Tilbage
tuning af 230a (Motor #2395)
sonny jensen • 2004-11-19 17:39hej med jer håber i kan hjælpe mig med ideer og erfaringer. jeg vil gerne han mere fart i min volvo. det er en 230a fra 85 og folk siger gennerelt bare turbo.. meeen nej ønsker mig ikke en turbo bil men en ren suge motor med rå kraft. hvad skal jeg gøre? anden knast og banan? eller modificeret topskykke? ville blive glad for nogle gode råd og ideer. kan den std. kab følge med eller skal man op i noget dobbelt kab..?? håber på hjælp hilsen sonny ps: ønsker ikke topfart men mere træk.. helst meget mere..
#2477 Christian Fisker • 2004-12-07 15:47
Hej Sonny Hvis du under ingen omstændigheder vil montere turbo, så er der her nogle fif til, hvad du kan gøre. Hvis du kører med Pierburg eller Stromberg kaburator kan du skifte den "sløve" A-knast ud med en T-knast fra en turbo, som giver bedre bundtræk pga. højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger uden anden modificering (Jeg har en T-knast du kan købe). Det er den eneste tuningsknast til A-motorer. Den så meget omtalte VX-knast er bedst til B230F, hvor der er indsprøjtning og standard 116 hk. OBS: Herfra bør du skifte blokken ud med en B23, eller en B230 fra efter 1990, da de har større hovedlejer og bedre kan tåle høje belastninger. Du bør anskaffe dig et 405 eller 531 topstykke, sammen med 2,5 " udstødning + evt. bananmanifold og åbnet luftfilter f.eks. K&N. De nævnte topstykker har større kanaler og er portet anderledes en de traditionelle. Derved kan der hurtigere og lettere komme mere føde ind i forbrændingskammeret og 2,5 " udstødning gør, at det kommer lettere ud igen, når det er forbrændt. Bananmanifolden gør, at der konstant er det samme tryk i udstødningen, da udstødningsgassen fra alle 4 cylindre har lige langt til selve udstødningen, hvilket giver bedre flow. Et åbent filter mindsker modstanden i indsugningsluften. Det vil alt sammen give højere ydelse. Først herefter bør man begynde at eksperimentere med flere kaburatorer, som selvfølgelig skal kombineres med en skarpere knast end T-knasten. Hvis du bare monterer flere kaburatorer, så vil du kun øge benzinforbruget. Alle andre tuningsknaster end T-knasten kræver mindst indsprøjtning eller 2x45 mm kaburatorer. Ved en helt gennemført tuning, bør motordelene lettes og afvejes, men så begynder det at koste mange penge, hvis ikke man selv har grejet til det. OBS: Du bør ikke montere rotor i strømfordeleren uden omdrejningsbegrænser i en B230A, da den har et svinghjul som vejer over 13 kg, da der er stor risiko for at splitte motoren ad. I en B23E vejer svinghjulet kun ca. 9,5 kg, så den kan bedre tåle høje omdrejninger. Jeg kører selv Volvo 240 med B23E med KG003-knast, 405-topstykke, 2,5 udstødning + åbent K&N. Og den trækker helt fra bunden og lyder godt. Og jeg skulle over 0,8 bar i ladetryk på min tidligere B21ET-intercooler for at få den samme acceleration. Og så kører den 12 km på literen. Test din Volvo: Kør nøjagtig 80 km i timen i 3. gear på en lige strækning. Når du kommer til en hvid kantpæl trykker du speederen i bund og ved den næste kantpæl 100 meter længere fremme aflæser du hastigheden. Gør det inden du begynder at tune din motor og efter du har tunet den. Så kan du se om du har fået noget ud af det. Kan du ikke nå den samme udgangshastighed, som før du begyndte at pille ved motoren, så har du gjort noget forkert. Lidt lang, men jeg håber du kan bruge det. Jeg vil opfordre andre til at komme med deres erfaringer også. Mvh Christian
#2479 Michael Jensen • 2004-12-07 19:00
Hej Vil det sige at alle B230 motorer op til 1990 er med de "små" søler.
#2480 Michael Jensen • 2004-12-07 19:03
Ups...Jeg glemte at fortælle at jeg monterede en VX knast i en B23 karburatormotor. Jeg synes ikke det gav nogen nævneværdig kraftforøgelse.
#2483 Kent • 2004-12-07 23:39
jeg vil foretrække en turbomotor.men begge slags tuning kræver at der er en specialist der justerer den...Hva så med en B19A motor er den god.det er kun et spørgsmål??kunne da godt tænke mig at høre folks mening om denne.jeg har dog hørt flere sige at de motorer før 1986 er mere lydsvage end de nyere.er der noget om snakken???
#2485 Christian Fisker • 2004-12-08 08:52
Hej Michael og Kent Til Michael: Hvis "søler" betyder lejer, så har du forstået det helt korrekt :-) Og du bekræfter mig i min holdning til VX-knasten. Til Kent: Jeg kender ikke B19A motoren så godt. Men jeg vil umiddelbart fraråde den til tuning, da den skal bores op, hvis du har i sinde at få noget moment ud af den. Større slagvolume giver højere moment. Jeg tror såmen godt man kan tvinge nogle hk ud af den, men den vil blive træls at køre med, da den vil mangel bundtrækket, som du kender fra B23/B230. Jeg synes også en B230 fra f.eks. 1986 "snakker" mere end en B23. Kører du ikke selv med R-sport? Med eller uden intercooler? Hvad skal du så med B19A'eren? Du har vel ikke en Volvo 340/360 :-( mvh Christian
#2486 Morten Lundager • 2004-12-08 11:11
Hej. Jeg har også kørt med VX-knast i en B230A og banan og åben filter, men syntes aldrig den rykkede som den burde, men der kan jo selvfølgelig være mange andre ting som havde gjort den ikke ydede optimalt. Jeg iøvrigt et par spørgsmål nu vi er inde på tuningsområdet: -Hviken knast ville være den mest udbytsrige til en B21ET?? -Er det helt ok at fylde 5w/40 på dyret?? -Hvordan går K-Jetronic og dump-ventil sammen?? -Jeg synes når den er oppe i høje omdrejninger har den tit med at sætte lidt ud, som om den får for lidt (meget?) benzin eller gnisten begynder at udeblive, har skiftet rotor, dæksel kabler og tændrør. Mvh Morten Lundager lykkelig Volvo-ejer når den altså kører optmalt :)
#2489 Kent • 2004-12-08 11:25
den motor jeg har er en B19at.hvor jeg vil montere intercooler på efter hva jeg har læst mig frem til skulle den køre med lavere kompression en B21a motoren hvilket skulle være bedre når der er turbo på..Har jeg ret??
#2490 Kent • 2004-12-08 11:26
min bil er en 244 fra 1980 kørt 255000 km
#2494 Christian Fisker • 2004-12-08 15:10
Hej Til Kent De første B21 fra 70'erne har vist lavere kompression end de senere fra 80'erne, mener jeg. Men er kompressionen i en B19 ikke højere end i en B21ET. Den er vist den Volvo-motor med den laveste kompression, så vidt jeg ved. O Det var sådan en jeg havde i min Volvo 240, inden jeg skiftede til B23E. g der var kompressionen 7,5:1. Forbrændingskammeret i topstykket var derudover gjort større, så den kunne tåle ladetryk over 1 bar. Risikoen for tændingsbanken bliver mindre når kompressionen sænkes. Til Morten På en B230A, med VX-knast, bananmanifold og filter, kan der efter min opfattelse ikke være andet i vejen end valget af knastaksel, hvis den ikke yder det den skal. Der vil T-kansten helt sikkert have givet et godt resultat. Jeg har kørt med både A og T knast i min tidligere B21ET, hvilke er de eneste originale kanster, jeg har hørt om til den type motor. Og der var slet ingen forskel. Men KG-trimning i Sverige har en knast specilet til turbo kaldet KG2T på 300 grader. Den har jeg dog aldrig selv prøvet, men hører gerne om andres erfaringer. 5W40 olie kan du godt bruge. Jeg bruger selv 10W40 delsyntetisk, som Volvo anbefaler. Enten Shell eller Hydro/Texaco. Og de fåes ofte til ca. 150 kr for 4 liter i Bilka. Dump-ventil og K-Jetronic kan fint kører sammen, da den ikke har noget med benzin tilførslen at gøre. Den lukker bare det overskydende tryk ud på tryksiden ved udkobling, i stedet for at sende det tilbage gennem turboen (som bremses af den modgående luftstrøm) og ud af wastegaten. Når det overskydende tryk ikke sendes tilbage gennem turboen og derved bremser denne, har den lettere ved at danne tryk igen, derfor oplever mange, at deres bil bliver kvikkere efter montering af dump-ventil. Jeg har en original dumpventil du kan købe. De udsættere du snakker om, kan være wastegaten, som lukker lidt tryk ud. Det er jo den som begrænser ladetrykket når dette bliver for højt. Den kan være slidt, så den ikke lukker hurtigt nok igen når ladetrykket igen kommer under maksimum. Hvor højt ladetryk kører du med? Hvor står nålen i manometeret? Igen et langt indlæg, men det er jo et spændende emne! mvh Christian
#2495 Peter • 2004-12-08 16:20
Hej. Jeg ville lige hører hvor montere du den org. dumpventil og skal man have intercooler på, for at den virker bedst? Er der er nogen af de tunings råd i har givet indtil videre som kan bruges, på min B21AT?? Kunne godt tænke mig og bygge lidt videre på den.. Mvh. Peter
#2497 Morten Lundager • 2004-12-08 19:38
Hej Christian. Jeg fandt aldrig ud ad hvad der var galt, men motoren er kommet på hylden så det er bare at få kig på det ved lejlighed. Jeg må lige undersøge ang. det med kg2t, men den er vist ret hidsig hvis den er på 300 grader, kan den så stå i ordentlig tomgang mon? Jeg har hørt lidt om andres erfaringer med dump-ventil og K-jetronic, lige så snart den når i ladetryk og man vil skifte gear så pifter den som den skal og og når man så skal koble til igen så "klonker" bagtøjet pga. at den har mistet pusten?? Hvad kan det være?? Jeg kører med standard ladetryk (nålen er ihvertfald midt i det gule) så den kan godt tåle noget mere :) Men ellers mange tak. Mvh Morten Lundager
#2501 Kent • 2004-12-09 09:01
til Peter hvis du ikke har intercooler på din ,skal du da have det for at få mere effekt.Igår ringede jeg til en som har justeret mine andre biler den ene var en 360 med en B200k motor den fik han op på 122 hk bare ved nogle meget få ændringer han sagde , ja på med intercooleren så det vil være godt med sådan en Peter. til Christian B19 motoren har kompressionsforhold 8,5:1 og B 21 motoren har 9,3:1 men det rigtigt som du siger jo lavere kompression den har jo bedre.feks havde GR.A bilerne i firserne kompressions forhold på 7,1:1 men det bare et eks.Efter hva jeg ka se i nogle gamle volvo kataloger er det kun de motorer med 0 bagefter hvor der fulgte stempler med det r.sport sæt man kunne købe feks B230 motorer.det sæt til feks min motor står der ikke noget om at der fulgte stempler med.Desuden sagde han ,ham jeg snakkede med igår at min moter er ok til dette.men en B23 motor vil da gi noget mere effekt.men nu må vi se hva han ka få den op på.