Tilbage

B230K - med K for kaburator ;-) (Motor #1200)

Arvid Bro Thuestad • 2004-01-14 23:20

Hej med Jer! Jeg har en 245 fra -87 med den berømte Solex CISAC kaburator, som her forleden dag på vej ned igennem Sverige fra Norge pludselig viser antydninger til at "hugge" og tabe motorkraft ved + 110 km/t. Efter yderligere et stykke tid begynder den også at gøre det ved lavere hastigheder og (svagt) ved meget kraftig acceleration fra 0 km/t - med Hallandsåsen forude begynder jeg at se frem til en dejlig aften ved en svensk motorvej ... ;-) Jeg forsøger dog at kompensere med chokeren og dette hjælper mig over åsen, hvorfor jeg spekulerer på om den måske får for meget luft? Temperaturen er dog også omkrig 0 på vej ned igennem Sverige og derfor kan det måske også være tilisning af kaburatoren? Jeg stopper på en tank og påfylder en ordentlig omgang kaburatorvæske, samt fylder op med 98 blyfri - dette har dog tilsyneladende ingen effekt, omend den efter at have stået stille i 5 - 10 minutter kører helt fint de første 5 - 10 km, hvorefter hele historien gentager sig. Det skal siges at jeg her i eftertid ikke har oplevet nogle problemer overhovedet, men så har den også kun været ude at rulle små turer her inde i byen. Nogle bud på, hvad som kan være galt? mvh /arvid


#1204 Michael Jensen • 2004-01-16 14:42

Prøv at undersøge svømmer og efterse eller udskifte nåleventil. Jeg har hørt om en der havde tilsvarende problem på en 240 med en B19k motor som også kører med Cisac karburatoren.


#1205 Erling • 2004-01-16 20:27

Har du et velfungerende bensinfilter? Har det kommet skitt i dysene vil motoren få for lite bensin, noe du kompenserte for ved at dra ut choken. Erling. http://home.no.net/ebrox


#1223 Arvid • 2004-01-19 21:12

Hejsa Mange tak for svar. Jeg vil tjekke bensinfilteret asap. og se om jeg kan få tid til at skille kaburatoren ad og visuelt inspisere den i weekenden. Har lidt travelt i øjeblikket, men vil vende tilbage med en kort "rapport" så snart jeg har fået kigget på det. mvh /arvid


#1225 Lasse • 2004-01-20 04:39

Jeg har for få dage siden haft et lignende problem med min 740 b230k. det viste sig at være benzinfilteret der var stoppet til. et nyt filter kostde 10 Kr - så kørte dyret upåklageligt igen. jeg har også engang været ude for at svømmeren i karburatoren hang, men et par lette slag på svømmerhuset fik den løs. Jeg vil i øvrigt anbefale en gang imellem at benytte noget "dyse/indsprøjtningsrens" i benzinen. Mvh. Lasse


#1406 Arvid Bro Thuestad • 2004-02-22 23:36

God aften entusiaster! Blot en kort tilbagemelding på mit oprindelige indlæg: Efter at have hældt 5 liter kaburatorvæske på dyret er problemet forduftet. Burde dog måske nok skifte benzinfilter alligevel? Der er såvidt jeg kan se 2 filtre - et stort bagved tanken og et universal fremme i motorrummet. Noget specielt man skal huske på når man begynder at pille ved benzintilførslen - vil der f.eks. være tryk på som skal udlignes først? mhv /arvid


#1409 Emil J • 2004-02-23 09:15

Hej Hej Jeg ved godt dette er måske lidt hårde ord at høre men: At hælde 5 liter sprit i benzinen.. Syntes jeg er ekstremt overdrevet! Det kan da godt være der har været noget kondens i din karburator.. Men.. Lad os sige du skal bruge ca 5 liter HVER gang du tanker for at bilen køre bare nogenlunde... Det bliver jo en enorm ekstra udgift.. Det koster jo 20 kr pr liter hvis man køber det i Biltema. Og jeg har set det koste op til 35 kr på en tankstation. Mon ikke du skulle få justeret den karburator? Eller endnu bedre: Udskift den med en Pierburg som sidder på en B230A motor. Dem er der ikke så meget vrøvl med. M.V.H Emil J


#1417 Arvid Bro Thuestad • 2004-02-24 13:56

Hej Emil Hårde ord ...? Nej så fint følende kan man ikke være når man kører rundt i en gammel volvo ;-) Mht. forbrug af sprit skal det dog siges, at de fem liter kun var en engangsforteelse og at den derefter har kørt (og kører) helt fint ... Så indtilvidere lader jeg det nok være med det, om end jeg planlægger at skifte benzinfilter(ne). Ved du iøvrigt om der er tryk på bensinsystemet som skal udlignes før man begynder at pille ved det? mvh /arvid


#1419 Emil J • 2004-02-24 14:33

Hejsa Jeg har uden problemer skiftet mit benzin filter.. Altså det før karburatoren. Den startede lige med det samme... Ingen problemer der.. Det kunne jo også være din Benzin pumpe.. Der ikke kan føde karburatoren med benzin. Det var jeg ude for med min.. Når man trykkede gas pedalen i bund.. Så efter et stykke tid.. Så tabte den ligsom omdrejninger... Jeg skiftede så pumpen.. Købte en i Biltema til 129 kr. Mener jeg den koster. Siden da... Har der ingen problemer været. Jeg lagde også mærke til at med den gamle pumpe.. Fyldte den aldrig glasset på benzin filteret. Med den nye.. Er det bare helt fyldt til renden... :) Når du nu checker dit Benzin filter.. Så check også benzin slangerne for revner... jeg ved ikke med det filter der sidder bagved.. Det må næsten sidde i tanken... Måske er der en ekspert her der ved noget om det.. :D Med venlig hilsen Emil J.


#1420 Arvid Bro Thuestad • 2004-02-24 21:02

Tak for svar. Det vil jeg skrive mig bag øret skulle den begynde at lave vrøvl igen ... mvh /a