Tilbage

Tomgang ved "gennem-varm" motor. (Motor #4057)

Jørn M. • 2005-08-31 00:44

Jeg er den ellers lykkelige ejer af en Volvo 240 årgang 91 med en B230 FX motor. Her på det sidste har jeg haft problemer med tomgangen, når at motoren bliver startet, indtil ca. 10 min. efter at den har været "gennem-varm". Der er ingen problemer, når motoren er kold. I sommerferien, ved kørsel med campingvogn (meget gennem-varm motor) havde jeg også problemer med, at tomgangshastigheden faldt til ca. 500 omdr/min. Jeg har fået skiftet luftmassemåleren og benzintrykregulatoren. Min egen "personlige teori" er at temperarur-føleren er delvis defekt. Er der nogen her i dette forum, der har erfaring i den retning?? Som afslutning vil jeg benytte lejligheden til, at sige tak for et godt debat forum. Mvh Jørn M


#4062 peter malnitz • 2005-08-31 14:30

Har du tjekket om der er fejlkoder ?? Hvornår har du sidst skiftet lambda-sonde ?


#4064 michael jensen • 2005-08-31 18:29

Jeg har haft en def. lambdasonde på en B230F hvilket resulterede i dålig motorgang med KOLD motor,når motoren nåede driftstemp. kørte den ok. Du kan prøve at frakoble den, men prøv at udlæse fejlkode(r)først. MVH Michael


#4072 peter malnitz • 2005-09-02 09:14

Efter længe at have haft problemer med min b230F bla. fejlkoder 121 og 232. Har jeg lige skiftet lambdasonde (Haynes anbefaler jo også en relativ høj udskiftningsfrekvens - mener det er hvert 4. år) og har jeg ingen fejlkoder længere. Mine problemer oplevede jeg primært ved koldstart, men selv når jeg havde uproblematisk koldstart fik jeg fejlkoder. Jeg købte min hos Spare-parts.dk, men da der er tale om en standard Bosch del kan den findes billigere på nettet. produktnummeret kan aflæses på lambda-sonden


#4077 Jørn M • 2005-09-03 00:21

Ja, jeg må vist hellere få skiftet den lambda sonde. Efter hvad der bliver skrevet her i dette forum, peger alt på at det er den, som er defekt. Jeg må indrømme, at den aldrig har været skiftet i de snart 9 år, jeg har været ejer af bilen, og sikkert heller ikke i bilens totale levetid. I dag, har jeg endelig haft tid til at "finlæse" Haynes Manual kapitel 4 og 6, hvor det er beskrevet hvorledes man kan teste lambda sonden med et volt- og ohmmeter. Jeg vender tilbage, når jeg har mere nyt i sagen, og tak for interessen og hjælpen. Mvh Jørn M


#4078 peter malntiz • 2005-09-03 08:25

Har lige checket Haynes (kap. 1) og de anbefaler hver 24.000 miles eller hvert andet år, så personligt ville jeg skifte under alle omstændigheder, hvis den ikke har været skiftet de sidste 9 år. Malnitz