Tilbage
AT på 230K motorprojekt (Motor #3121)
Rune • 2005-03-31 10:38Hej Alle, Jeg påtænker et AT turboprojekt til min 240 med 230K motor. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg vil høre om der er nogle af jer der har erfaringer med. 1) At bruge det originale Heron-Head topstykke fra K-motoren sammen med AT-kittet ? - der er jo ret høj kompression (1:10.5) i det originale topstykke og stempler. (Det er den motortype hvor topstykket er helt fladt og forbrændingskammeret er nedsænket i stemplerne) jeg vil jo gerne undgå voldsom tændingsbanken under boost og undgå at køre med oktan booster i benzinen 2) At bruge Bendix Rex tændingssystemet (også fra den originale 230K) sammen med et AT-turbokit. Det er et fuldt elektronisk tændingssystem med hall-sensor på svinghjulet og bankesensor på toppen. Reguleringen af (vakuum-)kompenseringen på tændingen sker ud fra signaler fra en Bosch elektronisk sensor. (Denne sensor skal naturligvis skiftes til én der kan tåle overtryk også ) Er der nogle der ved om Bendix Rex systemet også har mappet tændingskompensering for boost (overtryk). Jeg mener at det er det samme system der bliver brugt i 740 turbo med B230K motor det ville jo gøre det lidt nemmere ;=) Jeg håber I kan give mig lidt input til at komme videre med sagen. mvh Rune