Tilbage

AT på 230K motorprojekt (Motor #3121)

Rune • 2005-03-31 10:38

Hej Alle, Jeg påtænker et AT turboprojekt til min 240 med 230K motor. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg vil høre om der er nogle af jer der har erfaringer med. 1) At bruge det originale Heron-Head topstykke fra K-motoren sammen med AT-kittet ? - der er jo ret høj kompression (1:10.5) i det originale topstykke og stempler. (Det er den motortype hvor topstykket er helt fladt og ”forbrændingskammeret” er nedsænket i stemplerne) – jeg vil jo gerne undgå voldsom tændingsbanken under boost – og undgå at køre med oktan booster i benzinen… 2) At bruge Bendix Rex tændingssystemet (også fra den originale 230K) sammen med et AT-turbokit. Det er et fuldt elektronisk tændingssystem med hall-sensor på svinghjulet og bankesensor på toppen. Reguleringen af (vakuum-)kompenseringen på tændingen sker ud fra signaler fra en Bosch elektronisk sensor. (Denne sensor skal naturligvis skiftes til én der kan tåle overtryk også…) Er der nogle der ved om Bendix Rex systemet også har mappet tændingskompensering for boost (overtryk). Jeg mener at det er det samme system der bliver brugt i 740 turbo med B230K motor – det ville jo gøre det lidt nemmere ;=) Jeg håber I kan give mig lidt input til at komme videre med sagen. mvh Rune