Tilbage

Nu er jeg så TRÆT! (Motor #1778)

Emil J • 2004-05-08 19:21

Hej. Nu er jeg ved at være godt træt af min Volvo!! Hver gang det har regnet et par dage.. Så får den alvorlige start problemer. Ikke når den er kold.. Næh.. Det ville være for nemt. Men når den har kørt en tur på 1-2 km. F.eks når jeg skal op og handle. Så er den ikke til at få liv i. Den skyder, sprutter & opføre sig ikke som et nysynet køretøj! Jeg lod den stå i bare arrigskab. Kom op på pakeringspladsen 4 timer efter. Satte mig ind.. Gav den halv chocker. Så sprang motoren igang?!?! Det var ikke lige det den gjorde for 4 timer siden! Hvad i alverden skyldes det? Det regnede stadig.. Så det kan da ikke være fugt! Nu har jeg fået en fabrilsk idé om at udskifte ALLE tændningsdele. Inkl kabler! Er der mere der skal stå for tur? Hvad med den varmstarts ventil? Jeg har hørt så meget om? Er der mere.. Nu... Er jeg MEGET træt.. Syntes det er SÅ pinligt... Man sidder der.. med en masse vare. Også skaber den sig som en gammel møgspand der skal skrottes :-/ Data: Volvo 244 m. Fra 85. Model 86 "GL" Dog uden tilbehør?! B230A motor, 310.000 på uret. AW71 gearkasse. Tak fordi i gad kigge!!! :) M.v.h Emil j


#1779 Lars Vestman • 2004-05-09 09:54

Hej Emil Tag en dyb indånding! ;o) Min (med samme motor og gearkasse) var meget provokerende i fugtigt vejr, når den skulle startes kold. Nu siger du at din er tosset når den en lunken, men alligevel: Jeg skiftede tændkabler, tændrør og nål i karburatoren, og nu opfører den sig eksemplarisk(*). Det med tændkablerne tager kun 10 min., så prøv det - med nogle kvalitetskabler. (*) Min kan, og vil ikke gå i tomgang efter denne lille operation. Førhen ville den heller ikke, men kunne dog alligevel hvis den blev startet som helt kold, eller fik en ordentlig spand kul. Jeg har fået at vide, at min har det vakuumslangesystem som ellers kun B230K-motorer har...?!? Måske jeg også skal se på varmstartsventilen. Held og lykke! M.v.h. Lars


#1780 Emil J. • 2004-05-09 11:34

Jeg har også tænkt mig at udskifte ALT hvad der har med tændning at gøre! Tændspole.. (snart 20 år gammel spole kan ikke blive ved med at virke) Alle tændrørs kabler. Alle vacuum slanger på karburatoren! Det kan være mit problem skyldes en lille revne i kabler/spole. Så gnisten ikke springer ordenligt. Også bliver den varmstarts ventil udskiftet. Syntes nemlig den lugter meget af benzin når opføre sig på denne måde! Den skyder også.. Nogle gang kommer der et ordenligt brag! Det lyder som om man fyre et jagtgevær af! Det er lidt svært at fejlfinde på! M.v.h Emil J


#1781 Jes • 2004-05-09 13:12

Hej Problemet kan skyldes kondens i strømfordelerdækselet. Når den er kold, har alle motordele samme lave temperatur. Når den starter og kører lidt kondenseret den fugtige luft inde i strømfordelerdækselet til vand. Da du kun kører en kort tur, når vandet således ikke at fordampe, men bliver som sagt til fugt indvendig i strømfordelerdækselet. Du kunne for at fejlfinde lidt fremprovokere startbesværet, afmontere strømfordelerdækselet og se/mærke om det er fugtigt indvendigt. Så udover at skifte tændkabler, som Lars anbefaler, vil jeg også anbefale dig at skifte strømfordelerdæksel og rotor. Køb nogle kvalitetsdele, eks. Bougicord kabler.Kontroller desuden at slangerne til varmstartsventilen er monteret korrekt (de kan jo godt byttes om ved en fejl.) mvh Jes


#1782 Kent • 2004-05-09 13:21

hvorfor har i dog de problemer hmm laver i aldrig service på bilerne....Hvad gør i når i skifter olie på dem kun det eller hva?når i skifter olie på dem hver 10000 km så skift da tændrør og strømfordelerdæksel samtidligt og skift kablerne hvis de trænger..jeg har haft en volvo 360 med B200 k motor i ca 7 år og kun 2 gange kunne den ikke starte.ellers kørte den perfekt det skal siges at den kom på rullefelt og fik justeret motoren da jeg ikke var tilfreds med den det duer når den har fået sådan en tur og derefter gik den altid 11-12 km på literen da den var der henne ved ham sidste gang fik den et KN filter på og monteret strømfordeler med platiner for at få nogle hk ud af motoren og ja det kom der standard har den jo 102 da jeg kørte derfra havde den 123 så kære venner ta og ofre det på jeres volvoer jeg ved godt at det er dyrt men det er pengene værd og når jeg får min 240 turbo færdig skal den have samme tur. så er man sikker på at det virker. Der er altså forskel på bilen bagefter og man er fri for alle de problemer forresten jeg fik det gjort i ulstrup men man skal jo også huske på at det efterhånden er ældre biler så lidt bøvl vil der nok altid komme jeg håber i kan bruge dette til noget mvh Kent


#1783 bjarne g • 2004-05-09 15:49

Hej med jer... Jeg vil lige give et kvidr, til dette emne, - jeg har selv en Volvo 240 GL ´86, B230A motor 360000 km, jeg købte den i starten af Jan´04 og den led i den grad af mangel på service og vedligeholdelse, jeg allierede mig med en god mekaniker, af den ældre skole, og sammen gik vi den igennem fra A til Z, skiftede alt i sliddele, og komplet service ect. resultat: En rigig skøn bil der kører perfekt og hvergang. Er man ikke 100% ferm til det tekniske, er det en god idè at finde en god mekaniker der både har forstand og lyst til at få en volvo til at opføre sig eksemplarisk. Det kan sagtens lade sig gøre. En velholdt volvo 240 er en tro følgesvend og til glæde i mange år. mvh Bjarne