Tilbage

typebestemmelse af motor (Motor #1979)

Jan Holst • 2004-07-05 21:39

Ejer en gammel træt 245 med ombyttermotor, kan belært af siden her aldersbestemme topstykket til 31.10.77, men kan stadig ikke efter 3 motorrumsvask finde nogen indikation af hvilken motor der er tale om ?? Hvor finder man en sådan typeangivelse, kan nogen lede mig på vej ????


#1980 Emil J • 2004-07-05 23:03

Står det ikke på tandrems dækslet? M.v.h Emil J


#1981 Jan H • 2004-07-05 23:24

Tak for hurtigt svar.. Men desværre hjalp det ikke, der står det ikke.


#1982 Emil J • 2004-07-05 23:28

Hvilken karburator sidder der på? Trækker den ikke ordenligt siden du siger den er træt! :)


#1983 Kent • 2004-07-05 23:40

hvis det er størrelsen du mener feks om det er en b 200 eller en 2.3 står det da på siden af motoren venstre side men det ka være svært at se hvis der er rust eller megen maling eller stelnummert på motoren ka du da osse se det ved


#1984 Jan H • 2004-07-06 00:26

Karburatoren er en zenith 175 cd. Jeg kan ikke finde noget, på siden af blokken hvor finder jeg motorens stelnummer ?? Jeg har købt den som det vrag den er. Når jeg skriver der er træt er det fordi den er blevet misrøgtet gennem længere tid, og ikke er særligt restaureringsværdig, men indtil jeg finder en der er det ( og til den helt rigtige pris ), ville jeg jo gerne skifte tændrør ( p.t. 3 forskellige fabrikater ), tændkabler, oliefilter og den slags, da jeg gerne ville have lidt bil at køre i. Den kører efter omstændighederne helt fantastisk, men med forståelig eftertænding, ujævn tomgang, og en horribel benzinøkonomi.


#1985 Emil J • 2004-07-06 02:14

Arhhh.. Mon ikke det er en B230A motor så! :) Godt. Den ujævne tomgang kan skyldes at dine vacuum slanger ikke er helt tætte. Især dem der sidder oppe ved karburatoren. De er sikker revnet og slidte. Lap dem med gaffa eller isolerbånd. Check om der er ATF olie på din karburator. Hvornår har du sidst skiftet membran og har den nogensinde været skiftet? Din eftertænding. Kan skyldes din magnet ventil er tilstoppet. Den sidder på indsugnings manifolden. Du kan checke om den klikker, ved at slå tændning til. Også pille spade stikket fra. Sæt det på igen. Check evt ledningen for revner. Det gør den nemlig undtagen hvis du har trukket krympeplex på alle dine ledninger i motorrummet. Næppe! :) Skil din strømfordeler af. Rens den. Ser det meget slidt ud! Udskift det evt. Check også din rotor. Rens kontakterne. Efter sprøjt med WD40 og tør efter. Så undgår du kondensproblemer Tændspolen: Rens de små spadestik. Check højspændnings ledningen for revner. Oliefilter: Køb et Volvo originalt filter. Er faktisk billigere mener jeg. Olie: Valvoline Maxlife 10W/40 (Skøn olie, og den er det værd til en gammel Volvo) Tændrør køber du også hos Volvo. Bosch super4 kan de stikke op et vis sted hvor solen aldrig skinner. Puhaaa.. Så har vi også været hele vejen rundt! m.v.h Emil J


#1987 Jan H • 2004-07-06 12:47

Jeg havde ellers lige bestemt mig for en B210A, mest på grund af alderen, men 230'eren er også en mulighed. Jeg skiftede membran og platiner samme dag jeg købte vidunderet, men har her til morgen indkøbt komplet tændings og filtersæt, nu skal den få skal den! tak for tipsene vil straks få dem prøvet af. Jeg kunne ikke rigtig finde den helt rigtige 245 at bygge videre på da jeg stod og manglede bil, derfor købte jeg dette vrag med 16md syn for 6000 og tænkte at den kunne holde det den nu kan, og så kan den måske lære mig hvad volvo egentlig er for noget, så er jeg måske det klogere næste gang jeg køber volvo. Ingen tvivl om at 245'eren er det rigtige køretøj med 4 børn, barnevogn og stor hund. Til trods for alle sine skavanker kan man et eller andet sted godt fornemme at der er tale om en anden kvalitet bil end de japanere jeg ellers har været glad for.


#1989 Christian Fisker • 2004-07-06 13:02

Hej Jeg vil også lige blande mig i debatten. Det kan kun være en B230A, hvis den har sort ventildæksel. Har den blankt ventildæksel er det enten en B21 eller en B23. Og der er for øvrigt ikke noget der hedder en B210. Der er godt nok en Volvo som hedder en P 210, men det er noget helt andet :-).....det var bare for sjov. Nu kan vi vist ikke koge mere suppe på den motor. Det vigtigste er, at det er en VOLVO. mvh Christian


#1990 Jan H • 2004-07-06 13:06

Fandt det egentlige svar, længere nede i forummet under emnet B200F, hvor Jes svarer 24-05-2004. Hvor er det hele herligt og lærerigt. Fantastisk hjemmeside det her, håber at kunne bidrage når jeg bliver lidt klogere. Tak for hjælpen !!