Tilbage

V-knast? (Motor #2837)

Michael • 2005-02-10 11:01

Hey. På www.spare-parts.dk, skriver de at V-kansten giver op til 10hk mere på B19 / B21 / B23 / B200 / B230. Men når jeg kigger på knast-oversigten herinde, står der ikke noget om at det er en tunings-knast? Hvad er rigtigt?


#2843 Morten Vig • 2005-02-11 22:27

Hvis man har en A knast eller svagere m,t n x osv. Så er en V knast en opgradering, da den svare til en D knast på en b 21 motor. Se på løftet og regn på dureationen da A knastens dureation er forkert opgivet. VX og VX3 knasten er Volvos tunings knaster til en katalysatorbil, og er totalt uegnede. Men 1000 kr for en knast er ingen penge så prøv selv. Jeg har købt en og vil prøve fra A knast til V knast på en opgraderet b230 et motor. MVH Morten


#2847 Michael • 2005-02-12 18:42

Bare lige for at få det slået helt fast... Jeg har en b230K (uden kat.) fra 87, vil det efter din/andres mening gi noget at smide en v-knast i?


#2850 Morten Vig • 2005-02-12 19:52

Nu er k motoren jo en speciel fætter, Volvos forsøg på at få en 240 til at gå længere på literen. Et dødfødt projekt fra start, og motoren havde ikke særlig stor udbredelse. Tunings potientialet er meget lille, da der ikke er nogen der udvikler dele til den. Jeg personligt vilde nok hellere spare sammen til en e eller f motor, og gå videre derfra. MVH Morten


#2856 Morten Lundager • 2005-02-12 22:16

Hej Morten. Har lige et hurtigt spørgsmål: Jeg skal skifte topstykke da den anden er revnet mellen en kølekanal og forbrændingskammer og jeg har fået smidt et topstykke fra en B21E i nakken. Godtnok kun en 160'er men den kan vel portes. Der sidder en D-knastaksel i og vil den fungere med min B21ET? Mvh Morten.


#2857 Morten Vig • 2005-02-13 07:57

Alle knaster kan vel fungere i alle motorer, det kommer an på hvilke egenskaber man vil have. Her er et link til en derr har afprøvet et par forskellige knaster i sin B21 ft motor http://www.turbobricks.com/specs.php?content=camshafts Ked af at dit topstykke er revnet, Men husk at flytte udstødnings ventilerne fra den gamle top til den nye. MVH Morten


#2859 Erling • 2005-02-13 08:15

Michael, Volvo solgte i sin tid en trimsats til B230K-motorene med manuell kasse, som de selv sa skulle øke effekten til 130 HK. Satsens hovedkomponenter bestod av en V-knast og en 3,73:1-utveksling. Her kan du se hvordan den ble omtalt i brosjyren: http://web.telia.com/~u24015005/Trimningssatser_Volvo_Original.jpg Erling.


#2863 Morten Lundager • 2005-02-13 11:59

Hej Morten Ja det er lidt ærgeligt med topstykket, men når du tørner motoren står der et springvand op ad ekspansionsbeholderen og den er meget sej at tørne med en nøgle på krumtappen når den skal komprimere på de inderste cylindre og benzinlugt samtidig. Har allerde flækket to kølere så der er ingen tvivl. Men så kan jeg jo drage egne erfaringer med den D-knast da jeg aldrg har hørt om brugen af den i en B21ET. Mvh Morten


#2874 Dennis Kristensen • 2005-02-13 20:44

Jeg har så en B230A - ændrer det billedet mht. knast? Jeg har ringede til Bilia og de kunne skaffe VX knasten til samme pris, altså lige omkring de 1.000 - er det en fordel at skifte, og hvad for en af dem anbefales? V eller VX? Tak


#2891 Morten Vig • 2005-02-15 18:43

Til en A motor kan man bruge en T knast, og ingen andre. Dette giver et forøget bundtræk. Alle andre knaster er uegnede grundet karburatoren, og den håbløst udformede indsugnings manifold. Til forbedret vejrtrækning kræves der doppelte karburatorer, indsprøjtning, eller lignende. MVH Morten


#2895 Dennis Carlsen • 2005-02-15 22:27

Kan det betale sig at knalde en V knast på en B230K, for det virker som om folk har forskellige meninger om dette. Får man K kværnen op på de 130hk som nogle snakker om? eller er det håbløst at gå i gang med det? Dennis