Tilbage
Volvo 242dl B19 (Motor #112)
Philip • 2002-12-09 17:26Hejsa Jeg er den glade ejer af en 1979 242DL. Mit problem er at jeg ikke kan få min B19 motor til at gå længere end 8 km/l... men den går altid mere end 7,5 km/l... og det er uanset hvordan jeg kører - og om jeg har trailer på..... er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre for at få den til at gå længere på literen... måske få renoveret karburatoren.... det skal lige siges at jeg fik justeret karburator i januar måned.... MVH Philip
#115 Jesper • 2002-12-11 18:20
Jeg har formået at klemme mellem 1 og halvanden kilometer mere ud af hver liter benzin ved at skifte den 4-trins gearkasse ud med en 5-trins. Motoren er en B19A med 97HK. Den har kun lidt over 200.000 kilometer bag sig og er forbløffende frisk i det. Med fire gear kørte jeg max. 10 kilometer på literen på de lange ture, nu kan jeg nå helt op på over 11!!! Ikke imponerende, men lidt har jo også ret. På en tur til Frankrig sidste år bilder jeg mig selv ind, at jeg nåede helt op på 11,5 km/literen ned gennem Tyskland trods hastigheder omkring 130-140 km/t. Måske er det selvbedrag! Nu var det ikke for at spare benzin, jeg fik en 5-trins gearkasse på, men 5.-gearet har altså sænket omdrejningstallet en hel del - og det har i det hele taget givet en helt, helt anden bil. Men dine problemer skyldes jo nok andre ting, så som tænding, karburator, motorens generelle tilstand osv. Måske en masse småting, der til sammen giver sig udslag i større tørst. I øvrigt fik jeg også en langt blødere motorgang, da jeg skiftede til fuldsyntetisk olie, 5W40, og den bedre olie betyder jo sikkert også et par dråber sparet benzin. Ang. 5-trins M47-gearkasser, skal man (fandt jeg ud af) være opmærksom på, at der findes en tidlig type med udtag til speedometerkabel og en senere type uden dette udtag - beregnet til biler med elektrisk speedometer. Jeg tror, overgangen til elektrisk speedometer skete i 1985, men er ikke sikker.
#116 Philip • 2002-12-11 21:59
Hej, og tak for dit svar.... jeg kan så lige supplere med at fortælle følgende: at jeg ikke tror at det er genneralt slid på motoren, da de på vej til arbejde i morgen runder de 155.000... og det ved jeg da der er fuldt tegnet servicebog på den.... Desuden kan jeg fortælle at jeg har fået skiftet til en M47 gearkasse i marts måned - og at det ikke gav nogen forbedring..... men det kan måske have noget at gøre med at jeg har den "lille" B19 motor... den med 90HK.... desuden kører jeg på Agrip 10W40 olie.... jeg hælder selv mest til at det er karburatoren der trænger til en renovering... på trods af at da den blev synet i Januar måned var det uden anmærkninger... og forureningen var under den tilladte grænse... MVH Philip
#217 Per • 2003-02-27 22:12
Jeg har en 244DL 1979 med automat gear har alle DL´er det? nå men jeg køre kun 6,33 km/l er det normalt jeg har købt den af min farmors mand og den har aldrig kørt over 90 km/t (før nu!) motoren har nu gået 94.000 km. og ser ud somom at den aldrig har været brugt! skal den have en motor justering? jeg køre 380 km max. på en tank 60 L. men den skulle havde kørt 780 km på en tank ja altså på en laaaang tur! og den olie jeg fik med var som 18% cremefraise???? skal det være så tykt???
#218 Jes • 2003-02-28 15:52
Hej En B 19 og 21 fra før ´81 i kombination med 4 trins gearkasse er kendt ved ikke at være specielt økonomisk, dog er det du opgiver for lidt. Hvis motoren er veljusteret, og det gælder både karburator og tænding, samt ikke er slidt i cylindrene skal den køre ca. 10 km/l. Hvis disse forhold er i orden er der kun en løsning: LET HØJRE FOD. Kvik acceleration samt høj fart (= over 120) øger benzinforbruget voldsomt. mvh Jes