Modeloversigt for Volvo 240 serie, som var lagervare p det danske marked.
|
1975
| Model - Motor
|
2-drs |
 242L - B20A |
 242DL - B21A |
 |
 |
 |
4-drs |
 244L - B20A |
 244DL - B21A |
 244GL - B21E |
 |
 |
5-drs |
 245L - B20A |
 245DL - B21A |
 |
 |
 |
Fra 1975 til 1981 lavede Volvo to diplomatudgaver: Volvo 264 TE og Volvo 245 T som var 70 cm. lngere |
1976 |
Model - Motor |
2-drs |
 242L - B20A |
 242DL - B21A |
 |
 |
 |
4-drs |
 244L - B20A |
 244DL - B21A |
 244GL - B21E |
 |
 |
5-drs |
 245L - B20A |
 245DL - B21A |
 |
 |
 |
 |
1977 |
Model - Motor |
2-drs |
 242L - B19A |
 242DL - B21A |
 |
 |
 |
4-drs |
 244L - B19A |
 244DL - B21A |
 244GL - B21E |
 |
 |
5-drs |
 245L - B19A |
 245DL - B21A |
 |
 |
 |
I anledning af 50 ret for den frste Volvo blev der lavet en 244 Jubilum.
Udgangspunktet var en 244 DL med B 21A og 4 gear eller 3 trin aut.
Bilen var slvmetallic med specielle sidestriber og emblemer. Den havde tonede ruder og bl veloursder. Desuden var omdrejningstller standard. |
1978 |
Model - Motor |
2-drs |
 242L - B19A |
 242DL - B21A |
 242GT - B21E |
 |
 |
4-drs |
 244L - B19A |
 244DL - B21A |
 244GL - B21E |
 |
 |
5-drs |
 245L - B19A |
 245DL - B21A |
 245GL - B21E |
 |
 |
 |
1979 |
Model - Motor |
2-drs
|
 242DL - B19A |
 242GL - B21A |
 242GT - B23E |
 |
 |
4-drs
|
 244DL - B19A |
 244GL - B21A |
 244GLE - B21E |
 244GLE - B19A |
 244DL - B17A |
5-drs
|
 245DL - B21A |
 245GL - B21A |
 245GLE - B21E |
 |
 |
Som det fremgr af oversigten fandtes der dette r en 244GLE med B19A og en 244DL med B17A.
Begge disse modeller var beregnet til Mellemsten/Nordafrika, men p grund af forskellige omstndigheder kunne Volvo ikke afstte alle de producerede biler p dette marked.
Flgende var gldende for bilernes specifikationer:
244GLE m/B19A |
Udseende som 244GL, men med B 19A motor og 4 gear, ldersder m/4 nakkesttter inklusiv puder samt air-condition.
Der var ekstra afstivning af fjedertrn, og disse var endvidere hvet med ekstra skive mellem fjederbens-top og inderskrm.
Farverne var enten rdbrune, lysebl eller lysegr. Enkelte andre farvevarianter kunne forekomme.
Der blev solgt en hel del herhjemme.
|
244DL m/B17A |
Bilen var udstyret som en normal 244DL, men krumtappen var ndret med kortere slaglngde, s slagvolumen kun var p 1,7 l. og en ydelse 90 HK. |
|
1980 |
Model - Motor |
2-drs |
 242DL - B19A |
 242GL - B21A |
 242GT - B23E |
 |
 |
4-drs |
 244DL - B19A |
 244GL - B21A |
 244GLE - B21E |
 244GLT - B23E |
 |
5-drs |
 245DL - B21A |
 245GL - B21A |
 245DLE - B21E |
 245GLT - B23E |
 |
Dette år kunne man få en Silver-beauty. Det var en 244GL i sølvmetallic med en blå/rød sidestaffering. Desuden var bilen udstyret med sæder i blå plys og 4 nakkestøtter med puder.
Desuden el-regulering af sideruderne i fordørene. Dette var første årgang regulering af el-ruder var placeret i dørenes armlæn. |
1981 |
Model - Motor |
2-drs |
 242DL - B21A |
 |
 |
 |
 |
4-drs |
 244DL - B21A |
 244GL - B23A |
 244GLE - B23E |
 244GLT - B23E |
 244TURBO - B21ET |
5-drs |
 245DL - B21A |
 245GL - B23A |
 245GLE - B23E |
 245GLT - B23E |
 245TURBO - B21ET |
I 1980 gik det ogs galt for eksporten af Volvoer til Mellemsten/Nordafrika.
1981 blev face-liftet alvorligt med bl.a. mindre plastikkofangere, anden instrumentering og 2,3 motor som standard.
I hele frste halvdel af 1981 kunne man kbe en 1980 model af 244 GL, det vil sige alu-kofangere og den gamle instrumentering. Bilen var med bl nappa (=plastik) sder, B21A motor og 4 gear. Desuden havde bilen CV-varmeapparat, som var vakuumstyret og forberedt til klimaanlg. Bilerne var hvide eller lyseblmetallic.
I 1981 havde man ogs en kampagnemodel baseret p 244 GL. Bilerne var rdmetallic med bl velour, 4 nakkesttter m/puder og 14" aluflge. Motor var B23A og 4 gear+el-overgear. |
1982 |
Model - Motor |
2-drs |
 242DL - B21A |
 |
 |
 |
 |
4-drs |
 244DL - B21A |
 244GL - B23A |
 244GLE - B23E |
 244GLT - B23E |
 244TURBO - B21ET |
5-drs |
 245DL - B21A |
 245GL - B23A |
 245GLE - B23E |
 245GLT - B23E |
 245TURBO - B21ET |
 |
1983 |
Model - Motor |
2-drs |
 240 - B19A |
 240 - B21A |
 |
 |
 |
4-drs |
 240 - B19A |
 240 - B21A |
 240 - B23A |
 240GLT - B23E |
 240TURBO - B21ET |
5-drs |
 |
 240 - B21A |
 240 - B23A |
 240GLT - B23E |
 240TURBO - B21ET |
Her gik man bort fra endecifferet i modellerne, som jo betegnede antallet af dre.
Alle 1983 modeller kan kendes ved at der "kun" str "240" bag p. Volvo forsgte p at slge bilerne individuelt specificeret, men det endte alligevel med en opdeling i DL og GL som de foregende r. Normalt kunne den almindelige 240 med B21A motor (det der betegnes som DL) kun fs i almindelige farver og ikke i metalfarver.
Dette r havde man 2 kampagne-modeller: Silver-star og Blue-star. Det var en 4 drs 240DL med B21A, 4 gear, almindelige stofsder. De var enten slvmetallic eller blmetallic. Desuden havde de 14" aluflge. Dem blev der faktisk solgt mange af herhjemme.
Dette r blev der ogs solgt en 240 DL som flde-model til firmaer. Den havde en B19A motor med 97 hk.
|
1984 |
Model - Motor |
2-drs |
 240 - B21A |
 |
 |
 |
 |
4-drs |
 240 - B21A |
 240GL - B23A |
240GLT - B23E |
 240TURBO - B21ET |
 240 - B19K |
5-drs |
 240 - B21A |
 240GL - B23A |
240GLT - B23E |
 240TURBO - B21ET |
 |
Ogs dette r var der en flde-model. Det var en 4-drs 240 DL med B19K motor med 102 HK. Mange kaldte den en "finsk" model, da den iflge historien var tiltnkt det finske marked. |
1985 |
Model - Motor |
2-drs |
 2-drs modellen udgr fra og med 1985 |
4-drs |
 240DL - B200K |
 240GL - B230A |
 240GLT - B230E |
 240TURBO - B21ET |
 |
5-drs |
 240DL - B200K |
 240GL - B230A |
 240GLT - B21ET |
 |
 |
Dette r kom der en firmabilsgrnse p kr. 200.000. En normal Volvo 240GL, 4 drs med B23A og 5 gear kostede ca. 185-190.000. S Volvo lancerede en model til 199.995 kr. Den var baseret p 240 GL som ovenfor men var ekstra udstyret med 4 nakkesttter med puder, servostyring, 14" aluflge og centralls.
|
1986 |
Model - Motor |
4-drs |
 240DL - B230A |
 240GL - B230A |
 240GLT - B230E |
 |
 |
5-drs |
 240DL - B230A |
 240GL - B230A |
 240GLT - B230E |
 |
 |
I perioden 1986-88 blev til politiet leveret en skaldt High-Way udgave: En 240DL udstyret med en GLT undervogn og B230E motor.
Dette r kunne man, nr man bestilte sin 240GL, 4 drs, vlge at f den med GLT udseende. Det vil sige med sorte lister ved for- og bagrude, langs siderne, over kofanger, ved lygter og klergitter samt langs tagrenderne. Desuden havde bilen 14" aluflge. Dette var en skaldt GLT-pakke. |
1987 |
Model - Motor |
4-drs |
 240DL - B230K |
 240GL - B230K |
 240GLT - B230E |
 |
 |
5-drs |
 240DL - B230K |
 240GL - B230K |
 240GLT - B230E |
 |
 |
 |
1988 |
Model - Motor |
4-drs |
 240DL - B230K |
 240GL - B230K |
 240GLT - B230E |
 |
 |
5-drs |
 240DL - B230K |
 240GL - B230K |
 240GLT - B230E |
 |
 |
 |
1989 |
Model - Motor |
4-drs |
 240DL - B230K/F |
 240GL - B230K/F |
 240GLE - B230E |
240GLT - B230E |
 |
5-drs |
 240DL - B230K/F |
 240GL - B230K/F |
 240GLE - B230E |
240GLT - B230E |
 |
B230K/E leveres indtil 30/9 - Herefter B230F.
GLE/GLT-modellerne leveredes kun indtil 30/9.
Der indfres lovkrav om katalysator p motorer med volumen over 2 liter.
I perioden 1989-93 blev biler til politiet leveret med en B230FX motor med en ydelse p 136hk. |
1990 |
 Model - Motor |
4-drs |
 240GL - B200F |
 240GL - B230F |
 |
 |
 |
5-drs |
 |
 240GL - B230F |
 |
 |
 |
Volvo havde nogle 240 GL, 4 drs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde ogs GLT-pakke som i 1986. |
1991 |
Model - Motor |
4-drs |
 240GL - B200F |
 240GL - B230F |
 |
 |
 |
5-drs |
 |
 240GL - B230F |
 |
 |
 |
Ogs i 1991 havde Volvo nogle 240 GL, 4 drs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde ogs GLT-pakke som i 1986. |
1992 |
Model - Motor |
4-drs |
 240GL - B230F |
 240SE - B230F |
 |
 |
 |
5-drs |
 240GL - B230F |
 240SE - B230F |
 |
 |
 |
 |
1993 |
Model - Motor |
4-drs |
 240GL - B230F |
 240SE - B230F |
 |
 |
 |
5-drs |
 240GL - B230F |
 240SE - B230F |
 |
 |
 |
De sidste Volvo 240 var stationcars. De blev kaldt "CLASSIC" og havde efterhnden en del ekstraudstyr som standard. Blandt andet aluflge, rails, ABS-bremser, servostyring, centralls m.m. |
Bemrkninger
rgang
rgang henviser til pgldende. modelr i henhold til bogstavskode i stelnummer.
Normalt (i 70erne) ndrede bilfabrikkerne produktionen til nste rs model i sommerferien, sledes at nste rs modeller var ude ved kunderne allerede i september november.
Gearkasser:
Flgende var generelt gldende for gearkasser:
|
rstal |
Gearkasse |
1975 - 1980 |
Manuel med 4 gear eller 4 gear + el. overgear (El-overgear altid ekstra) udstyr.
Automatgear med 3 trin. |
1981 - 1983 |
Manuel gear med 4 gear eller 4 gear + el-overgear (El-overgear standard i forbindelse med den store motor (2,3).
Automatgear med 3 trin.
|
1984 - 1985 |
Manuel gear med 4 eller 5 gear p karburator-motorer.
El-overgear p indsprjtnings- og turbo-motorer.
Automatgear med 3 trin + el-overgear. |
1986 - 1993 |
Manuel gear med 5 trin.
Automatgear med 3 trin + el-overgear. |
Udarbejdet med stor hjlp fra Jes Hebsgaard.
|