Tilbage

Magnetventil (Motor #123)

Lars Vestman • 2002-12-22 21:30

Hej! Min B230A-motor m. "Pierburg (DVG) 175 CDUS"-karburator trænger vist til en ny magnetventil, da den har det lidt med at eftertænde efter motoren er slukket. Dette gør den kun når den er gennemvarm, og den har fået skiftet alle de vigtige tændingsdele, og kører også på 98 oktan - som foreskrevet. Desuden er den en smule tøvende ved lave omdrejninger. Jeg kan bare ikke finde den som løs res.-del nogen steder... Kan I hjælpe? P.f.t.


#124 Jes • 2002-12-23 09:14

Hej Det er næppe din magnetventil, der er defekt. Hvis den er defekt, så kan motoren ikke køre i tomgang. Du kan kontrollere den ved med tænding på at lytte efter om den klikker når du skiftevis afmonterer og monterer ledningen dertil. Den SKAL klikke når den får strøm. Mange B 230A har problemer med eftertænding. Mange gange skyldes det en tilstoppet eller defekt EGR-ventil. Så den er nok nærmere den du skal kigge på. Den sidder monteret på venstre side af blokken lige ved plasthuset til krumtaphus-ventilationen. Når du giver gas skal stemplet i EGR-ventilen arbejde. Arbejder stemplet er den o.k. Afmonter den af rens den. Kontroller også varmstartventilen på samme måde som magnetventilen. Den sidder på torpedo-væggen i venstre side. Kontroller også alle slangeforbindelser. At den ikke tager gassen ordentligt tyder på manglende olie på karburatoren. Derudover SKAL den type karburator justeres min. 1 gang årligt, idet den koniske nål gradvist bliver slidt. mvh Jes


#125 Lars Vestman • 2002-12-23 14:07

Hej Jes Nu glemte jeg at skrive det med tomgangen, for det er netop også et problem den har. Ofte kan den kun holde en tomgang på 3-500 o/min... Andre gange kører den fint. En gang imellem hjælper det at give den fuld gas ved acceleration, men ikke hver gang. Jeg vil forsøge at kontrollere om den klikker som den skal - ligesom oileniveauet i karburatoren bliver checket i samme forbindelse. EGR-ventilen rensede jeg i efteråret med stor effekt på sejtræksevnen! Den var vel også 80% tilstoppet af koks. Varmstartsventilen har jeg ikke checket endnu, men den har ellers ikke problemer med at starte - hverken når den er kold eller varm. Tak for gode råd! M.v.h.


#441 Arndt Baslund • 2003-05-16 19:12

Min erfaring er,at eftertænding skyldes koksaflejringer i topstykket/på stemplerne. Når motoren er gennemvarm,kan koksen begynde at gløde,og antænde benzinen selvom tændingen er slukket. Koksen kan fjernes ved gradvist at hælde en danskvand(UDEN smag) ned i karburatoren,mens motoren holds på ca. 3000 omdr. Hæld lidt vand ned,og pump gassen,så motoren ikke kvæles. Gentag indtil danskvanden er væk(lille flaske:)) Kør nu ud på motorvejen,og lad bilen strække ud i 5 minutter,så er koksen og fugten i udstødningen væk,og bilen skulle ikke eftertænde længere. Mvh.Arndt,Odense.


#443 Ole Eriksen • 2003-05-18 16:06

Hej! Danskvanden, skal den bare hældes ned hvor man hælder symaskineolien i??? Har også store problemer med eftertænding, og det ku' være rart at få det elimineret. Mvh. Ole


#544 Tommy Nielsen • 2003-06-20 17:42

Danskvanden skal ikke i hvor du hælder olien i.Afmonter luftfilterslangen ved karburatoren og sprøjt danskvanden ind i indsuget. Jeg har samme problem med at min B23A banker ved gaspådrag,så jeg vil selv lige prøve at hælde danskvand på den. EGR ventilen og Varmstartventilen har jeg ikke kontrolleret men vil gøre dette.Nogen gode råd om hvordan disse rengøres?


#560 Tommy Nielsen • 2003-06-22 15:31

Jep,så fik den lige en halv liter ægte svensk Ramløsa med neutral smag.Bankningerne er nu forsvundet.Dog kan der forekomme en meget svag bankning hvis jeg går ned på 50km/t i 5.gear og træder sømmet i bund. Dog syntes jeg ikke at stemplet i min EGR ventil ændrer sig noget når jeg giver gas,så den skal nok alligevel renses eller udskiftes.