Tilbage

M47-holdbarhed (Motor #430)

Ole Eriksen • 2003-05-13 14:19

Hej alle! Af forskellige indlæg fremgår det jo at M47 gearkassen ikke er så god som andre typer. Der sidder en M47'er i min 245 fra 85, som snart runder 300.000. Hvordan får jeg den til at holde længst muligt? Jeg kan læse mig til at det handler om at den ikke kan klare kræfterne så godt. Vil det sige at man blot skal holde sig fra kraftige accelerationer? Hvordan med bjergkørsel i lavt gear ned af bakke (motorbremse)?? Mvh. Ole


#431 Emil Blomlie • 2003-05-13 15:24

Jeg lurer på presis det samme. Min hopper ut av 1 gir hvis jeg motorbremser i nedoverbakke.


#438 Sebastian Neumann • 2003-05-15 19:35

Hej. Tja, det er jo egentlig et godt spørgsmål. Du kunne jo begynde med at skifte gearolie på den - det er en god ting. Dernæst, så handler det jo egentlig om moment / hk. M47 gearkassen har svage lejer, og kan ikke klare de store drejningsmomenter og hk. Jeg kan fortælle at jeg selv for nylig købte en B230AT volvo. Den har ( havde ) en M47 gearkasse på, og hende jeg købte den af havde egentlig altid kørt den pænt. Nå, jeg skulle jo ud og prøve den af det gik fint, så jeg købte den ( velvidende at bunden skulle skiftes - men det er en anden historie ) Nu to tre uger senere, er gearkassen gået i kaput. Det skete da jeg lige ville prøve at sætte en V40 på plads, et gear ned, til tredie, pedalen i bund, fuld knald på turboen, den rykkede fremad og så gav det et skrald så det vil noget. motoren røg op i omdrejninger med det samme - desværre fulgte resten af bilen ikke med. Nå, hjem med bilen, ned med gearkassen, den havde ædt trediegearet og smadret lejer og så videre. Så mit råd er til jer, at skifte til M46 gearkassen, eller med lettere modifikationer til en M90 gearkasse - forudsat at i trimmer bilerne.... Hvis ikke, så find en serie 2 M47 gearkasse da den er lidt bedre, sørg for at den ikke har gået så meget og vigtigst af alt, sørg for at der er garanti. Kan i prøvekøre den så lyt efter lejestøj, mærk efter bare på gearskifteren om der er ( mange ) vibrationer, gearskiftet skal gå let, og det må ikke rykke eller noget i den stil. Når i får den hjem, så skift gearolie med det samme, gør den lidt ren ( så er det nemmere at se om den er utæt ) og tjek koblingen når i sætter den på. Nå, det blev langt, håber i kunne bruge det til noget - bare mine egne overvejelser om den "fantastiske" M47 gearkasse. Sebastian