Tilbage

Volvo 245L, B20, 1975, Motorproblem (Motor #4516)

Poul Breindahl Jørgensen • 2012-01-14 15:36

Hej venner hjææælp! Jeg har et problem med min B20 motor m. enkelt Stromberg. Det må så være en B20A. Jeg går stærkt ud fra, at den har siddet i bilen fra starten af og derved er originalt til bilen, samt har kørt de km, som er angivet i tælleren: ca. 130.000 km En skønne dag, begyndte den at "tikke" i motoren fra Fredericia til Vejle. Inden turen var slut, var det blevet værre og værre. Jeg justerede ventilerne, som på 3.cyl - 6 ventil, var helt ude for tolerancen. Så kørte den igen fint, men efter 20min kørsel, begyndte det igen, samme historie. Jeg justerer igen og igen, men det hjælper lige meget. Nu er det så blevet værre, da jeg ikke længere kan justere mig ud af det "tikkeri". Jeg har søgt på internettet, for at finde løsninger på dette og det eneste der falder mig i øjnene er, at en gut på internettet har skrevet, at der var fejl på en hvis årgang B20A motorer, hvor de på fabrikken havde problemer med hærdningen af knastakslen, hvilket ville resultere i, at knasten til udstødningsventilen på 3.cyl ville slide sig selv ihjel, oftest inden 200.000km. Det vil altså sige, at jeg enten skal have ny motor eller have skiftet den knastaksel. Eller kan det være noget helt andet? Hvad mener du? På forhånd tak M.V.H. Poul


#100045 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-14 17:33

Hej Hvis den kun har kørt de kilometer, så bære bilen ikke præg af slid af nogen art. Pedalerne,sæderne,rat,ja alt som slides.....det er jo kun ca. 3600km /år. Alternativ er at den har rundet 1 mill eller ((har fået skiftet tælleren. Oftest har de så en lille revne i plastic-glasset, hvor man nulstiller triptælleren.)) Har den kørt meget, kunne det være den har kørt på gas, og topstykket er færdig. Er det topstykket fra den gang, er den ikke lavet til blyfri, og ventilerne æder sig langsom op i topstykket. Der kan også være sat nye ventilsæder i (evt. pga af gas, som er gået løse, og klapre. Når du justere, løsner møtrikken sig efterfølgende-?? Men jeg synes det lyder mærkelig at du kan justere det væk, og så kommer det efter 20 min igen. Hvor meget er der da tabt af justeringen.-?? Prøv at sætte et rør på og øret i den anden ende og lytte forskellige steder på motoren, så kan du måske høre hvorfra det kommer. mvh Søren


#100047 Jens Peter Jensen • 2012-01-14 18:07

Hej Poul Kontakt Salling Volvo Klub, (pr. telefon) De har et medlem der hedder Finn, som er ekstrem ekspert i B20 motorer, han laver dem i fritiden, og kan fikse alle problemer med disse motorer. MVH Jens Peter