Tilbage

Koblings-knas (Motor #2270)

Jesper Johansen • 2004-10-07 23:38

Kære alle! Min kobling rusker en hel del, når jeg har kørt lange ture på motorvej - altså, når motoren er blevet gennemvarm og har fået lov at bestille noget. Det er formentlig lidt motorolie i en eller anden form, der flyver bagud og rammer koblingen, så den bliver fedtet og rusker, når man skal sætte i gang i 1. gear. Det kan indimellem være ganske voldsomt. Når motoren er kold, eller jeg kun kører bykørsel eller kortere ture på landevejen, opstår problemet ikke. Men til spørgsmålet: Er der en eller anden pakning eller dims ved samlingen mellem kobling og motor, der kan blive træt og utæt, så dette problem opstår? Og er det i givet fald en pakning, man kan skifte ud med en ny? Koblingen er ellers ikke slidt, og motoren bruger stort set ikke olie i det daglige - måske to deciliter på 5000 kilometer blandet kørsel (fuldsyntetisk 5W40). mvh Jesper Johansen


#2271 Jes • 2004-10-08 10:22

Hej Ikke et usædvanligt problem du der beskriver. Med tiden bliver den bagerste pakdåse på krumtappen utæt. Første tegn er lidt oliedråber under motoren ved overgangen mellem motorblok og koblingshus. Du skal have udskiftet pakdåsen. Hvis du gør det selv, er det at købe en pakdåse og en pakning til det skjold, som pakdåsen er monteret i (du kan anvende flydende pakning i stedet). Gearkassen skal af, kobling og svinghjul skal af, så er du inde ved pakdåsen). Når du alligevel er i gang, så skift også lejet i enden af krumtappen, hvor højgearsakslen hviler. I dele er skal der købes for ca. 350 kr. Arbejdstid ca. 3-4 timer. mvh Jes