Tilbage

Motor B200F (Motor #1827)

Lars J • 2004-05-23 11:57

Hej Jeg har netop erhvervet mig en 240 GL årgang 85. Den er så vidt jeg kan se født med en B230A men har fået skiftet motor til en B200F. Mit spørgsmål er så hvilken benzin jeg bør fylde på? Jeg har kigget i Forum -> Teknik -> Oktan men den er ikke nævnt der. Er der nogen der ved hvor jeg evt. kan finde noget information om motoren? Og sidst: er det en indsprøjtningsmotor eller kaburator motor? Håber der er nogen der kan hælpe. På forhånd tak. Lars Jensen


#1834 Erling • 2004-05-24 10:23

Gratulerer! Din B200F er en innsprøytingsmotor, den skal originalt være utstyrt med Bosch LH-jetronic innsprøytingssystem. Slagvolum 1.986 ccm, 110 HK, kompresjonsforhold 1:10. Denne skal du kunne kjøre på 95 oktan bensin i flg. Volvo. Ettersom motoren har katalysator (hadde originalt, iallefall), MÅ bensinen være blyfri! http://www.volvocars.co.uk/NR/rdonlyres/762397E9-AE8E-4757-A890-91D5F8CDC778/18233/Unleaded_Table.doc Erling. http://home.no.net/ebrox


#1835 Lars J • 2004-05-24 12:16

Tusind tak for hjælpen. Men men men... Nu har jeg har haft undersøgt det lidt nærmere og det ser ud til at det kun er det dæksel hvorpå betegnelsen sidder der er fra en B200F. Hvis jeg sammenligner med billeder ligner den mest af alt en B200K - der er bl.a. en karburator og flere andre ting der mest ligner en B200K. Er der en måde hvorpå jeg kan fastlå med sikkerhed hvilken motor der sidder i? Jeg kan uanset hvad bruge den liste du henviste - endnu engang tak for hjælpen. /Lars


#1836 Jes • 2004-05-24 13:05

Hej På venstre side af blokken øverst oppe (inde bag strømfordeleren) er motortype og løbenummer indstandset. Hvis din bil er en 240 DL fra 1985 er den fra start monteret med en B 200K motor. dette kan du kontrollere ved at se i stelnummeret. Motorkode er ciffer 7 og 8: 23 for B 200K og 81 for B 230A mvh Jes


#1838 Erling • 2004-05-24 19:25

I tillegg til kommentarene fra Jes kan det være nyttig å vite at B200K hadde en 530-topp. På høyre side av toppen står det innstøpt et langt nummer. Se etter de tre siste sifrene. Det du da skal være oppmerksom på, er at kamrem og strammer skal skiftes i tide: Kamremsbrudd på B200K vil føre til havari på samme måte som med B230K-motoren. Erling. http://home.no.net/ebrox


#1839 Lars J • 2004-05-24 19:52

Endnu engang tak. Det er rart der er nogen der har forstand på det her og gider hælpe. Jeg har ikke været nede og kontrollerer på motorblokken endnu men har kigget på registreringsattesten. Der står 81 så den er angiveligt "født" med en B230. Til Erling: er kamrem det der på dansk hedder tandrem? For så har jeg lige set i kvitteringerne at den er skiftet for ca 30.000 kilometer siden. /Lars


#1840 Erling • 2004-05-24 20:01

Yup, du vant sigaren! Kamrem = tandrem. Jeg benytter anledningen til å henvende meg til alle forumdeltagere: Jeg er pinlig klar over at jeg som utlending trenger meg inn i deres forum. Jeg er takknemlig for å få delta fra tid til annen med mine (kanskje ikke alltid velinformerte, men alltid velmente!) råd og kommentarer. Håper ikke språkforskjellene skaper altfor store problemer og misforståelser. Dersom de gjør det, vennligst gi meg beskjed. Hilsen Erling.


#1841 Lars J • 2004-05-24 21:54

Nu har jeg været nede og kigge på motorblokken. Det stod ganske rigtig der hovos Jes sagde. Der stod B230A! Der sidder bare noget henover motoren som går fra foreste højre hørne af motorrumet og hen over topstykket hvor det sidder fast 2 steder (Det sidder også på Erlings har jeg set på din hjemmeside (god side i øvrigt). Det rør/slange er i min servicemanual kun på en B200K. Kaburatoren er tydeligvis fra en B230A. Gad vide om det hele er flikket lidt sammen da motoren blev udskiftet? Jeg har taget nogle billeder men jeg ved ikke hvordan jeg uploader dem. Endnu engang tusind tak fordi I gider bruge tid på at hjælpe mig med mit lile musterie og oplyse mig lidt om min 240! /Lars


#1842 Jes • 2004-05-25 12:00

Hej det du omtaler er Puls-air systemet. Der går en slange fra luftfilterkassen henover topstykket til et fordelingsstykke. Under fordelingsstykket er 2 ventiler, som fører til et rør der går parallelt under udstødningsmanifolden. På røret er der 4 studser, som hver især går ind i topstykket lige under udstødningsportene. Pul-air systemet sender "ren" luft ind i udstødningen, således at de udstødningsgasser man måler bed udstødningsrørets udmunding er renere (= lavere værdier for CO). Systemet er indført for at motorerne kan opfylde kravene til udstødningsnormerne i de forskellige lande. Systemet sidder monteret på alle A, E, K motorer samt enkelt udgaver af F motorerne. Du kan finde enkelte A og E motorer uden dette system, det er så en motor/bil der er brugt fra enten Schweiz eller Tyskland. Systemet er således ikke afhængig af hvilken karburator du har på. Ved justering af CO skal systemet iøvrigt blokeres, det står også på den lille service-label, der sidder øverst på venstre fjederbenstårn. mvh Jes


#1843 Lars J • 2004-05-25 12:55

Utroligt hvilken viden man kan trække på herinde... Tak. Nu skulle det hele vist være opklaret! Og hvis jeg har forstået det rigtigt skal jeg køre på 95 blyfri? Så er der lige lidt omkring indstilling og gennemgang af motoren. Jeg synes min motor lyder lidt "slidt" ved høje omdrejninger og kunne godt tænke mig at få den kigget efter og indstillet ordentligt evt. målt og få udskiftet slidte dele. Hvor henne gør jeg det bedst til en fair pris? Jeg bor i kbh men kommer også til jylland en gang i mellem. Nogen der kender nogen de vil anbefale? /Lars


#1844 Christian Fisker • 2004-05-25 13:58

Hvis du kommer til Jylland og vil have din Volvo tjekket, så kan jag anbefale 3 volvomekanikere, som jeg har gode erfaringer med: Kurt Mejer, Horsens (nyt rullefelt), speciale Volvo Søren Bøgeskov, Auto-service, Hadsten, speciale Volvo Flemming Lund, Slyngborg ved Randers på vejen til Grenå, speciale Volvo og især tuning og turbo Skriv igen hvis du ønsker yderligere informationer. mvh Christian


#1845 Emil J • 2004-05-25 20:48

Og på Sydsjælland: K.V Auto i Vordingborg. Også en rimelig god mekaniker! Både til Volvo & BMW. Selvfølgelig også andre mærker! Hans pladearbejde er suverænt, ingen fejl på der! M.V.H Emil J