Tilbage
B230FT (Motor #374)
Kenneth • 2003-05-01 17:50Er der nogen der har lagt en B230FT i en 240/245,som ved hvor meget der skal laves om ?
#376 sebastian neumann • 2003-05-02 09:48
Hej. I første omgang ville det være rart at få at vide hvad årgang din 240 er, samt hvilken motor der ligger i nu. Generelt kan jeg sige at styreboks / tændingsboks varierer og at ledningsnettet varierer en lille bitte smule. Du skal også tænke på at du skal - hvis du ikke har en F motor men en E eller A motor, skal lave ledningsnettet om, Hvis du har en E motor skal der nogengange en forpumpe på, og har du en A motor, bliver det hele meget omfattende. Du skal koble pumperelæ, + en masse andre elektroniske dele til, trække ledninger til motoren sætte hovedpumpe og forpumpe på plus at du skal trække forsynings og returrør til benzintilførsel. Endeligt kan det siges at har du ikke et differentiale med spær, er det en god ide at investere i det, du skal have en M46 eller M90 gearkasse på hvis det skal holde, måske skal du modificere kardanakslen. Det jeg vil råde dig til, hvis du ikke har en F motor, er at købe en original B230FT 240, og køre i den. Men hvis du har fingrene skruet ordentligt på og har tiden samt pladsen til det kan jeg kun anbefale det. Jeg kan personligt fortælle at jeg i øjeblikket har min ene 245 årgang 79 skilt totalt ad - ingen undervogn eller noget, faktisk bare karrosseriet, hvor jeg skal lave rust. På min skal jeg have en B230FT underdel ( blok ) med oliekøling af stempler. Specialdesignede stempler, Verdi plejlstænger og et B234F topstykke, 8 benzindyser, turbo og intercooler, oliekøler samt mange andre ting. Koblingen bliver også lavet specielt, sammen med et aluminiumssvinghjul. Gearkassen bliver enten en Toyota Supra gearkasse eller en M90 gearkasse, kardanen skal modificeres og bagtøjet skal forstærkes. Endelig skal der andre bøsninger i undervognen samt KONI justerbar undervogn. Et dyrt projekt - ja, men jeg regner også med at bruge ca 2 år på det. Det jeg prøver at sige er at du skal have masser af tid, gøre tingene ordentligt, og læse en forfærdelig masse bøger / tekniske diagrammer osv. før du går igang. Planlæg det hele i forvejen, anskaf dig værktøjet og hav et sted med ihvertfald en grav, det gør tingene nemmere. Evt. kan du hvis du har en F motor, prøve at tage ind til Volvo og spørge dem hvor meget ledningsdiagrammet varierer, så vidt jeg husker er det småting du skal lave om, men styrboksene skal du have fra en FT. Ellers skal du køre med eftermarkedsindsprøjtning / tænding, sådan som jeg gør det. Jeg har valgt et Haltech E6K anlæg med sprøjt / tænding. Desværre er det bare en dyr fornøjelse ca. 12.000 måtte jeg give for det, komplet med programmer, kabler og givere / sensorer. God fornøjelse med dit projekt og skriv endelig hvis der er nogle ting du vil have uddybet eller du har flere spørgsmål der skal besvares. Mange hilsner. Sebastian Neumann
#445 michael nordahn • 2003-05-19 22:28
Jeg er i øjeblikket i gang med at ligge en B-230ET i min 244 TIC, og der er altså en h....... masse ledningsarbejde. Jeg ved endnu ikke om det lykkes, men det vil i høre om. P.S hvis nogen ved hvordan man timer svinghjulet, mht. bankecensore, høre jeg gerne fra jer.
#455 sebastian neumann • 2003-05-23 18:21
Hej. Jeg er ikke helt med, vil du vide hvordan man timer svinghjulet i forhold til banke sensorerne ????? på en E motor ? Er du sikker på det ikke er svinghulsgiverne og det er en F motor ? Er det en F motor, er der gerne - så vidt jeg husker en pil bagpå svinghjulet, den skal stå i kl. 3 position. Der er også to stifter på svinghjulet, en A og en B stift. Nu må i lige rette hvis jeg tager fejl af A og B, men B skal stå 15 grader under kl. 3, så skulle det hele være timet, købte du ikke motoren med svinghjulet på ???? Så skulle der jo ikke være problemer, ellers så husk at mærke op evt. med dæktusch før du piller det af, det sparer en del arbejde når skidtet skal samles igen. Lyder som et interessant projekt - lykke til. Mange hilsner Sebastian Neumann
#456 sebastian neumann • 2003-05-23 18:22
Ups, min fejl, Er det en 740 motor - altså Motronic styreboks ??? skulle være samme princip hvis jeg husker rigtigt, men så er der altså givere mv. på. he he. Sebastian