Tilbage

Benzin økonomi (Motor #1870)

Martin Nielsen • 2004-05-31 23:59

Har en 240 fra 87 med 230f motor .Den går ca 8 km på literen ved blandet kørsel,den har en sund motorgang og bruger ikke olie,men den skal presses noget for at køre 110 på motorvej i 5. gear og foretrækker helst at blive sat i 4. ved bakkerne.Vil gerne have den til at gå længere, og lidt og mindre anstrengt. Jeg vil sætte el blæser på den i første omgang. Men har en 230at til at stå og spekulerer på at montere den, da den nok vil trække mindere anstrengt pgra. turboens hjælp,og mere økønomisk. På forhånd tak


#1871 Jes • 2004-06-01 19:07

Hej For at sige det mildt: Der er noget helt galt med din motorstyring. Sådan en F-motor skal gerne gå min. 10 km/l og rask væk trække op ad alle bakker i 5.gear. Det tyder på en defekt luftmassemåler, så den kører i nødprogram. Eller en slidt lambdasonde, som også får den til at køre i nødprogram. Alternativt kan det være en tilstoppet katalysator (indmaden løs, og sidder som en prop). Få en mekaniker til at udlæse fejlkoder og måle spændingen på hhv. luftmasemåler og lambdasonde. mvh Jes


#1873 Martin Nielsen • 2004-06-01 21:34

Tak for et godt svar, men jeg stussede lidt over -lamdasonde og luftmassemåler og måtte lige ud og se om jeg havde husket rigtig .men det var altså en B230 K


#1874 Emil J • 2004-06-01 22:08

Jeg tror din motor mangler: Valvoline Maxlife & nyt oliefilter. En tur til tyskland, hvor den kan få lov til lave noget. Det ses rimelig tit. Især i den lidt ældre bil park. Motorne tilsoder. De bliver mer og mer uøkonomiske. Især ved meget by kørsel. Da jeg købte min Volvo. Var den bare død. Det var bare en sløv B230A. Og den kunne ikke gå over 450 km på en tank fuld. Nå. Valvoline Maxlife & nyt oliefilter. Nye tændrør. (standard NGK) Lange ture til arbejde (80 Km hver vej) Fik sat lidt skik på den. Tomgangen steg. Det gjorde kilometer antallet også på triptælleren hvergang jeg tankede. Rekorden var over 600 km på en tank fuld. Men der kunne jeg også lige klemme 58 liter ned i tanken. Den var så godt som tom så! Og det er så med Automat gear. Men jeg syntes du snakkede noget om turbo?! For hvis det er en turbo bil så ville jeg være taknemmelig for at kunne køre 8 på literen. Turbo biler er generalt uøkonomiske. Men det er jo en sjov bil så. Emil J


#1875 Jes • 2004-06-02 10:43

Hej igen Nå, det er en K-motor. Ja, de karburatorer kan jo være "trælse". Før du helt får det sædvanlige råd med at kassere karburatoren og udskifte den med en "gammeldag" Pierburg/Stromberg, så gå først alle de små vakuumslanger efter for revner og øvrige utætheder. skift dem hvis de er møre. dernæst kontroller at den lille vakuum-dåse bag på karburatoren kan holde tæt. Og endelig få en med en CO-måler til at justerer karburatoren. Bortset fra det, så kan jeg da kun anbefale at udskifte motoren til en AT-motor. mvh Jes


#1876 Anders • 2004-06-02 21:19

Hej Emil J skriver at man skal skifte til Valvoline Maxlife. Hvor køber man det i kbh-området ? Anders


#1878 Becker • 2004-06-03 15:24

Jeg har søgt efter Maxlife i Københavnsområdet længe, men jeg har ikke kunnet finde det. Mvh. Becker


#1881 Anders • 2004-06-03 21:29

Hvad så med fyn/odense ??


#1882 becker • 2004-06-04 11:11

Hej igen, Det ved jeg ikke. Men jeg ringede tidligere til Valvoline Dnamark, og talte med en sælger. Men de forhandlere han henviste mig til havde ikke MaxLife. Så jeg er lidt på bar bund. Mvh. Becker


#1894 carsten svane • 2004-06-07 20:11

Jeg har en 87' m 230k motor. 340000 på klokken. ved alm. kørsel sjældent under 10 km/l. På motorvej m. 130 i snit lige under 12km/l. Den har stadig et forygende træk når der accelereres fra 8o til 13o, men forbruget stiger kraftigt (ca8-9 km/l)hvis du kører hårdt på på bremser og gas.


#1937 Martin • 2004-06-20 19:35

Tak for svarende går ud og skifter motoren med AT


#2117 Carsten Svane • 2004-08-22 12:45

Har lige været på langtur (Berlin,Prag,Salzburg incl GrossGlockner,) gen.snitlig forbrug 11,5 km/l