Tilbage
23/200/230 (Motor #1152)
Hvilken motor har jeg? • 2003-12-28 09:59Min motor er med karburator,men hvordan finder jeg udaf om det er en B23K eller en B200K eller en B230K. Bilen er en 240DL fra 83 hvor der tilsyneladende er skiftet motor i og den nye motor "menes" at være fra 89.
#1153 Tommy • 2003-12-28 10:04
Det skal lige nævnes at den har en Pierburg (DVG)175 CDUS karburator.
#1154 Jes • 2003-12-28 13:49
Hej Hvis karburatoren på motoren er den originale, så er det enten en B 23A motor (årg. ´81-84) eller en B 230A (årg. ´85-86). 230´eren kendes fra 23´eren ved at hele ventildækslet er sort, desuden har 230 A elektronisk tænding. Fra ´84 og fremefter er motoren mærket med typen. Øverst på tandremskåben sidder et mærkat hvorpå motortypen står. Det kan være faldet af. Desuden står motortypen indstandset øverst på motorblokken helt fremme i højre side (d.v.s. inde bag strømfordeleren). Står som "B23A" eller "B230E". B 230 motorerne har desuden støbt "B 230" på blokken bagerst i venstre side bag oliefilteret. Det samme gælder for B 200 motorerne. mvh Jes
#1157 Erling • 2003-12-28 18:00
B230K har 631-topp (stemplet på høyre side, siste tre siffer). Forgasseren er originalt Solex Cisac, men siden den er mildest talt en svak konstruksjon som kan gi meget trøbbel, kan denne være skiftet ut. Hilsen Erling. http://home.no.net/ebrox
#1172 Tommy Nielsen • 2004-01-04 05:00
Mange tak for svarene.Så skulle det være til at finde det rigtige tændingspunkt,da jeg nu har kunnet konstatere at motoren er en B23A. Hvis jeg sætter tændingen til 7 grader som der står på mærkaten på venstre forskærm,ja så opstår der en meget brutal tændingsbanken. Hvis jeg derimod vrider fordeleren MODURS så langt som det er muligt,ja så forsvinder denne tændingsbanken næsten helt og holdet.Men det gør effekten desværre osse. Det skal osse lige siges at med tændingen på de 7 grader opstår der først tændingsbanken når motoren er blevet ordentlig varm,der er ikke noget at høre når den er kold. Da EGR ventil inkl. rør er udskiftet med nye dele må man vel næsten udgå fra at det er de små fjedrer i fordeleren som behøver udskiftes. Jeg er ikke klar over om udskiftning af nål/dyse i karburatoren har nogen påvirkning på tændingsbanken. Tændkabler/tændrør/platiner/kondensator og fordelerlåg er osse udskiftet. Toppen er mig bekendt ikke slebet. Tandremmen skulle være skiftet hos et Volvo værksted 6mdr. før jeg købte bilen,så den burde jo sidde som den skal.
#1173 Jes • 2004-01-04 10:09
Hej Med din beskrivelse af problemet, så tyder det på 2 ting: 1. Tandrem sidder muligvist 1 tand forkert. Kontroller for alle tilfældes skyld tandremmens placering. 2. Når det ikke er et problem i opvarmningsfasen, d.v.s. når du har choker på, så er blandingen sandsynligvis alt for mager. Med puls-air systemet koblet fra skal CO´en være 2,0 - 2,5 % i en B 23A for at den kører godt. Hvis Puls-air systemet er o.k. skal CO´en falde ca. 1 % når det kobles til. mvh Jes