Tilbage

Startproblemer på motor B21ET. (Motor #3213)

Lars Jørgen Christensen • 2005-04-22 19:39

Jeg har et problem med min volvo 245 B21ET. Bedst som jeg kom kørende satte motor helt ud. Jeg kan få starter til at trække motor rundt uden problemer, og motor starter og kører ca 2 sekunder for igen at sætte ud. Der er gnist på et tændrør der er skruet ud. Jeg er dog lidt i tvivl om gnisten er kraftig nok. Kan mit tændingsmodul af Bosch typen 0227100018 være defekt? Modulet er med 6 ben med forbindelsen: ben 16,16,31,15,31d og 7. Jeg kan læse i manualen at en begrænsningsmodstand på ca 0,5 ohm sidder i serie med tændspolen. Modstanden skal begrænse strømmen i tændspolen. Jeg kan læse mig til at denne modstand kortsluttes i startøjeblikket, for derefter når motor kører bliver koblet i serie med tændspolen. Hvis nu denne modstand er blevet for stor? Det stemmer jo meget godt med at motor kører rundt et par gange for derefter at dø, når modstanden kobles i serie med tændspole, og den ikke kan levere en kraftig gnist. Jeg har observeret benzinpumperelæet, det grønne under rattet. Ved tænding på klikker relæet kort og man kan høre pumpen køre for at lave tryk. Så det virker som om der er brændstof og tryk på benzinen. Den lugter også af benzin ved startforsøg med et tændrør ude. Mon koldstartsventilen driller mig? Er der mon nogle der kan hjælpe mig med et par råd? På forhånd tak.