Tilbage

Kammer i topstykke. (Motor #4494)

Palle Hegnet Hamann • 2011-12-22 08:31

Hej Alle Jeg mangler et godt billede af et optimalt bearbejdet forbrændings kammer i topstykket med optimalt squish? Det er en 531 top. Ydermere har jeg fjernet varmeelementet i bilen, kan man bare blænde huldet i pumpen og toppen? Og er der evt nogle som har erfaring med varmefordeling i motoren på vandsiden? På forhånd tak. mvh Palle


#100907 Morten VJ • 2011-12-22 18:07

Her er materiale til mange timers læsning. http://www.topplocksverkstan.se/tekniksida.html Mht køling, er der intet problem i at blænde hullerne af. På en standart motor lukker varmehanen for cirkulationen. Gruppe A huller i topstykket, er vel næsten en standart modefikation. Man borer de huller der er ekstra i toppakningen i topstykket. 2 stk 6 mm i enden, og resten 4mm. Det næste trin er at holde vandpumpe hastigheden nede, specielt hvis man har planer om et højere omdrejnings tal. MVH Morten


#100908 Dennis Carlsen • 2011-12-23 16:47

Hej folkens. Et spørgsmål dukker lige op. Hvorfor skal vandpumpehastigheden holdes nede? Jeg har selv monteret en mindre 940 turbo remskive på min vandpumpe. I teorien skulle det vel give bedre køling? Sikkert et sært spørgsmål, men bare en tanke. Mvh. Dennis


#100910 Jacob • 2011-12-23 20:45

et skud ( fra hoften ) er at jo langsommere pumpen kører, jo mindre fysisk modstand opstår der mellem pumpe og vand = mindre slæb for krumtappen. Det giver da teoretisk mening, om ikke andet :-)


#100912 Christian Fisker • 2011-12-23 21:28

Hej Vandpumpen skal helst ikke rende for hurtigt, da den ellers bare pisker vandet i stedet for at trække det rundet i hele motoren og gennem køleren. Og der skal også være monteret en termostat ellers bliver modstanden for lille og derved løber vandet for hurtigt rundt og kommer ikke hen omkring cylinder 3 og 4, som trænger alvorligt til køling, da de kun luftkøles en brøkdel sammenlignet med især cylinder 1. Ovenstående har selvfølglig kun begrænset betydning for en ganske alm. gadebil. Men ved ekstrem hård belastning er det yderst relevant. Jacob: Den ekstra kraft, som skal til at slæbe en effektiv vandpumpe, vil man gerne "ofre" ved tuning, da alternativet er en kaput motor pga. manglende køling. Mvh Christian


#100913 Morten VJ • 2011-12-24 09:55

Det kan beskrives med et fint ord. Pumpen begynder at karviaterer. I praksis betyder det at vandet begynder at koge i pumpen. Og den pumper så vand med en masse små damplommer i. Damp køler ikke særligt godt, som bekendt!! Så det gælder om at holde hastigheden nede på pumpen, når man hæver omdrejnings tallet. Det nemmeste er at montere en mindre remskive på krumtappen. For at reducere hastigheden på: vandpumpe, generator, og evnt. servopumpe. Da de også har et maks. omdrejningstal de kan tåle. Dennis: hvorfor et mindre vandpumpe hjul? Har du sænket maks omdrejnings tallet på motoren? MVH Morten


#100914 Dennis Carlsen • 2011-12-24 11:52

Hej Morten. Jeg havde sådan en idé i mit hoved om at mindre remskive=mere cirkulation? Da jeg så havde en mindre remskive til at ligge på lageret fra en nyere 900 turbo, så tænkte jeg bare, ja hvorfor ikke? Men jeg kan høre det er en ekstremt dårlig idé? Nu skal det siges at maks omdrejninger, det er ikke et rpm område jeg befinder mig i hver dag. Men den får nogle "gode accelerationer" en gang i mellem. Bør jeg skifte tilbage til standard remskiven? Mvh. Dennis


#100915 Palle Hegnet Hamann • 2012-01-02 12:02

Hej Alle og Godt Nytår. Tak for de gode svar. Hvornår bliver hastigheden på motoren et problem, da jeg har tænkt mig at køre 7800omdr? mvh Palle


#100916 Morten VJ • 2012-01-02 18:10

Hastigheden er faktisk et problem ved standart omdrejnings begrænser. På 6300 omd/min. Generatoren kører feks 900 omd/min for hurtigt. En ny Bosch generator er opgivet til maks 18000 omd/min Gearingen er standart 1 krumtap til 3 generator omdrejninger. Volvo kunne slippe afsted med dette, da det var de færreste motorer der normalt kørte med mere en 5500 omd/min. Motoren mister trækkraft inden begrænseren. Så man burde reducerer remskivens størrelse, således at komponenterne køre med samme hastighed ved maks effekt på den nye motor. Ifht. en standart motor der kører 5500 omd. Dette er kun ment som et udgangs punkt. Det kan være at man skal efterjustere gearingen, når man har kørt med bilen. MVH Morten


#100917 Palle Hegnet Hamann • 2012-01-03 07:29

Super, dejlig data tak. Gælder det samme for vandpunpen? Der er monteret et mindre hjul på tappen men skal lige måle gearings forholdet. Tak for hjælpen mvh Palle


#100918 Morten VJ • 2012-01-03 18:14

Nej den har ikke det samme gearings forhold. Men den skal ikke roterer hurtigere, end hvad der svarer til standart. Måske endda mindre omdrejninger på pumpen er nødvendigt. Men det finder man først ud af når motoren kører. Desværre er jeg ikke faldet over maksomdrejninger på vandpumpen. MVH Morten


#100919 Christian Fisker • 2012-01-03 19:08

Hej Det er "normalt" at den originale store remskive på krumtappen udskiftes til en mindre ved tuning hvor motoren bygges til at tage mange omdrejninger. Det nedsætter omdrejningerne betragteligt på både vandpumpe, generator og servostyring. Jeg har kun sjældent set at remskiverne på generator, servo og vandpumpe er udskiftet når der anvendes mindre remskive på krumtappen. http://www.samsteffansson.se/products/images/Volvo/700_900_SV90/95082286a.jpg http://www.timosmotor.com/produkter/category/13/kamdrev http://www.bengansracing.se / Mvh Christian


#100920 Palle Hegnet Hamann • 2012-01-11 07:45

Tak for hjælpen.