Tilbage

Ekspert søges til tomgangsproblemer på B200F (Motor #3469)

Per Wulff Nielsen • 2009-06-28 11:06

Jeg skriver angående en B 200 F motor der sidder i ellers dejlig 240 / Polar. Den har et Bosch LH-Jetronic benzin-system. Bilen er importeret fra Italien, er fra 91 og har kørt cirka 225.000 km. Problemet er den ikke kan ramme den rigtige tomgang på de 900 rm. Den starter i for lav tomgang på 500 rm, og når den er varm går den normalt op på 1200 rm, i nogen tilfælde helt op i 2200 rm. Har dog også været udsat for at den konsekvent har holdt sig nede på de 500 rm under kørsel. Den har efterhånden været meget på værksted uden at det har løst problemet. Både hos egen lokal mekaniker og hos Volvo mekanikere hos Autohuset Vestergaard i Odense. Følgende større dele er blevet skiftet: Lamdasonde Temperaturføler Katalysator Tomgangsregulator Gode råd samt henvisninger til eksperter der kunne løse problemet er meget velkommende. Bor på Fyn. På forhånd tak Tomas


#100227 Jens Peter Jensen • 2009-06-28 12:21

Hej Tomas Fin beskrivelse af dit lille problem med B200F motoren. Da du har skiftet alt det du nævner, så er der faktisk kun én ting tilbage at skifte, og det er svinghjulsføleren, hvis din motor har en sådan. Så, skulle din tomgang blive i orden. MVH Jens Peter


#100228 Michael C. Jensen • 2009-06-28 14:44

Hvad sætter den af fejlkoder ? Det kunne måske være spjældkontakten. Mvh Michael J. Viborg


#100229 Peter Rasmussen • 2009-06-28 15:19

Prøv at rense dit gasspjæld med BellAdd, det kan ihvertfald ikke skade, inden du kaster flere penge ud på gætterier. http://www.volvo240.dk/main.asp?f=4&id=3426&ForumID=1 MVH Peter


#100230 Per Wulff Nielsen • 2009-06-28 19:39

Mange tak for svarene og forslagene, de vil blive afprøvet. Vi har desværre ikke udstyr til at læse fejlkoderne, men det er de blevet hos mekanikerne. Det med at med rense gasspjælet med BellAdd er blevet forsøgt. Kender I evt. til nogen værksteder der er eksperter i Volvomotoren, hvis forslagene ikke hjælper? mvh Tomas


#100231 Per Wulff Nielsen • 2009-06-28 20:10

En ting mere mht til symptomer: når motoren endelig går de 800-900rm, har den en tendens til at ryste ganske voldsomt, mere end hvad er normalt for Volvoer... Kunne der gemme sig et problem i det elektriske system?


#100232 Kim • 2009-06-28 23:01

din volvo burde ha en boks i motorrummet hvor du selv kan aflæse fejlkoder... det kræver intet værktøj.. udover en kuglepen og papir--


#100233 Martin Odgaard • 2009-06-29 00:21

Hej Per Du skriver det med at rense med BellAdd er forsøgt. Personligt har jeg ikke så meget fidus til sådanne "nemme løsninger" med bare at sprøjte noget ind. Jeg vil meget hellere afmontere spjældhuset, det er alligevel både hurtigt og nemt, sådan at man kan se ordentligt efter om der faktisk sidder snavs deri, og om en kanal evt skulle være tilstoppet. Er der snavs kan det fjernes mere effektivt, ved at gøre det med en klud med lidt sprit på. Derpå justeres gasspjældet, stangforbindelsen og kablet forskriftsmæssigt. Dén operation har afhjulpen en del tomgangsproblemer som dine. Jeg kan selvfølgelig ikke love, at det også hjælper i dit tilfælde, men udgiften er nu en gang kun 17 kr til en ny pakning til spjældhuset. Billigere og bedre end en flaske BellAdd etc. Falsk luft kan evt også drille, og der kan i det hele taget være en del andre muligheder, herunder spjældkontakten, som Michael nævnte. Dén kan heldigvis kontrolleres med en prøvelampe eller et ohmmeter. Glipper det hele fortsat, så bor der en seriøs og dygtig Volvo specialist i Horsens: Kurt Mejers Auto. Ham kan du jo evt. prøve. Mvh. Martin


#100234 Bjarke Jensen • 2009-06-29 10:28

Hej Martin Lige når vi snakker om det. kan du så ikke komme med en forklaring om hvordan man indstiller gasspjæld og potentiometer korrekt på en volvo 240 B230FX? Hilsen Bjarke


#100235 Martin Odgaard • 2009-06-29 16:18

Hej Bjarke Jo: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFuelinjection.html #ThrottleBodyandThrottlePositionSwitchAdjustment Mvh. Martin


#100236 Bjarke Jensen • 2009-06-29 16:53

Hej Martin.. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod det ret. (det er engelsk) men jeg vil da prøve den fremgangsmåde så godt jeg kan


#100237 Per Wulff Nielsen • 2009-07-06 14:06

Hej igen. Vi har selvfølgelig selv kunne aflæse fejlkoderne, og det er jo dejligt at lære noget nyt:) Vi har aflæst en 1-1-3 og en 2-3-2 fejl. Det viser sig at indsugningsmanifolden er skæv og suger falsk luft ind. Mekanikkeren har sendt den til op retning og vi krydser fingere for at det virker Tak for hjælpen Tomas