Tilbage

Termostat. (Motor #4433)

Palle Hegnet Hamann • 2011-08-24 08:37

Jeg har et problem med at min B230 som bruges til motorsport bliver varm når den slukkes ved pit stop. Jeg kan se at når den startes og køre ud af Pit et temp lige oppe på 104-105°C hvilket medføre at den lige smider lidt vand. Hvilke termostat temperaturer kan man få til denne motor? Hvilken drift temp anbefaler man til denne motor? mvh Palle


#100506 Morten VJ • 2011-08-25 07:01

Thermostater findes fra 75 til 92 grader shjv. De kolde findes i bådmotorer. Virker dit kølerdæksel? Den burde ikke smide vand ved 105 grader. Der findes forskellige dæksler. 200 serien kører typisk med 1,2 bar 900 serien typisk med 1,5 bars dæksler. Det med at temperaturen stiger med slukket motor det er helt normalt. det kan afhjælpes ved at sætte en el ventilator til at køre når motoren er slukket. såddan er min koblet, og den kan køre i op til 5 minutter, efter motoren er slukket. En lille elvandpumpe til at cirkulere kølevæsken, er også en mulighed. feks. en hjælpe pumpe til varmeapperatet fra en mercedes. Og så er der gruppe A kølehullerne i topstykket, der sikrer en mere jævn varmefordeling i topstykket. Kan ses her http://www.240grupp-a.se/motor.htm Den optimale temperatur på en B230 motor den kender jeg ikke. Men en temperatur imellem 80-90 grader syntes jeg lyder fornuftig. MVH Morten


#100507 Palle Hegnet Hamann • 2011-08-25 14:41

Jeg har testet dækslet hvilket åbnede omkring 1,8bar, næste projekt er at teste det varmt, men det ser ud til at virke ok. Jeg har fjernet olie til vand køleren og monteret en kæmpe oliekøler så drift temp på olien ligger omkring 100°C under hele løbet. Jeg vil prøve at montere ny termostat evt. 82°C med et boret huld og flytte udluftningen af motoren til Termostat huset da køleren er vinklet til samme højde. Jeg her ikke mulighed for at efterkøle med pumpe eller blæser da bilen skal slukkes på hovedafbryderen under påfyldning. Ud over dette vil jeg prøve at flytte fortændingen fra 32° til 34-35° for at sænke udstødningsgassens temp lidt, er der nogle der har erfaring med dette? Jeg har også et problem med åbningsvinklen på knasten (ENEM), mit spørgsmål er om nogen har erfaring med at løftet ved OT skal sænkes når man går fra 2,3 til 2,5 (fra 80 til 86 i slag)? Tak og på forhånd tak mvh Palle


#100508 Morten VJ • 2011-08-26 06:30

Dvs blokke studsen på køleren, og lave en slange fra termostathus til ekspansionsbeholderen. eller blokke studsen på ekspansionsbeholderen og slange fra termostathus til køler? Ingen af de to løsninger lyder optimale! En ekstra slange fra termostathus til beholder, med en restriktor med et lille hul. Så får du luften ud af termostathuset, uden at der gå for meget væske forbi køleren. Mere tænding, og mindre benzin sænker som regel temperaturen i udstødnings manifolden. Men den kan begynde at tændingsbanke, eller miste effekt. Flytter du på knast timingen, så flytter du lidt på effekt og moment kurve. Det gælder på alle motorer!! Mindre løft ved ød. så flytter du op i omdrejninger. Men det er en finjustering. MVH Morten


#100509 Palle Hegnet Hamann • 2011-08-29 14:38

Hej Igen og tak. Jeg har blokket studsen fra køleren da den er 10 cm lavere end Studsen ved termostaten (ny retur Ø6mm). Med hensyn til temperaturen er jeg ikke så bange da den originale slange fra køleren også sidder på det varmeste sted (i toppen). Ud over dette har jeg monteret 82° termostat med huller for konstant flow mod køler. Jeg prøver at giver den mere for-tændingen da det skulle sænker temperaturen i udstødningen, er der nogle der har erfaring med hvornår tændingsbanken opstår på en 8v 2,5L sugemotor med 99 oktan og ca. 240hk. Med hensyn til benzin har jeg erfaret at en sådan gammel motor arbejder bedst med lidt fed blanding omkring 0,87 i lamda, har nogle andre erfaring med dette? Med hensyn til knasten går mit spørgsmål på om der er andre som har erfaring med at når man øger volumen fra 2,3L til 2,5L skal knasten (normal 2,3L) justeres "lidt senere", mindre løft ved ød? Tak og på forhånd tak. mvh Palle (ny i volvo motor verden :-)


#100510 Morten VJ • 2011-08-31 18:04

Udluftningen i thermostat huset er fint når motoren er slukket. Da det er det højeste punkt. Men problemet er når motoren startes, så vil eventuelle luftbobler fise igennem huset og slangen, ud i køleren og ind i pumpen igen. Køleren har den funktion at hastigheden på væsken sættes ned, og luften får tid til at søge op i systemet, så derfor det to slanger jeg talte om!!! Til tunede ford motorer findes der noget der hedder en Swirlpot, den sættes imellem thermostat og køler. Dens funktion er at adskille luft og væske. Og kan hjælpe hvis køleren er lige lidt for lille. Resten tror jeg ikke du kan finde erfarings værdier for her i DK. Måske findes de i Sverige, men for at kunne bruge dem til noget så kræver det at motorene er helt ens. Fra luftfilter til rørhale!!! Men selve motoren reagerer som alle forbrændings motorer!!! Og ja en gl 8v motor kan bedst lide en mere fed blanding, end der feks. er normalt for en moderne 16v motor. MVH Morten


#100511 Palle Hegnet Hamann • 2011-09-05 09:57

Tak for hjælpen. mvh Palle