Tilbage

B230K motor død hver gang efter præcist 20km!? (Motor #2354)

HenrikM • 2004-11-06 08:40

Jeg har lige totalrenoveret en 245-87 med den knapt så gode B230K motor, altså den med 631 topstykket og dobbeltfaldstrømskarburator. Bilens motor er stort set urørt, bortset fra visse sliddele er skiftet(tandrem,strammer etc). Den opfører sig mildt sagt lidt besynderligt. Starter fint, kører fint, holder en meget lav CO(under1%) med pulsair tilsluttet. Den kører dog kun omkring 7,6km/liter v. normal kørsel, heraf en del landevej/motorvej, så den bør kunne komme væsentligt højere op. Hvad der er meget mere belastende er at den dør for hver 20km kørsel.Den kan lige sniges til at køre knapt 30km, hvis man kører med et æg under speederfoden. Bilen stopper gradvist med at trække, og taber nærmest pusten fuldstændigt indtil den går istå. Så kan man forsøge at starte den ligeså tosset man vil uden resultat i ca. 2-3minutter, hvorefter den lystigt starter og kører videre soom om intet var hændt. Venter man tålmodigt de 2-3min. så starter den glad i første hug. Der er ikke indikationer på at den drukner. Ser nærmest ud som om svømmerhuset gradvist tømmes, men det passer ikke helt godt med at den bare starter i første hug hvis man venter 2-3minutter. Man kan ikke tvinge den igang på starteren før der er gået lidt tid. Men det føles præcist som om den går tør, og den motor har jo bendix tænidngen med bankesensor,mapsensor og jeg skal gi dig, så jeg tvivler stærkt på at det er et tændingsproblem. Nogen der har et godt tip til en ellers erfaren volvomand?? Evt lidt info om hvad der er normal forbrug på den aktuelle motor?


#2355 Jes • 2004-11-06 08:49

Hej Din beskrivelse er typisk for en B 230K motor med slidt karburator. Jeg har oplevet "fænomenet" nogen gange. Du kan vælge at renovere karburatoren, koster ca. 1800,- i dele eller udskifte karburator og tændingsanlægget til det gammelkendte Pierburg CD 175 karburator og elektronisk Bosch tænding. Anlægget skal du få fra en B 230A motor. Jeg har i alle tilfælde valgt den sidste løsning, og har kun gode erfaringer med det. En B 230K motor, som er i orden, kører faktisk op til 12-13 km/l. Ved daglig kørsel med koldstarter m.v. skal man regne med 10-11 km/l. mvh Jes


#2357 HenrikM • 2004-11-06 09:38

OK, det er vist enden for den karburator så... Er der nogen der har erfaring med at bygge bensinindsprøjtning på K-motoren? Jeg ved en del om programmerbare bensinsprøjt, så det eneste jeg egentligt mangler for at kunne sætte sprøjt på den er en manifold fra en 2-,3-,7- eller 9serie med dysebro,,spjæld,trykregulator og dyser, så kan jeg rimeligt hurtigt bygge det på. Det vil jeg egentligt hellere end bruge tid på en "nedgradering" til en pierburg karb. hvis det alligevel skal skiftes. Du ligger vel ikke inde med sådan en manifold til fornuftige penge? ;-)


#2363 rasmus • 2004-11-07 18:05

jeg har samme problem og har også overvejet indsprøjtning, men det lader til at der er forskel på knastakslen i b230k og b230E og F, har det nogen betydning. hvor stor er selve ombytnings opgaven, er det tændings anlæg og manifold. som jeg lige ser det bliver K og E motorene ens hvis man skifter knast, tænding og manifold. der nævnes en pris på renovering af kaburatoren, er det 1800 kr hvis man går det selv eller er det det volvo skal havde ?