Tilbage
B230K med problemer (Motor #1003)
Johan Jargil Årman • 2003-11-16 20:12Jeg har nogle problemer med en 1986 240 DL med B230K motor. Når motoren er varm, og man kører hurigt på motorvejen, hænder det, at den ganske langsomt begynder at hugge og køre langsommere, for til sidst helt at stoppe. Derefter må man vente et par minutter, hvorefter motoren igen kan starte. Hvis man kører i byen og giver gas, for at komme lidt hurtigere frem, hugger den også, som om motoren var kold, og forbrænder derefter benzinen i udstødningen med et knald. Til sidst er det også flere gange sket, at motoren er gået ned i omdrejninger, for til sidst at gå ud ved rødt lys. Det er ikke min egen bil, så det er problemer, jeg har fået beskrevet, men for mig lyder det som om, den får for meget benzin. Men den har tilsyneladende haft problemerne en rum tid -også efter talrige værkstedsbesøg, deriblandt hos Volvo. Hvad kan der være galt? Jeg er sikkerpå, at nogle Volvolæger kan stille diagnosen. Venlig hilsen Johan Årman
#1004 Kim Thomsen • 2003-11-17 02:14
Jeg har også haft problemet og har det stadig ind i mellem, men mest i regnvejr. Motoren dør lige så stille, men starter igen efter et minut dog under en del hakken og sprutten og derefter er der intet galt. Jeg har hældt til at den fik fugt, men det er da muligt det er for meget benzin. 245 1987
#1005 Lars Vestman • 2003-11-17 10:04
Hmm... Har I overvejet karburatorsprit? Symptomerne lyder fuldstændig som is i karburatoren (pga. underafkølet og fugtig efterårsluft dannes der is i indsugningen). Giv den en omgang v. næste tankning. M.v.h. Lars Vestman (som stadig ikke har fundet ud af hvorfor volvo240.dk kan være op til 45 minutter om at loade...)
#1036 Lars Erik Kolden • 2003-11-27 21:56
Jeg har det samme problemet med en B230K fra 1988. Det oppstår i fuktig/kaldt vær (0-10 grader cel?) og arter seg slik at bilen begynner å lugge/hugge før den evt. stopper. Den starter så like fint etter et par minutter. Den kan godt kjøre en time før det stopper. Jeg fant idag ut at det sitter et spjeld i luftfilterhuset som veksler mellom kald og varm luft. Når det er kaldt skal den bare få oppvarmet luft. Dette styres av en wire som går opp til det svarte plasthuset over forgasseren. Der oppe sitter en temperatursensor. Hos meg ser det ut til at denne ikke fungert, så jeg skiftet hele luftfilterboksen med et spjeld hvor sensoren sitter i boksen, slik som på biler med B230A (tror jeg). Se bilder her: http://folk.uio.no/larseko/volvo Ising i forgasseren passer bra med symptomene, siden det vil smelte etter et par minutter. Håper dette kan være til hjelp. Jeg fikk masse hjelp fra http://www.norskvolvoklubb.no. Jeg vet dog ikke om problemet er borte, men det er det eneste gale vi har funnet... Lars Erik