Tilbage

Motor tikker - spørgsmål om justering af ventiler? (Motor #4482)

Anders Højgaard • 2011-12-06 14:05

Kære forum, min kære Volvo 240 GL fra '91 med en B230F motor er begyndt at 'tikke' fra motorrummet, når den skal kæmpe lidt - f.eks. op ad bakke, eller når den får lidt pedal. Hvad skyldes det? Kan det løses? Er det farligt/usundt at køre med? OG kan det evt. modvirke den ufattelige tørst, min bil har? Jeg har lige tømt en tank på ca. 300 km?!?!


#100636 Jens Peter Jensen • 2011-12-06 15:06

Hej Anders Jeg tror at du selv har givet svaret, tikken kommer som regel fra ventilerne. Ingen fejlkoder??? Jeg kører i en Volvo med B230FD motor aut. gear og pilot, og jeg kører det dobbelte på en tankfuld. MVH Jens Peter


#100638 Dennis Carlsen • 2011-12-06 18:21

Hej Anders. Hvis den ikke tikker konstant kan det vel evt. være noget tændingsbanken. Og 300km på en tankfuld er aaaalt for lidt. Der er noget rivende galt. Mvh. Dennis


#100639 Morten VJ • 2011-12-06 18:35

Jeg er uenig med ventil støj. Det lyder som den perfekte beskrivelse af tændingsbanken. Mit gæt er at det lyder som småsten der bliver kastet på en rude når motoren bliver belastet. Og ellers er der ingen lyd. Hvis det er tændingsbanken så er det yderst skadeligt at køre med. Det kan smadre stempler, som brænde hul i dem !! Har du skiftet benzinselvskab!! Du tanker vel oktan 95??? Prøv evnt. at tanke hos Q8 eller Shell. Hvis du normalt bruger et billigt benzin selskab. Ellers prøv et rense produkt til indsugnings systemet, og til dyserne. Hvis motoren ellers kører ok, og du ikke har nogle fejlkoder. Den dårlige økonomi skyldes, når motoren opfanger at den har tændingsbanken, så stiller den tændingen tilbage, og giver benzin computeren besked om at give mere benzin. Resultatet er dårlig trækkraft og en forinnget benzin økonomi. MVh Morten


#100640 Jacob • 2011-12-07 10:19

er der kat på en 91'er? hvis ikke skal du være velkommen til at komme til århus og få målt dit blandingsforhold under kørsel.


#100641 Michael C. Jensen • 2011-12-07 11:33

Hej Helt enig i at det er tændingsbanken men jeg har kørt i 5år med en B230F hvor der monteret en 531 top der er planet 1,2mm på 92 oktan uden problemer så hvis den tændingsbanker på 92 oktan er der noget andet galt. Kan det tænkes at den skredet tandremmen. Prøv at undersøge om den passer på mærkerne. Mvh Michael


#100642 Anders Højgaard • 2011-12-07 12:52

Der er ingen fejlkoder. Yes, det kan nemlig godt lyde som små sten, der bliver drysset på forruden. Men kun når den får gas. Hvad er tændingsbanken? Og hvad gør jeg ved det? Jeg kører på blyfri 95 og ja, der er katalysator på. Tandremmen er lige blevet skiftet. Jens Peter - hvor er du bosat i DK? Gør du stadig i biler? Du lyder til at vide alt om biler. :)


#100643 Jens Peter Jensen • 2011-12-07 15:48

Hej Anders Jeg gør IKKE i biler overhovedet, jeg gør KUN i Volvo 200 serien (årg. 1975-1993) Du er velkommen til at kigge forbi. 7500 Holstebro Mit telefon nr. ligger på denne site under annoncer. MVH Jens Peter


#100644 Jens Peter Jensen • 2011-12-07 15:51

Hej igen PS. Når tandremmen lige er blevet skiftet, kunne jeg måske godt få den tanke at Michael måske har ret i, at den måske står én tand forkert. MVH Jens Peter


#100645 Anders Højgaard • 2011-12-07 16:09

En mekaniker har netop svejset min udstødning (røret var knækket lige ved spændebåndet til den sidste lyddæmper). Han kunne se, at pakningen til manifolden var utæt. Jeg giver ham ret. Man kan i hvert fald mærke, at der kommer varm luft ud. Så er problemet med tikken forsvundet. Men hvad med økonomien? Den kører stadig ikke særlig langt på literen. Mekanikeren sagde, at det kan være fordi, at undertrykket i udstødningen kan suge luft ind, der opfanges af lambdasonden. Den skruer så op for benzinen, for at give en større afbrændning. Kan det passe?


#100646 Anders Højgaard • 2011-12-07 16:11

Men den sagde også lyden, inden tandremmen blev skiftet. Hvad siger I til ovenstående ny respons?


#100647 Jens Peter Jensen • 2011-12-07 17:02

Så, ville der være fejlkoder lagret MVH Jens Peter


#100648 Anders Højgaard • 2011-12-07 19:14

Jeg skal forstå det sådan, at der kan være fejlkoder i bilens computer, der kan aflæses, selvom ingen advarselslamper lyser?


#100650 Jens Peter Jensen • 2011-12-07 19:26

JA! MVH Jens Peter


#100652 Anders Højgaard • 2012-01-08 16:32

Kære Alle, jeg vil lige fortælle denne lille skønne historie om den dag, jeg fik nye pakninger og bolte hjem fra spare-parts. 230 kr inkl forsendelse og så det tog mig et par timer og et par gode råd med på vejen. Jeg kører i en helt ny bil nu. Alt den tikken er forsvunden, jeg har meget mere bundtræk (måske faktisk mere, end fra da jeg købte bilen) og nu mangler jeg bare at bruge et par tanke og regne sammen, om jeg har fået bedre økonomi. Lige pludselig gik det op for mig, hvor dejlig en bil jeg har købt. Jeg ved ikke, om der er mulighed for at lægge et billede ind her på siden, men kan forklare, at den ene pakning nærmest ikke var tilstedeværende. Tak for hjælpen. Anders.


#100653 Jens Peter Jensen • 2012-01-08 17:19

Er det indsugningspakningen der var delvis væk? MVH Jens Peter


#100654 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-08 23:21

Hej Vedr. det alt for store benzinforbrug. Check om benzintanken er måske er utæt og check benzinrørene, speciel returrør


#100655 Anders Højgaard • 2012-01-09 18:52

Nej, udstødningspakningen. Returrørene på benzintanken? Hvad er det?


#100656 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-10 08:03

Hej Det er det rør der går retur fra indsprøjningen og tilbage til tanken, med overskudsbenzin. Hvis dette rør er utæt, kan du ikke sådan lige se eller mærke det. Den kan være utæt på hele linien, men nok mest hvor den går over kardanakslen. Måske bankecensor defekt-? Og ja oktan 95 er vigtig. I en tidligere 240, kunne jeg høre tydelig høre på den ved acceleration, når benzinselskabet havde 92 i 95oktan standeren, og det forekom faktisk ret ofte. Måske du har 2 problemer. mvh Søren


#100657 Christian Fisker • 2012-01-10 17:03

Hej Hvis motoren har bankecensor, og den ellers virker, så kan der sagtens køres på oktan 92. Ellers var der jo ingen grund til, at bankecensoren var der. Den regulerer jo tændingen, hvis den begynder at tændingsbanke. At der så er knapt så meget effekt at hente i 92 kontra 95, er en anden snak. Mvh Christian


#100659 Søren Frydendahl Krab • 2012-01-10 19:21

Du har ret Christian, skrev jeg lidt for hurtig fra morgenstunden mvh Søren


#100661 Jacob • 2012-01-11 12:52

men korrekt at der forskel fra 92 til f.eks Vpower. På en 230E motor jeg havde i en 240 engang kunne man ligefrem ane forskel på "kvikheden" når man hældte Vpower på.


#100663 Christian Fisker • 2012-01-11 16:49

Hej Jacob Ja der er himmelvid forskel på oktan 92 og V-power, som er oktan 99. Man kan sagtens mærke forskel i en B230E, selvom den kører med fast fortænding. I en mere moderne rødblok som f.eks. min egen B230FK lavtryksturbo med bankecensor, er der himmelvid forskel. Jeg har prøvet at køre på V-power tilsat oktan-boost. Den gik helt forrygende godt, men det kan nok ikke betale sig med den blanding, da hverken benzinen eller tilsætningen er billig :-), men sjovt at prøve. Mvh Christian