Tilbage

Toppakning 240 (Motor #3481)

Christian Frederiksen • 2009-07-04 16:07

Hej Jeg er ved at renovere min fars 240 fra '85 med en B230AT motor i. Og der kommer megaspuirt på, for at hente lidt bedre økonomi og kørbarhed. Den har kørt med en halvstor aluintercooler fra ukendt bil/lastbil, og det regner jeg med den bliver ved med. Men ellers bliver der ikke noget vildt ladetryk og sådan, kun standart tryk, måske hævet en lille smule. Nå men mit spørgsmål er så, køre alle B230 motore med samme toppakning, eller har turbomotorene en anden, og er den evt bedre? Og kan jeg med fordel købe sådan en, i forhold til en std B230a pakning?? Mvh Christian


#101136 Lars • 2009-07-04 18:03

Hej Christian. Kg-trimning sælger forskellige toppakninger.op til ca 2mm.... Og du skal kun sætte tykkere pakning i. Hvis du ved, at der skal skruues op for trykket. Den lavere kompression, bruger mere benzin.... Så vidt jeg ved, er AT med trykkarburator. Så jeg vil gætte på, at hvis megasq skal monteres, bliver der også eftermonteret indsprøjtningsdyser, gasspjæld, mapsensor..mm Hvis det er en org B230A er kompressionforh. 10,3:1 og der skal du helst ned på 8,7:1... hvor stemplerne fra en FK/FT ville være et perfekt udgangspunkt. Ellers kan 2 toppakninger være et billigere alternativ.... Men turboen har jo også sine begrænsninger...mvh Lars


#101137 Kent Skovsen • 2009-07-04 18:26

Din motor er jo lavet om til turbo og du kører du dermed med kompression 8,1:1. Der er ingen grund til at købe en dyr toppakning den originale er udmærket til det du vil bruge den motor til.Jeg har selv en med en B19A motor og der kører jeg med den originale pakning og den holder fint.Jeg kører nok med 0.9 bars ladetryk og har tror jeg 170 hk.Har ikke fået den målt siden jeg hævede trykket så det er bare et gæt.


#101138 Christian Frederiksen • 2009-07-04 20:32

Hej Motoren er som Kent skriver lavet om til turbo og køre med ca 8:1 i komp. så ingen dyre multilags metalpakninger osv. det er ikke nødvendigt til det her brug. Den er så vidt jeg ved kun med de tynde plajlstænger, så de bøjer og knækker nok, før std.pakningen bliver et problem...? Det jeg tænkte på, var mere om f.eks. B230FT/FD eller hvad de nu hedder, køre med en anden og bedre/stærkere pakning, end den alm B230A. Og om den evt også kunne passe på "min" motor...? Den får en alm indsprøjtningsmanifold fra en B23ET og de tilhørende dyser. Et hjemmelavet trikkerhjul 36-1 og wastetspark spole fra en opel, så vi slipper af med strømfordeler. Mvh Christian


#101139 Lars • 2009-07-04 22:14

Jamen Christian. Så er der ikke noget problem, når du køre 8,1:1. det er bare en god kvalitets pakning så køre bussen...mvh Lars


#101140 Peter Rasmussen • 2009-07-04 23:22

Vardis kataloget (Volvo) siger det er den samme på dem alle sammen, dvs. jeg har tjekket B23, B230F og B230 FT, samme parkning på dem alle. MVH Peter


#101141 Morten VJ • 2009-07-05 08:07

Plejlstængerne bøjer/knækker længe inden toppakningen bliver et problem. Opgradering af plejlstængerne har første prioitet. Efter min mening er de for tynde til nogen form for tuning. Min gamle motor havde samme opbygning som din. Og her fik motoren en svag klaprende lyd ved et ladetryk på 0,8 bar. Det lød som en krydspind der klaprede. Men i virkeligheden var det plejlstængerne der bukkede, og efter kort tid så knækkede den ene. Personligt ville jeg finde en sen F motor og flytte stemplerne over i denne. Og bruge A blokken som dørstop. Ps En Elring uorginal pakning holder fint. Jeg har ennu ikke fundet grænsen hvor den ikke vil være med længere. MVH Morten


#101142 Max Bülow Nielsen • 2009-07-05 14:34

Hej Jeg hægter mig lige på, med et lille spørgsmål i samme boldgade... Skal man skifte boltene når man skifter toppakning ? Jeg har en B230FT fra 1998 - og agter at sætte et 531 topstykke på + en Elring standard toppakning... mvh MAX


#101143 Morten VJ • 2009-07-05 14:53

De skal skiftes, hvis der er tegn på at de er strukket. og de må maks bruges 5 gange. Nu koster de ikke en formue, så på en ukendt motot ville jeg skifte dem. MVH Morten


#101144 Max Bülow Nielsen • 2009-07-05 16:10

Hej Morten Jeg takker..... MVH MAX


#101145 Lars • 2009-07-05 17:23

Max. hvis du vil have et lille trick... Køb gevingstænger i 12.9 stål.+ møtrikker. så bliver toppen hvor den skal, og de kan bruges igen og igen. gi en klat loctite i den ende mod blokken.. mvh Lars


#101146 Christian Frederiksen • 2009-07-05 23:27

Hej Jeg takker for de mange svar. Det bliver bare en std. pakning. Den med den sene F motor er taget til overvejelse. Nogen der ved hvad sådan en kan koste, og evt hvor jeg finder sådan en? Mvh Christian