Modeloversigt for Volvo 240 serie, som var lagervare på det danske marked.
|
1975
| Model - Motor
|
2-dørs |
242L - B20A |
242DL - B21A |
|
|
|
4-dørs |
244L - B20A |
244DL - B21A |
244GL - B21E |
|
|
5-dørs |
245L - B20A |
245DL - B21A |
|
|
|
Fra 1975 til 1981 lavede Volvo to diplomatudgaver: Volvo 264 TE og Volvo 245 T som var 70 cm. længere |
1976 |
Model - Motor |
2-dørs |
242L - B20A |
242DL - B21A |
|
|
|
4-dørs |
244L - B20A |
244DL - B21A |
244GL - B21E |
|
|
5-dørs |
245L - B20A |
245DL - B21A |
|
|
|
|
1977 |
Model - Motor |
2-dørs |
242L - B19A |
242DL - B21A |
|
|
|
4-dørs |
244L - B19A |
244DL - B21A |
244GL - B21E |
|
|
5-dørs |
245L - B19A |
245DL - B21A |
|
|
|
I anledning af 50 året for den første Volvo blev der lavet en 244 Jubilum.
Udgangspunktet var en 244 DL med B 21A og 4 gear eller 3 trin aut.
Bilen var sølvmetallic med specielle sidestriber og emblemer. Den havde tonede ruder og blå veloursæder. Desuden var omdrejningstller standard. |
1978 |
Model - Motor |
2-dørs |
242L - B19A |
242DL - B21A |
242GT - B21E |
|
|
4-dørs |
244L - B19A |
244DL - B21A |
244GL - B21E |
|
|
5-dørs |
245L - B19A |
245DL - B21A |
245GL - B21E |
|
|
|
1979 |
Model - Motor |
2-dørs
|
242DL - B19A |
242GL - B21A |
242GT - B23E |
|
|
4-dørs
|
244DL - B19A |
244GL - B21A |
244GLE - B21E |
244GLE - B19A |
244DL - B17A |
5-dørs
|
245DL - B21A |
245GL - B21A |
245GLE - B21E |
|
|
Som det fremgår af oversigten fandtes der dette år en 244GLE med B19A og en 244DL med B17A.
Begge disse modeller var beregnet til Mellemøsten/Nordafrika, men på grund af forskellige omstændigheder kunne Volvo ikke afsætte alle de producerede biler på dette marked.
Følgende var gældende for bilernes specifikationer:
244GLE m/B19A |
Udseende som 244GL, men med B 19A motor og 4 gear, lædersæder m/4 nakkestøtter inklusiv puder samt air-condition.
Der var ekstra afstivning af fjedertårn, og disse var endvidere hævet med ekstra skive mellem fjederbens-top og inderskærm.
Farverne var enten rødbrune, lyseblå eller lysegrå. Enkelte andre farvevarianter kunne forekomme.
Der blev solgt en hel del herhjemme.
|
244DL m/B17A |
Bilen var udstyret som en normal 244DL, men krumtappen var ændret med kortere slaglængde, så slagvolumen kun var på 1,7 l. og en ydelse 90 HK. |
|
1980 |
Model - Motor |
2-dørs |
242DL - B19A |
242GL - B21A |
242GT - B23E |
|
|
4-dørs |
244DL - B19A |
244GL - B21A |
244GLE - B21E |
244GLT - B23E |
|
5-dørs |
245DL - B21A |
245GL - B21A |
245DLE - B21E |
245GLT - B23E |
|
Dette år kunne man få en Silver-beauty. Det var en 244GL i sølvmetallic med en blå/rød sidestaffering. Desuden var bilen udstyret med sæder i blå plys og 4 nakkestøtter med puder.
Desuden el-regulering af sideruderne i fordørene. Dette var første årgang regulering af el-ruder var placeret i dørenes armlæn. |
1981 |
Model - Motor |
2-dørs |
242DL - B21A |
|
|
|
|
4-dørs |
244DL - B21A |
244GL - B23A |
244GLE - B23E |
244GLT - B23E |
244TURBO - B21ET |
5-dørs |
245DL - B21A |
245GL - B23A |
245GLE - B23E |
245GLT - B23E |
245TURBO - B21ET |
I 1980 gik det også galt for eksporten af Volvoer til Mellemsten/Nordafrika.
1981 blev face-liftet alvorligt med bl.a. mindre plastikkofangere, anden instrumentering og 2,3 motor som standard.
I hele første halvdel af 1981 kunne man købe en 1980 model af 244 GL, det vil sige alu-kofangere og den gamle instrumentering. Bilen var med blå nappa (=plastik) sæder, B21A motor og 4 gear. Desuden havde bilen CV-varmeapparat, som var vakuumstyret og forberedt til klimaanlg. Bilerne var hvide eller lyseblåmetallic.
I 1981 havde man også en kampagnemodel baseret på 244 GL. Bilerne var rødmetallic med blå velour, 4 nakkestøtter m/puder og 14" alufælge. Motor var B23A og 4 gear+el-overgear. |
1982 |
Model - Motor |
2-dørs |
242DL - B21A |
|
|
|
|
4-dørs |
244DL - B21A |
244GL - B23A |
244GLE - B23E |
244GLT - B23E |
244TURBO - B21ET |
5-dørs |
245DL - B21A |
245GL - B23A |
245GLE - B23E |
245GLT - B23E |
245TURBO - B21ET |
|
1983 |
Model - Motor |
2-dørs |
240 - B19A |
240 - B21A |
|
|
|
4-dørs |
240 - B19A |
240 - B21A |
240 - B23A |
240GLT - B23E |
240TURBO - B21ET |
5-dørs |
|
240 - B21A |
240 - B23A |
240GLT - B23E |
240TURBO - B21ET |
Her gik man bort fra endecifferet i modellerne, som jo betegnede antallet af døre.
Alle 1983 modeller kan kendes ved at der "kun" står "240" bag på. Volvo forsøgte på at sælge bilerne individuelt specificeret, men det endte alligevel med en opdeling i DL og GL som de foregående år. Normalt kunne den almindelige 240 med B21A motor (det der betegnes som DL) kun fås i almindelige farver og ikke i metalfarver.
Dette år havde man 2 kampagne-modeller: Silver-star og Blue-star. Det var en 4 dørs 240DL med B21A, 4 gear, almindelige stofsæder. De var enten sølvmetallic eller blåmetallic. Desuden havde de 14" alufælge. Dem blev der faktisk solgt mange af herhjemme.
Dette år blev der også solgt en 240 DL som flåde-model til firmaer. Den havde en B19A motor med 97 hk.
|
1984 |
Model - Motor |
2-dørs |
240 - B21A |
|
|
|
|
4-dørs |
240 - B21A |
240GL - B23A |
240GLT - B23E |
240TURBO - B21ET |
240 - B19K |
5-dørs |
240 - B21A |
240GL - B23A |
240GLT - B23E |
240TURBO - B21ET |
|
Også dette år var der en flåde-model. Det var en 4-dørs 240 DL med B19K motor med 102 HK. Mange kaldte den en "finsk" model, da den ifølge historien var tiltænkt det finske marked. |
1985 |
Model - Motor |
2-dørs |
2-dørs modellen udgr fra og med 1985 |
4-dørs |
240DL - B200K |
240GL - B230A |
240GLT - B230E |
240TURBO - B21ET |
|
5-dørs |
240DL - B200K |
240GL - B230A |
240GLT - B21ET |
|
|
Dette år kom der en firmabilsgrænse på kr. 200.000. En normal Volvo 240GL, 4 dørs med B23A og 5 gear kostede ca. 185-190.000. S Volvo lancerede en model til 199.995 kr. Den var baseret på 240 GL som ovenfor men var ekstra udstyret med 4 nakkestøtter med puder, servostyring, 14" alufælge og centralls.
|
1986 |
Model - Motor |
4-dørs |
240DL - B230A |
240GL - B230A |
240GLT - B230E |
|
|
5-dørs |
240DL - B230A |
240GL - B230A |
240GLT - B230E |
|
|
I perioden 1986-88 blev til politiet leveret en skaldt High-Way udgave: En 240DL udstyret med en GLT undervogn og B230E motor.
Dette år kunne man, når man bestilte sin 240GL, 4 dørs, vælge at få den med GLT udseende. Det vil sige med sorte lister ved for- og bagrude, langs siderne, over kofanger, ved lygter og kølergitter samt langs tagrenderne. Desuden havde bilen 14" alufælge. Dette var en såkaldt GLT-pakke. |
1987 |
Model - Motor |
4-dørs |
240DL - B230K |
240GL - B230K |
240GLT - B230E |
|
|
5-dørs |
240DL - B230K |
240GL - B230K |
240GLT - B230E |
|
|
|
1988 |
Model - Motor |
4-dørs |
240DL - B230K |
240GL - B230K |
240GLT - B230E |
|
|
5-dørs |
240DL - B230K |
240GL - B230K |
240GLT - B230E |
|
|
|
1989 |
Model - Motor |
4-dørs |
240DL - B230K/F |
240GL - B230K/F |
240GLE - B230E |
240GLT - B230E |
|
5-dørs |
240DL - B230K/F |
240GL - B230K/F |
240GLE - B230E |
240GLT - B230E |
|
B230K/E leveres indtil 30/9 - Herefter B230F.
GLE/GLT-modellerne leveredes kun indtil 30/9.
Der indføres lovkrav om katalysator på motorer med volumen over 2 liter.
I perioden 1989-93 blev biler til politiet leveret med en B230FX motor med en ydelse på 136hk. |
1990 |
 Model - Motor |
4-dørs |
240GL - B200F |
240GL - B230F |
|
|
|
5-dørs |
|
240GL - B230F |
|
|
|
Volvo havde nogle 240 GL, 4 dørs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde også GLT-pakke som i 1986. |
1991 |
Model - Motor |
4-dørs |
240GL - B200F |
240GL - B230F |
|
|
|
5-dørs |
|
240GL - B230F |
|
|
|
Også i 1991 havde Volvo nogle 240 GL, 4 dørs, med 2,0 l motor (B200F). De fleste af disse biler havde også GLT-pakke som i 1986. |
1992 |
Model - Motor |
4-dørs |
240GL - B230F |
240SE - B230F |
|
|
|
5-dørs |
240GL - B230F |
240SE - B230F |
|
|
|
|
1993 |
Model - Motor |
4-dørs |
240GL - B230F |
240SE - B230F |
|
|
|
5-dørs |
240GL - B230F |
240SE - B230F |
|
|
|
De sidste Volvo 240 var stationcars. De blev kaldt "CLASSIC" og havde efterhnden en del ekstraudstyr som standard. Blandt andet alufælge, rails, ABS-bremser, servostyring, centralls m.m. |
Bemrkninger
Årgang
Årgang henviser til pågældende. modelår i henhold til bogstavskode i stelnummer.
Normalt (i 70erne) ændrede bilfabrikkerne produktionen til næste års model i sommerferien, således at næste års modeller var ude ved kunderne allerede i september november.
Gearkasser:
Følgende var generelt gældende for gearkasser:
|
Årstal |
Gearkasse |
1975 - 1980 |
Manuel med 4 gear eller 4 gear + el. overgear (El-overgear altid ekstra) udstyr.
Automatgear med 3 trin. |
1981 - 1983 |
Manuel gear med 4 gear eller 4 gear + el-overgear (El-overgear standard i forbindelse med den store motor (2,3).
Automatgear med 3 trin.
|
1984 - 1985 |
Manuel gear med 4 eller 5 gear på karburator-motorer.
El-overgear på indsprøjtnings- og turbo-motorer.
Automatgear med 3 trin + el-overgear. |
1986 - 1993 |
Manuel gear med 5 trin.
Automatgear med 3 trin + el-overgear. |
Udarbejdet med stor hjælp fra Jes Hebsgaard.
|