Tilbage
ombytning af en b230K til en b230e motor (Motor #1221)
Rene Jensen • 2004-01-19 18:33Hejsa Jeg påtænker at gå igang med at bytte en b230k motor ud med en b230e pga den gamle er i udu, da tandremmen er knækket. Men der er jeg stødt på et par ting. Dels så er ledningsnettet lidt anderledes da den motor jeg har set på stammer fra en 740. Og dels så sidder strømfordeleren et forkert sted. Den er monteret på siden af topstykket ind i mod kabinen. Det betyder der ikke er plads. Derfor skal den flyttes ned foran på motoren, samme sted som 230k'eren har den siddende. Nogen der har eller ved hvor jeg kan få en strømfordeler der passer ? (Der skulle vistnok også findes en adapter så jeg kan bruge den fra 230e.) Nogen der har et ledningsnet der passer, eller evt. kan fortælle mig hvor meget af det jeg skal lave om ? Eller skal jeg bare holde mig fra det, og finde en anden motor ? Mvh René
#1226 Jes • 2004-01-20 08:39
Hej Tja...........hvis nu din oprindelige motor også var en E-motor, så ville jeg sige at ombytningen var o.k., men da den er en K-motor, så vil jeg råde dig til at finde en E-motor fra en 240. Fordi...........du kommer til at mangle ledningsnettet, strømfordeler, tændingsdele samt elektriske benzinpumper. Find en 240 GLE/GLT og tag derfra motor inkl. ledningsnet, tændingsanlæg, benzinpumper (under bund + i tank) samt relæ til bensinpumper. Så har du de dele du skal bruge. bemærk også at der på E-motoren i 740´eren ikke er drev til strømfordelren på mellemakslen. den skal du også til at skifte, og det medfører jo at hele det forreste af motoren skal skilles ad og pakkes om. mvh Jes