Tilbage
B27/B28/B280 (Motor #1686)
Johan Årman • 2004-04-20 10:17Jeg har overvejet at anskaffe en 260 med hvad der deraf følger af motorproblemer. Men jeg har tænkt på, om man ikke kan lægge en B280 i. Jeg ved, at B280 har den samme blok som B 27/28, men vil det så også sige,at den passer lige over m.h.t motorophæng osv? Den er jo udviklet til 760. Og hvad med gearkasserne? Er AW 71 gearkassen fra B28 den samme som B230 eller B280? Mange spørgsmål, men også mange kyndige svarere Venlig hilsen Johan Årman
#1687 Jes • 2004-04-20 12:07
Hej I princippet kan du tage en B 280 og erstatte B 27/28 i din 264/265. Gearkassen (AW 71) fra 760 passer også i 260-serien. AW 71 fra en 240 (B 230 motor) passer ikke. F.s.v.a motorbyttet skal du dog være noget skrap til motorstyring, idet indsprøjtningssytemet på B 27 og B 28 (både 260 og 760) er det mekaniske Bosch K-jetronic. På B 280 E motoren er det et elektronisk system , Bosch LH-jetronic. Du skal så tilpasse ledningsnettet så det passer, bl.a. er der både indsprøjtnings- og tændingsboks inde i kabinen. På B 280 F motoren er der så endvidere katalysator. Mit råd vil være at finde en B 28 der er i orden og så passe den godt med en fin fuldsyntetisk letløbsolie. Tilsvarende finde en AW 71 gearkasse fra en 760. mvh Jes
#1803 morten vig • 2004-05-14 20:15
Hvis man kan tyde et lednings diagram, og finder en plads til styreboksene, helst inde i kabinen, er det rent plug and play. Med en meget bedre motor end en b28. Jeg har selv konverteret en 264 med B28 til bB230 et, uden de større problemer. Katalysasoren kan man roligt droppe, da den ingen indflydelse har på motoren, der kan måske findes flere hk ved fjernelse af denne? MHt. gearkasser er jeg helt blank MVH Morten