeg har stoppet motoren, og så kører videre 5 min efter. Den kommer med fejlkode 1-1-3. I min ene bog står der: tjeck dyserne. De har alle 3-4 ohm i modstand. Kan man skrue dem ud og tjecke yderliger? I en anden vejledning står, at benzinblandingen er for mager eller for fed. Jeg går ud fra, at den er for mager. Måske et stoppet benzinfilter?? Jeg kan ikke finde et benzinfilter, og ved kun, at der er en i tanken, det så jeg, da jeg reparerede armaturet i sin tid. Ved I hvor filteret er monteret, og er der nogle, som har et forslag til anden fejlfinding? MVH Bjørn.


#100250 Jens Peter Jensen • 2012-01-16 14:44

Hej Bjørn Fejlkode 1-1-3 betyder fejl i benzinindsprøjtningen. Dit benzinfilter sidder sammen med hovedpumpen under Volvoen. Hvis ikke benzintryk regulatoren er skiftet (inden for 200.000 km) så kan den være defekt (sidder foran på dyssebroen) Hvis en benzindysse "drypper" så tjek dette ved at skrue dyssebroen helt af og trække alle dysserne op for inspektion. God fornøjelse med fejlfindingen. MVH Jens Peter


#100251 Bjørn Kooper • 2012-01-16 15:00

Hej jens Peter, Benzintrykregulatoren, er det den runde dims, med en slange til indsugningen på forsiden?


#100252 Bjørn Kooper • 2012-01-16 15:01

PS den er ikke skiftet de sidste 352.00 km :-)


#100253 Bjørn Kooper • 2012-01-16 15:02

352000 altså


#100254 Bjørn Kooper • 2012-01-16 16:21

Jeg har kigget på den trykregulator,afmonteret, og den er ikke utæt, når jeg suger på den ene side, hvor undertrykket kommer fra, eller duer denne test ikke? Bjørn


#100256 Jens Peter Jensen • 2012-01-16 16:26

Hej Bjørn Benzintryk regulatoren sidder forrest på dyssebroen, den leder benzinen tilbage til benzintanken, af det overtryk der er, det er derfor at den kaldes en benzintryk regulator. Og hvis du ikke er sikker på hvad en dyssebro er, så er det den der sidder over indsugningsmanifolden og kan tages af med 2-3 skruer, og løftes op for at tjekke evt. dryp fra dysserne, hvis en dysse drypper med tryk på så skal denne dysse skiftes. Men med 352.000 km på tælleren, så er benzintryks regulatoren sikkert tjenestlig til udskiftning. Og hvis den ikke virker så suser benzinen blot forbi denne og retur til tanken. Og det giver en ujævn motorgang og til tider kan den ikke trække p.g.a. at der er for lidt tryk på benzinen. MVH Jens Peter


#100258 Jacob • 2012-01-17 11:50

Hej. Det lyder som om det ER regulatoren du har haft fat i. Min 1993 940 gav samme fejlede ( fejl i benzintrykket så vidt jeg husker ) og den begyndte med at miste trækkraften totalt ud af det blå. 30 sekunder senere kørte den fint igen. Det endte med at den til sidst stort ser ikke kunne trække. Skiftede filter og pum


#100260 Jacob • 2012-01-17 11:52

Hov, skiftede filter og pumpe ( en brugt ) og bilen virkede 100% igen. Jeg tror godt du kan forberede dig på at du måske skal have fat i en anden pumpe. Eller krydse fingre og starte med filteret.


#100263 Jacob • 2012-01-17 11:55

Nå min bil havde også fejlede 2-3-1 dengang. Men den har ikke haft 1-1-3 siden.


#100265 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-17 16:55

Hej Hvad med en god gang dyserens. 1 flaske til de sidste 15-20 liter i tanken, og så en flaske ved næste påfyldning.


#100267 Jacob • 2012-01-18 14:58

info: det prøvede jeg også... den gode fra Bell-add. og skiftede til en anden regulator jeg var sikker på virkede... Lige meget hjalp det :-( nå, held og lykke med at finde fejlen!


#100268 Bjørn Kooper • 2012-01-26 14:59

Nu er der skiftet filter og trykregulator, uden at det har hjulpet. Der er masser af bensintryk. Så jeg prøver dyserens, som næste fejlfinding. Tak indtil videre, PS forsættelse følger....... Bjørn


#100269 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-26 21:19

Hej Kunne det have noget med koldstartsventilen at gøre, jeg har ikke erfaring med det, men hvad siger i andre til det-? giver den ekstra benzin, trods motoren er varm..... da du skriver at det oftest er når du starter den igen efter 5 min. mvh Søren


#100270 Peter Rasmussen • 2012-01-26 23:17

1-1-3 kan betyde noget med dyserne og bezintrykket og ECU fejl alt efter hvilken styring der er på bilenog hvor gammel den er. I min verden betyder 1-1-3 på Bosch LH2.4 at lampdazonden registrere for fed eller mager blanding. 1-1-3*, Fuel trim (lambda control) too lean or rich. Dvs.at det mest nærliggende må være luftmassemåler, eller selve Lampdazonden. MVH Peter


#100271 Morten VJ • 2012-01-27 10:34

Dyserne har alle en modstand på 3-4 Ohm ?????????????? Hvad er nummeret på dyserne? Hvis du havde målt 13-16 Ohm PÅ dyserne så er det mere riktigt. Målt direkte i stikket på dysen! 3-4 Ohm tyder på at der sidder dyser på fra en turbo. Og de giver for meget benzin, og overbelaster drivertrinnet i indsprøjtningen. Det undrer mig at den kan køre med denne type dyser. MVH Morten


#100272 Bjørn Kooper • 2012-01-27 12:31

Dyserne sad i da jeg købte bilen for 6-7 år siden, og jeg har kørt uden problem 150.000 km med benzinforbrug på 10.5-11.5 km/ltr. Jeg har arbejdsweekend, og må se på det senere igen. mvh Bjørn