Tilbage

Olieadditiver (Motor #147)

Ole Eriksen • 2003-01-15 09:36

Der er før på denne fremragende hjemmeside blevet diskutteret forskellige motorolietyper, men der er ikke rigtig blevet drøftet motorolieadditiver. Jeg har kort inden jul talt med Søren Lindemann, der præsenterer sine olieadditiver i programmet 'Rabatten' i aften på DR1. Han kunne berette om additivernes fortrinlige effekt på gamle motorer, dette specielt i forbindelse med slidtagen øverst i cylinderen, hvor teflon skulle skabe en bedre kontakt mellem stempel og cylindervæg. Jeg benytter normalt den billigste olie fra FDB og har nu prøvet et additiv sammen med denne olie. Jeg mener, ligseom det er blevet nævnt her på siden ved brug af bedre olier, at kunne registrere en hurtigere tomgang. Er der nogen der har erfaringer med teflonadditiver til motorolier? Eller måske argumenter for ikke at bruge det?


#150 Jes • 2003-01-15 18:57

Hej I såvel mit daglige arbejde, som i Volvo-hobbyvirksomheden har jeg i tidens løb søgt dokumentation på alle mulige olieprodukter. I de første mange år afprøvede jeg alle mulige additiver ("vidundermidler") for at se om der var nogen effekt. Min erfaring er at pengene er spildt med disse additiver. Olieselskaberne har nogle meget dygtige ingeniører og laboratorier. De bruger mange penge på forskning og udvikling indenfor olier. Derfor er smøreolier til bilmotorer idag et godt produkt, som bl.a. indeholder de additiver der er nødvendige for at motorerne slides mindst muligt, har lille indvendig friktion samt gode rensende egenskaber. Olierne tilsættes de nødvendige additiver, som gør at det ikke er nødvendigt at tilsætte yderligere additiver. De prisforskelle der er på olier dækker over hvor god en raffinering olien har gennemgået, samt tilsætningen af diverse additiver. Derfor: Glem alt om additiver og brug i stedet pengene på en god olie af anerkendt mærke. Jeg selv har brugt Elf i mange år, men er nu skiftet til Valvoline. Til ældre motorer til alm. kørsel bruger jeg del-syntetisk 10W/40. Til min egen B 230FT bruger jeg en 5W/30 helsyntetisk olie med tilnavnet "brændstofbesparende". Min forrige 740 Turbo havde rundet 330.000 km og selv med en tynd 5W/30 olie var der ikke målbart olieforbrug på 10.000 km. Ang. det med tomgangen, så skyldes det at en god olie løsner evt. koksaflejringer ved stempelringe. Derved løser stempelringene bedre deres primære opgave, nemlig at tætne omkring stemplerne. Derved bliver motoren mere effektiv, yder mere, bruger mindre brændstof og det synlige resultat er bl.a. højere tomgang. Jeg prøvede det bl.a. på Finn Kruses forrige 240, som havde 340.000 km på bagen da han skiftede fra "slaveolie" 15W/40 til delsyntetisk 10W/40. Efter mindre end 100 km kørsel steg tomgangen fra ca. 900 til 1200-1300 omdrejninger. mvh Jes


#151 Philip Hytting • 2003-01-15 21:06

Hejsa... når vi nu snakker om "gode" olier.... er der så nogen der har erfaringer med Shell Helix'en .... jeg kører på en del-syntetisk 10W40 - det er den der kommer i en blå dunk.... MVH Philip